Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens

    Tot hiertoe geen ervaring met macrofotografie maar wil er wel eens mee kennismaken. Bij gebruik van de zoekfunctie zie je dat de Sigma 150mm en de Sigma 180 mm de grote favorieten zijn. De 105 (van welk merk dan ook) zou een te korte werkafstand hebben voor vlinders en andere schuwe beestjes.
    Wat geeft nu de doorslag om voor de 150 of de 180 te kiezen.??
    De prijs ligt nagenoeg gelijk, de stop meer op de 180 zal ook niet meespelen gezien je macro toch met de kleinere diafragmas doet (of ben ik hier verkeerd?)
    Welke van de twee heeft de meeste " voordelen" ?
    Zou voornamelijk gebruikt worden om bloemen en vlinders te fotograferen ( kleiner grut zie ik zelf al moeilijker laat staan ze op de foto te krijgen )
    D7000 + 28 tot 400mm

  • #2
    Re: Macro lens

    Wat dacht je hiervan, even de zoekfunctie gebruiken he.

    http://forum.belgiumdigital.com/show...=sigma+150+180

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens

      Oorspronkelijk geplaatst door KvP
      Wat dacht je hiervan, even de zoekfunctie gebruiken he.
      Ik denk dat hij dit al gedaan heeft ...

      Oorspronkelijk geplaatst door LuCC
      Bij gebruik van de zoekfunctie zie je dat de Sigma 150mm en de Sigma 180 mm de grote favorieten zijn
      Nu een nuttig antwoord voor de TS ...

      Gezien hetgeen u ermee wil gaan doen zou ik persoonlijk voor de 150mm gaan.

      Ja, ik weet dat er nu een heel reeks 180mm bezitters het tegendeel gaan beweren
      Last edited by VerSeg; 10 mei 2006, 00:25.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens

        En ik treed VerSeg volledig bij!
        De f2.8 is imo. méér waard dan de luttele 30mm extra.
        De 150mm HSM Macro EX kan je ook als gematigde tele-prime gebruiken en dan ben je wél blij met de f2.8
        Bovendien ligt de lens perfect in balans met de camerabody!

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens

          Aan allen bedankt voor de gegeven info, zal alles nog es op een rijtje moeten zetten vooraleer te bestellen.

          Mischien zou er eens een " lees beter wat er staat" functie moeten komen zodat reactie als die van KvP niet zo vaak meer opduikt want die slogan blijken ze toch oh zo graag te gebruiken.
          D7000 + 28 tot 400mm

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens

            Zelf heb ik de 150 mm, waar ik zeer tevreden over ben. De doorslag voor mij was:
            • Toch ietsje goedkoper dan de 180mm (en hij was direct leverbaar)
            • 150 mm kon in m'n fototas, de 180 mm was te groot.
            • F2.8 is inderdaad nogal nutteloos bij macro fotografie, maar leuk als je al eens een niet-macro foto maakt.


            150 mm geeft al een vrij leuke werkafstand. Maar heeft ook al redelijk hoge sluitertijden nodig. Bij de 180 mm is dit nog wat hoger.

            Misschien eens het gewicht tussen beiden vergelijken?


            Anyway: Success ermee

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens

              Ik zou liefst een 300mm 1:1 IS macro hebben maar gezien dat die niet bestaat blijf ik dan maar bij m'n 180mm. Hoe langer hoe beter .

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens

                De 2.8 is wel leuk, gebruik 'm ook voor portretten te maken bij minder gunstige lichtomstandigheden waar ik toch wat tele nodig heb
                Die lens is echt wel scherp volledig open hoor!

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens

                  Ik heb nog een 80/400 os ook. Kan ik (afgezien van de mindere lichtsterkte van de lens )eventueel met het aanschaffen van de tussenringen van Kenko ook tot een goed resultaat komen? Hoeveel lichtverlies zou je hebben met de tussenringen? Iemand die hier al ervaring mee heeft of enig gedacht van de resultaten ?
                  D7000 + 28 tot 400mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens

                    Weet er iemand wat de vergrotingsfactor is als je de 12mm 20mm 36mm kenko tussenringen gebruikt? Is er optisch verlies (de tussenringen bevatten geen glaselementen ?) en wat gebeurd er met de DOF ?
                    D7000 + 28 tot 400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door LuCC
                      Ik heb nog een 80/400 os ook. Kan ik (afgezien van de mindere lichtsterkte van de lens )eventueel met het aanschaffen van de tussenringen van Kenko ook tot een goed resultaat komen? Hoeveel lichtverlies zou je hebben met de tussenringen? Iemand die hier al ervaring mee heeft of enig gedacht van de resultaten ?
                      Hangt ervan af wàt je precies wil gaan doen.
                      Tussenringen zijn OK voor statische opnamen, maar weinig flexibel want je hebt maar een beperkte instelafstand. Je kan dus bvb. ook niet meer naar oneindig focusseren.
                      Zoals je zelf opmerkt, verlies je idd. ook een pak licht.
                      Het blijft behelpen imo.
                      Best is direct voor een kwalitatief macro-objectief te gaan!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door LuCC
                        Weet er iemand wat de vergrotingsfactor is als je de 12mm 20mm 36mm kenko tussenringen gebruikt? Is er optisch verlies (de tussenringen bevatten geen glaselementen ?) en wat gebeurd er met de DOF ?
                        Op welke lens?
                        't Is niet zo eenvoudig : http://xoomer.virgilio.it/ripolini/Close_up.htm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                          Zoals je zelf opmerkt, verlies je idd. ook een pak licht.
                          Valt nogal mee op telelenzen hoor. Maar je hebt dan ook geen macro hé .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens

                            Ja wadde 'tis wel nen hele boterham he die links van hvr_oosterzele, toch bedankt en we gaan die zeker eens deftig doornemen.
                            We gaan dit hele macro gedoe " simpel" oplossen en een dedicated macrolens aanschaffen. Het gaat hem nog tussen de sigma 150mm ( door de meeste geprezen om zijn scherpte) of de sigma 180mm die heeft het lengtevoordeel, maar is die dan minder scherp ??
                            D7000 + 28 tot 400mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door LuCC
                              Ja wadde 'tis wel nen hele boterham he die links van hvr_oosterzele, toch bedankt en we gaan die zeker eens deftig doornemen.
                              We gaan dit hele macro gedoe " simpel" oplossen en een dedicated macrolens aanschaffen. Het gaat hem nog tussen de sigma 150mm ( door de meeste geprezen om zijn scherpte) of de sigma 180mm die heeft het lengtevoordeel, maar is die dan minder scherp ??
                              Zinvolle conclusie!
                              150 of 180?... er is hier al veel over geschreven....
                              Beiden hebben hun merits. Nooit een slechte keuze!
                              Best laat je je leiden door je eigen "feeling" als je beide lenzen eens op de body klikt...
                              Succes!

                              Comment

                              Working...
                              X