Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens/teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens/teleconverter

    Hallo,

    Ik ben een leek wat digitale fotografie betreft.
    Tot nu toe heb ik mijn casio QV4000 enkel gebruikt om vakantiefoto's ed. te maken. Deze zomer gaan we echter naar Kenia. Het zou natuurlijk leuk zijn moest ik enkele prachtige foto's kunnen maken tijdens safari's.
    Als we al het geluk hebben om wilde dieren te kunnen zien, moet je toch wel een veilige afstand houden. Vandar dat we eventueel overwegen om een telelens aan te kopen. Op het internet vind ik echter twee termen : telelens en teleconverter. Kan er mij iemand vertellen wat het verschil is tussen beide.

    Groetjes,
    Jufke

  • #2
    Re: telelens/teleconverter

    Een telelens is een lange lens, een groep lenzen die samen een lens vormen met een lange brandpuntsafstand.

    Een teleconvertor is een lenzen groep die tussen een objectief, bv een 100 mm, geplaatst wordt en de brandpuntsafstand dan vergroot met bv 1.4, 1.7, 2.0....

    Het verschil zit em in de kwaliteit en de prijs.

    Lichtsterke telelenzen, bv 300 mm 2.8 zijn heel duur (3000-4000 euro) maar superieur van kwaliteit

    Een goedkoop alternatief (150-200 euro) kan dus zo'n convertor zijn die je op objectief, bv 200 mm f4 plaats. Nadeel hier is dat de scherpte niet hetzelfde is én misschien nog belangrijker, je hebt meestal 1 tot 2 stops lichtverlies....
    Dus met een 2.0 convertor krijg je je dan met je 200 mm 4.0 een 400 mm lens maar max opening f8, simpel uitgelegd.

    Nog even opmerken dat jij blijkbaar over een compact of hybride camera spreekt (?), dan moet je uitkijken naar "voorzetlenzen" .
    Last edited by Arousal; 5 mei 2006, 14:31.

    Comment


    • #3
      Re: telelens/teleconverter

      Qua budget ben ik dan eerder aangewezen op een teleconverter.
      Maar ik zou graag eerst zien wat verschil het geeft.