Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Willekeurig gesneden foto's door labo...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Willekeurig gesneden foto's door labo...

    Als ik mijn foto's laat afmaken via een labo wordt steeds een deel van mijn frame of witkader weggesneden. (ook bij foto's met een perfecte 2/3 verhouding) Heeft iemand ervaring met verschillende labo's en bestaat er een andere oplossing dan eerst het canvas te vergroten om ze nadien zelf uit te snijden? (fotolabo is elkacolor)

    Alvast bedankt voor jullie reacties

  • #2
    Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

    Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

      Heb bij spector hetzelfde probleem, het is soms maar 1 of 2 mm maar bij een kader rond de foto kan dat niet. Probleem al met mijn fotograaf besproken maar zij kan daar niets aan doen, er wordt machinaal gesneden vandaar.

      Comment


      • #4
        Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

        Dit brengt de nachtmerries terug van de analoge dia-tijd. Men heeft toen eens een filmpje verkeerd geraamd: in elke dia zat de helft van de ene en de helft van de volgende. Toen ben ik zelf maar gaan ramen...
        Het snijden van witte randjes: bij foto.com kan je een witte rand als optie nemen, en die is mooi even breed overal. Je kan de breedte wel niet zelf kiezen, das standaard.

        Smt.
        Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

          Oorspronkelijk geplaatst door Kris Uytterhoeven
          Als ik mijn foto's laat afmaken via een labo wordt steeds een deel van mijn frame of witkader weggesneden. (ook bij foto's met een perfecte 2/3 verhouding) Heeft iemand ervaring met verschillende labo's en bestaat er een andere oplossing dan eerst het canvas te vergroten om ze nadien zelf uit te snijden? (fotolabo is elkacolor)

          Alvast bedankt voor jullie reacties
          Soms laat ik foto's afmaken bij "het kruidvat". Ook daar heb je hetzelfde probleem. Aangezien ik nu foto's in mijn bezit had die daar werden afgemaakt heb ik voor mijn volgende bestelling die foto's correct opgemeten. Een foto van 10 x 15 cm was eigenlijk 10,1 x 15 cm, een foto van 13 x 18 cm is er één van 12,7 x 17,4 cm. Wanneer ik nu foto's doorstuur zet ik ze eerst in dit formaat. Een kader rondom een foto maak ik steeds enkele pixels breder zodat ik alsnog de foto wat kan bijsnijden indien er nog een verschil op zit. Het is niet altijd perfect maar het resultaat is zeker beter dan wanneer je de originele maten gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

            Oorspronkelijk geplaatst door tjoep
            Soms laat ik foto's afmaken bij "het kruidvat". Ook daar heb je hetzelfde probleem. Aangezien ik nu foto's in mijn bezit had die daar werden afgemaakt heb ik voor mijn volgende bestelling die foto's correct opgemeten. Een foto van 10 x 15 cm was eigenlijk 10,1 x 15 cm, een foto van 13 x 18 cm is er één van 12,7 x 17,4 cm. Wanneer ik nu foto's doorstuur zet ik ze eerst in dit formaat. Een kader rondom een foto maak ik steeds enkele pixels breder zodat ik alsnog de foto wat kan bijsnijden indien er nog een verschil op zit. Het is niet altijd perfect maar het resultaat is zeker beter dan wanneer je de originele maten gebruikt.
            Het klopt dat die bv 10x15 niet exact 10x15 is maar bij bv 10.1 zou je 1 mm moeten over hebben naast je kader en dat is niet het geval. Tenandere als je maar 1 foto (of enkele) moet bijsnijden ok, maar als je bv 50 communiefoto's moet bijsnijden is dat toch al iets anders.
            Vorig jaar stonden de exacte afmetingen ook nog vermeld op de site van spector, maar nu niet meer. Maar zelfs ingediend op de exacte afmetingen was een kant van het kader dunner dan de andere drie die gelijk waren, dat wil dan zeggen dat je pakweg 50 foto's aan 3 zijden moet bijsnijden. De fotograaf heeft het voor mij gedaan.
            En dit jaar waren de foto's zonder kader want bij een testafdruk liep het bij de foto met kader weer mis.

            Comment


            • #7
              Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

              Ja, ik had eerst een paar testfoto's laten afdrukken en kwam tot dezelfde vaststelling...
              Dan maar een kader van het "veeg"-type genomen zodat een mm meer of minder niet opvalt. Manueel snijwerk zie ik echt niet zitten.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Willekeurig gesneden foto's door labo...

                In Leuven weet ik een professionele fotocentrale zijn. Volgens mijn gesprek met de eigenaar, waarbij ik ook dezelfde klacht had over een andere fotowinkel, gebeurt dat bij hem niet. Dus als je in de buurt woont moet je maar eens naar Fotolabo Bert Verlinden in de Diestsestraat 253 gaan. (Ik heb er zelf nog niet laten afdrukken, 't is dus van horen zien!)
                ViV - Mijn foto's

                Comment

                Working...
                X