Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe opslaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe opslaan?

    Ik kan met mijn camera verschillende types opslaan.
    HQ, SHQ, RAW. Wat is nu de beste manier en waarom?
    Als ik foto's verklein voor op fora, verlies ik altijd kwaliteit.

    Hoe kan ik dit voorkomen?

    Bedankt.
    Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
    Sigma 18mm - 125mm

  • #2
    Re: Hoe opslaan?

    RAW - als je een geschikte raw-convertor hebt, je ook aan nabewerking wil doen en voldoende geheugen hebt
    anders SHQ

    Comment


    • #3
      Re: Hoe opslaan?

      Oorspronkelijk geplaatst door Maartje
      Als ik foto's verklein voor op fora, verlies ik altijd kwaliteit.
      Ja, dat is logisch. In een foto met minder pixels en hogere compressie zit nu eenmaal minder informatie (= detail).

      Oorspronkelijk geplaatst door Maartje
      Hoe kan ik dit voorkomen?
      Niet, dat is niet te voorkomen. Het enige dat je kunt doen is de schade te beperken door niet te veel te verkleinen.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe opslaan?

        Mijn berichten worden iedere keer verwijderd...


        Wat is nu precies het verschil tussen deze 3?
        Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
        Sigma 18mm - 125mm

        Comment


        • #5
          Re: Hoe opslaan?

          Oorspronkelijk geplaatst door Maartje
          Mijn berichten worden iedere keer verwijderd...


          Oorspronkelijk geplaatst door Maartje
          Wat is nu precies het verschil tussen deze 3?
          RTFM? Niet om onaardig te doen hoor, maar aangezien ik je camera niet ken weet ik ook niet het verschil tussen HQ en SHQ. Dat staat gewoon in je boekje. En als je niet weet wat RAW is, heb je het ook niet nodig.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe opslaan?

            RAW wil zeggen de ruwe data vanuit de opname chip.
            In je camera zit een chip (de sensor) die het licht opvangt, en omzet in beeld. Datgene wat uit de sensor komt is het raw bestand.
            Vervolgens worden in de camera een aantal bewerkingen op dit signaal gedaan om hem zichtbaar te maken op het schermpje. Zo volgt een aanpassing voor de witbalans (die kun je instellen op je camera afhankelijk van de omstandigheden waaronder je fotografeert), en een aantal andere bewerkingen. Tenslotte wordt het signaal vertaald naar een JPEG. Dit is een bestandsformaat dat te lezen is door de meeste fotoprogramma's voor de computer. JPEG bestanden kun je comprimeren. Dit gebeurt door informatie die weinig toevoegt aan het beeld weg te laten. Hoe minder je weglaat, hoe beter het overblijvende beeld.
            RAW biedt de meeste mogelijkheden om te bewerken. Alle stappen die om tot een JPEG te komen in de camera, kun je met een raw programma doen.
            JPEG is minder te bewerken, maar wel gelijk geschikt om bijvoorbeeld af te drukken.
            Als je veel en intensief wilt gaan nabewerken, of veel foto's maakt onder lastige lichtomstandigheden (schemer, binnen, kunstlicht) is RAW handig.
            Als je niet zoveel wilt nabewerken, is JPEG voldoende. De mate van compressie moet je zelf bepalen. Maak met beide instellingen een aantal foto's en vergelijk die.
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: Hoe opslaan?

              Ja die compressie is ook zoiets. Ik heb 1/4 - 1/8 en 1/12
              Wat is daar dan weer het verschil in.

              Heb de Olympus E-330.
              En RAW is dan voor mij niet zo nodig. op dit moment bewerk ik niet echt heel erg veel na.
              Bedankt voor de info tot nu!
              Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
              Sigma 18mm - 125mm

              Comment

              Working...
              X