Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S/DX/VR/G/ etc..........

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S/DX/VR/G/ etc..........

    heb een nikon D70s met kitlens DX 18-70, zou graag een telezoom kopen, maar geraak niet wijs uit al die extenties , wie kan er mij heel sumier even uitleggen op wat ik moet letten, en wat op een lens moet staan om goed bruikbaar te zijn op mijn D70 ? vb AF /DX/G/ enz..?? hebben lenzen van andere merken ook andere aanduidingen dan nikon?

  • #2
    Re: AF-S/DX/VR/G/ etc..........

    Betekenis afkortingen: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm.

    Overzicht Nikon lenzen: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm#af.

    Tele is afhankelijk van je budget. Je kan bijvoorbeeld bij www.fotokonijnenberg.nl kijken wat er allemaal te koop is en binnen je budget valt en dan op Internet zoeken wat men er van vindt.
    In principe past elke lens op je D70 maar de oudere AI en AIS lenzen geven geen meetinformatie door aan je D70, niet zo handig dus.
    Verder moet elke AF lens het doen... wel even proberen natuurlijk als je iets (tweedehands) koopt.

    Comment


    • #3
      Re: AF-S/DX/VR/G/ etc..........

      Ja hé, het is me wat met al die afkortingen. Op de site van nikon en sigma kan je ze wel vinden hoor :


      Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment.


      Op de site van SIGMA kan je ook een nederlandstalige uitleg vinden.

      Groeten,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

      Comment


      • #4
        Re: AF-S/DX/VR/G/ etc..........

        Betekenissen:
        AFS: ingebouwde scherpstelmotor in lens.
        DX: aangepast formaat aan digitale censor, kan je niet gebruiken op analoge camera, of indien er een toestel uitkomt met Full Frame censor.
        VR:vibratie reductie, lens die trillingen absorbeert.
        G: lens zonder externe diafragmaring, kan niet gebruikt worden met balg of sommige tussenringen.
        IF: Interne scherpstelling, de lens verandert niet van afmetingen bij het scherpstellen.
        AF DC: Autofocus met defocus control, van deze lenzen kan je het scherpstelvlak verleggen, stelt de fotograaf in staat de graad van sferische aberratie in voor- of achtergrond te beheersen door de DC ring op de lens te verdraaien, Nikon heeft er van deze maar twee versies, namelijk 135mm f2, en 105mm f2.
        AF D: staat voor communicatie tussen lens en flits, betere flitswerking, daar er rekening word gehouden met de afstand van het object waarop geflitst wordt, G type nikkor's hebben dit automatisch ook.
        Voor andere merken zullen deze afkortingen, niet dezelfde zijn.
        Last edited by Guest42; 10 mei 2006, 11:24.

        Comment


        • #5
          Re: AF-S/DX/VR/G/ etc..........

          dank u, ben een tijdje zoet, en ...heeel veel bijgeleerd

          Comment

          Working...
          X