Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens/teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens/teleconverter

    Hallo,

    Ik ben een leek wat digitale fotografie betreft.
    Tot nu toe heb ik mijn casio QV4000 enkel gebruikt om vakantiefoto's ed. te maken. Deze zomer gaan we echter naar Kenia. Het zou natuurlijk leuk zijn moest ik enkele prachtige foto's kunnen maken tijdens safari's.
    Als we al het geluk hebben om wilde dieren te kunnen zien, moet je toch wel een veilige afstand houden. Vandar dat we eventueel overwegen om een telelens aan te kopen. Op het internet vind ik echter twee termen : telelens en teleconverter. Kan er mij iemand vertellen wat het verschil is tussen beide.

    Groetjes,
    Jufke

  • #2
    Re: telelens/teleconverter

    Een telelens is een lange lens, een groep lenzen die samen een lens vormen met een lange brandpuntsafstand.

    Een teleconvertor is een lenzen groep die tussen een objectief, bv een 100 mm, geplaatst wordt en de brandpuntsafstand dan vergroot met bv 1.4, 1.7, 2.0....

    Het verschil zit em in de kwaliteit en de prijs.

    Lichtsterke telelenzen, bv 300 mm 2.8 zijn heel duur (3000-4000 euro) maar superieur van kwaliteit

    Een goedkoop alternatief (150-200 euro) kan dus zo'n convertor zijn die je op objectief, bv 200 mm f4 plaats. Nadeel hier is dat de scherpte niet hetzelfde is én misschien nog belangrijker, je hebt meestal 1 tot 2 stops lichtverlies....
    Dus met een 2.0 convertor krijg je je dan met je 200 mm 4.0 een 400 mm lens maar max opening f8, simpel uitgelegd.

    Nog even opmerken dat jij blijkbaar over een compact of hybride camera spreekt (?), dan moet je uitkijken naar "voorzetlenzen" .
    Last edited by Arousal; 5 mei 2006, 14:31.

    Comment


    • #3
      Re: telelens/teleconverter

      Qua budget ben ik dan eerder aangewezen op een teleconverter.
      Maar ik zou graag eerst zien wat verschil het geeft.
      Kan ik ergens een reeks foto's vinden waar ik kan zien wat het verschil is tussen wat je met het blote oog waarneemt, wat dat geeft als je uitzoomt met je digitale camera (zoom 105mm) en wat dat zou geven met bvb een teleconverter X1.8 of X 2.0

      Comment


      • #4
        Re: telelens/teleconverter

        Vermits jouw toestel geen verwisselbare lens heeft zoals bij een dslr kan je enkel een teleconverter bijkopen!

        Je zal ook een tube moeten aanschaffen als je dat nog niet hebt want zo'n converter past niet rechtstreeks op je toestel omdat je lens uitschuift.

        Ik raad Raynox af qua kwaliteit maar hun site is wel heel informatief: http://raynox.co.jp/english/digital/egqv5700.htm
        Last edited by Tony smeT; 5 mei 2006, 15:43.

        Comment


        • #5
          Re: telelens/teleconverter

          Hey Tony,

          Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
          Ik raad Raynox af qua kwaliteit ...
          En toch was je overbluft door de kwaliteit van mijn macrovoorzetlensje

          Maar even over voorzetlensjes in zijn algemeen. Alle waar naar zijn geld natuurlijk en eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met teleconvertors. En voor alle duidelijkheid, je kunt dus ook geen tussenringen gebruiken. Enkel voorzetlensjes. Maar verwacht er niet te veel van en dat alle foto's van superieure kwaliteit zullen zijn

          Groetjes Marion

          Comment


          • #6
            Re: telelens/teleconverter

            Oorspronkelijk geplaatst door Xarder
            En toch was je overbluft door de kwaliteit van mijn macrovoorzetlensje
            Kan best zijn, voordeel bij macro is dat er veel out-of-focus is en het onderwerp meestal centraler, maar ALLE voorbeelden die ik ooit al gezien heb van Raynox tele- en breedhoekconverters gaven onscherpte en kleurverschuiving naar de randen toe, en soms wel te veel om niet op te vallen!

            Comment


            • #7
              Re: telelens/teleconverter

              Allemaal leuke reacties en ik respecteer het natuurlijk ook als iemand de prioriteit legt bij de reis en daarna financien beschikbaar probeert te krijgen voor fotografie.
              Een Casio QV 4000 is op zich een prima point and shoot camera . Het zoombereik van de Canon 1.8 lens daarop schiet echter tekort, zelfs met converter, om aanvaardbare wildfoto's te maken.
              Oplossing 1: koop een coolpix 5700 en verkoop het andere toestel,
              Oplossing 2: analoog: als je een beetje verstand hebt of wilt krijgen van fotografie koop je voor 100 euro een set waar de tranen van in je ogen schieten.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: telelens/teleconverter

                Spanjaart heeft hier wel een punt, ik had niet gezien dat je toestel maar 3x zoom heeft, en met een 2x converter heb je 6x, en dat is ook nog niet overdreven veel voor wilde dieren vanop ruime afstand

                Comment

                Working...
                X