Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke laptop voor photoshop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke laptop voor photoshop?

    Hoi,

    'k ben van plan een nieuwe pc (liefst laptop) aan te schaffen voor fotobewerking.
    Wie kan mij advies geven ?
    Ten eerste is een laptop geschikt voor photoshop?
    De laaste nieuwe hebben allen een color shine scherm, het contrast en helderheid zijn dan niet realistisch meer, is dit te kalibreren?
    Of geven deze schermen geen probleem om foto's te bewerken?
    'k weet dat apple het meest geschikt is maar deze ligt niet in mijn prijsklasse.

    Pitoe.
    Canon EOS 40D + Canon EF 24-105/4L IS USM + Canon EF 50mm f/1.4 usm & " a lot to learn "

  • #2
    Re: Welke laptop voor photoshop?

    geen...
    waarom?
    scherm...

    Comment


    • #3
      Re: Welke laptop voor photoshop?

      Indeed, en ik heb de indruk dat de laaste evolutie in laptop schermen, schermen van 14 of 15" is, in een native resolutie van 1280*800, op een 19" scherm is 1280*1024 een schoon resolutie. Maar op 15 of 14 " ? 'k zou er geen ganse dag willen op kijken.
      To make your dreams come true, wake up

      Comment


      • #4
        Re: Welke laptop voor photoshop?

        Oorspronkelijk geplaatst door jdm
        Indeed, en ik heb de indruk dat de laaste evolutie in laptop schermen, schermen van 14 of 15" is, in een native resolutie van 1280*800, op een 19" scherm is 1280*1024 een schoon resolutie. Maar op 15 of 14 " ? 'k zou er geen ganse dag willen op kijken.
        Ik heb daar nochtans geen enkel probleem mee. En ik wil jou wel es je desktop zien meesleuren naar Afrika...hehe

        Wat zeker belangrijk is als je van plan bent zware Photoshops te doen, is ruim voldoende RAM-geheugen. 1GB RAM is een absolute must en ik zou dezer dagen zelf zonder twijfel opteren voor 2 GB. PS vreet immers geheugen en als je dan onvoldoende hebt, wordt het werken enorm vertraagd...
        'Let the world change you and you can change the world'
        Canon EOS 350D ∙ Canon EFS 18-55mm ∙ Canon EF 75-300mm USM II ∙ Sigma 24-70mm 1:2.8 EX DG

        Comment


        • #5
          Re: Welke laptop voor photoshop?

          mmm een laptop is niet echt een computer om plezant op te Photoshoppen...
          Idd het gaat... Maar een desktop PC werkt toch stukken makkelijker.
          Laptop is zeker geen vervanger van een gewone computer.. Daar ga je snel spijt van krijgen.

          Tenzij 't niet anders kan door omstandigheden natruurlijk en je verplicht bent met een laptop aan fotobewerking te doen. ik gebuik m'n laptop ook wel eens voor fotobewerking op lokatie als ik geen PC bij de hand heb en niet anders kan.
          En dan heb ik 't niet alleen over het laptopscherm maar ook de handingheid en gebruiksgemak.
          Een laptop is beste een goede computer.. maar geen vervanger van een desktop PC...
          Een laptop moet 't hebben van z'n mobiliteit en daarvoor moet je een stuk gebruiksgemak inboeten. En dat heb je nu net zo hard nodig als je aan 't Photoshoppen bent.

          Comment


          • #6
            Re: Welke laptop voor photoshop?

            Oorspronkelijk geplaatst door mic
            mmm een laptop is niet echt een computer om plezant op te Photoshoppen...
            Idd het gaat... Maar een desktop PC werkt toch stukken makkelijker.
            Laptop is zeker geen vervanger van een gewone computer.. Daar ga je snel spijt van krijgen.

            Tenzij 't niet anders kan door omstandigheden natruurlijk en je verplicht bent met een laptop aan fotobewerking te doen. ik gebuik m'n laptop ook wel eens voor fotobewerking op lokatie als ik geen PC bij de hand heb en niet anders kan.
            En dan heb ik 't niet alleen over het laptopscherm maar ook de handingheid en gebruiksgemak.
            Een laptop is beste een goede computer.. maar geen vervanger van een desktop PC...
            Een laptop moet 't hebben van z'n mobiliteit en daarvoor moet je een stuk gebruiksgemak inboeten. En dat heb je nu net zo hard nodig als je aan 't Photoshoppen bent.
            Euh... niet akkoord.

            Ik gebruik een Dell Inspiron 9300 laptop (2.26GHz Centrino, 2GB RAM, 80GB 7200rpm disk), met een superscherm van 1920 x 1200 pixels!
            Dit is voor mij een pracht van een laptop om te photoshoppen, omwille van de hoge scherm resolutie. Ik neem 'm dan ook overal mee.
            Qua snelheid en gebruiksgemak verkies ik de laptop in vergelijking met mijn Pentium 4 3.0GHz desktop. De mobiliteit geeft je tal van voordelen.

            Momenteel is er een nieuwe Dell Inspiron 9400 beschikbaar, met dual core processors. Wat mij betreft een aanrader!
            (Ge moet wel de 1920 x 1200 versie nemen, niet de standaard 1440 x 900)

            Comment


            • #7
              Re: Welke laptop voor photoshop?

              Ik heb hier een HP Zd 7000 met een intel Full processor van 3,0 Ghz en één Gb Ram scherm 17" WXGA+ (1440x900) Wide Screen LCD and NVIDIA GeForce Go5200 Graphics with 64MB Memory.
              En ik moet zeggen dat dat bijlange niet hetzelfde is dan mijn 3Gb. desktop, de verwerkingssnelheid is toch stukken trager, hoewel dit normaal hetzelfde zou moeten zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Welke laptop voor photoshop?

                Ook niet akkoord dat een laptop niet OK zou zijn om foto's te bewerken !
                Ikzelf heb een Dell Inspiron met voldoende geheugen en een paar externe harde schijven ... Scherm is gecalibreerd met een ColorSpyder en heel deze setup werkt perfect.
                Recentelijk nog een extern scherm bijgekocht, maar dit is pure luxe... met laptop alleen lukt het ook perfect !
                Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke laptop voor photoshop?

                  Inderdaad.

                  Naast processor snelheid zijn de hoeveelheid RAM geheugen en het harddisk toerental (bvb 7200 RPM) de voornaamste factoren voor een vlot Photoshop gebruik.
                  Veel laptops hebben nog steeds weinig RAM en een trage hardddisk (bvb 4500 RPM). Dit is de grootste reden voor hun trager gedrag tov desktops. Video kaart snelheid is niet zo belangrijk, wel de display resolutie. En indien het budget wat krap is: liever een iets tragere processor met veel RAM geheugen dan een snelle processor met weinig RAM.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke laptop voor photoshop?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Snellie
                    Video kaart snelheid is niet zo belangrijk, wel de display resolutie.
                    Als je de website van Adobe er even bij neemt en je ziet naar de nodige specificaties voor PS (niet de minimum hé, ergens een document om PS te verbeteren) dan hechten ze juist ook belang aan een deftige videokaart met liefst 128 MB geheugen of meer.
                    Last edited by VerSeg; 12 mei 2006, 18:42.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke laptop voor photoshop?

                      Allen bedankt voor de reacties.
                      Ik heb alvast begrepen dat ik zeker voor een 17" scherm moet gaan met hoge resolutie. Maar i.v.m. de glanzende schermen blijf ik een beetje op mijn honger zitten.
                      Heeft hier iemand ervaring mee?
                      Canon EOS 40D + Canon EF 24-105/4L IS USM + Canon EF 50mm f/1.4 usm & " a lot to learn "

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke laptop voor photoshop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DVdB
                        Ook niet akkoord dat een laptop niet OK zou zijn om foto's te bewerken !
                        Ikzelf heb een Dell Inspiron met voldoende geheugen en een paar externe harde schijven ... Scherm is gecalibreerd met een ColorSpyder en heel deze setup werkt perfect.
                        Recentelijk nog een extern scherm bijgekocht, maar dit is pure luxe... met laptop alleen lukt het ook perfect !
                        Spreken we hier bij de Dell Inspiron over een glanzend scherm?
                        Canon EOS 40D + Canon EF 24-105/4L IS USM + Canon EF 50mm f/1.4 usm & " a lot to learn "

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke laptop voor photoshop?

                          @snellie: Evensnel als een p4 3ghz? Zelfs een centrino 1.8ghz is zo snel. Jou centrino zou een stuk sneller moeten zijn.

                          @demeyereg: Je kan een laptop moeilijk vergelijken met een desktop.Het moederbord heeft een stuk minder middelen aanboord om je cpu evensnel te laten marcheren als in een desktop. De FSB van de laptop zal misschien ook lager liggen. Tragere ram, trage hd enzo. 2.5inch Hd moet je niet vergelijken met een 3.5inch

                          @topicstarter: Koop een nieuwe Core Duo laptop. Kies voor een 7200rpm hd en zorg dat je scherm 1920x1200 aan kan. (Dell dus) Dit gaat je wel 2500euro armer maken
                          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke laptop voor photoshop?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pitoe
                            Allen bedankt voor de reacties.
                            Ik heb alvast begrepen dat ik zeker voor een 17" scherm moet gaan met hoge resolutie. Maar i.v.m. de glanzende schermen blijf ik een beetje op mijn honger zitten.
                            Heeft hier iemand ervaring mee?
                            Dit is eigen keuze ...
                            Zo'n glanzend scherm heeft wel iets meer reflecties maar het geeft uw beeld meer in de zin van een CRT weer, glanzende foto's o.a.
                            Als je een goed scherm kiest is dit zeker te overwegen. Kleuren komen dan ook mooier uit ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke laptop voor photoshop?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mic
                              mmm een laptop is niet echt een computer om plezant op te Photoshoppen...
                              ook niet akkoord .. deze (overigens min of meer betaalbare) laptop (pointersystems) met 1600x1200 scherm, Ati 9700 mobility radeon met 256MB videogeheugen heeft zelf een raid met twee harde schijven @ 7200 rpm elk aan boord .. verder ook nog een ingebouwde cardreader en wat heel handig is in de winter na een ritje op de moto .. je kan er je handen aan verwarmen als ie aan staat .. maar ja .. deze laptop heet dan ook "desktopreplacer" .. ach ja .. die laptop viert deze zomer zijn derde jaar .. en kan met z'n 3200 Mhz processor,1GB ram, ingebouwde DVD-writer, wireless lan, firewire, 4xUSB2 etc. nog steeds mee.. ook voor mobiele videobewerking .. dit zal de eerste laptop zijn die ik langer dan de afschrijvingsperiode van drie jaar zal gebruiken .. 'k heb em na 2,5 jaar wel eens geformatc't .. en nu is ie weer zo snel als in't begin .. wel niet vergeten om een goede optische muis mee te nemen ..

                              Comment

                              Working...
                              X