Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens

    Beste forumleden,

    Ik ben een beginnend fotograaf, ik heb een Nikon D50 met 18-55 kitlens gekocht tussen kerst en nieuw.
    Ik had graag een telezoom bijgekocht, de bedieling is om op vakantie de kleinkinderen in zee te fotograferen zonder zelf met mijn voeten in het water te staan. Wij gaan ook veel naar dierentuinen, om de dieren te fotograferen voldoet mijn 18-55 meestal niet. Ik had gedacht aan de andere kitlens Nikon AF DX 55-200 is dit een goede keuze of zijn er beter alternatieven voor een budget van ongeveer 250€
    Nikon

  • #2
    Re: Welke lens

    De 55-200 is niet slecht maar er is beter onder de zon alles hangt van je budget af.
    De nieuwe Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G heeft sucses als all-round lens maar daar sta je dan met je 18-55 daarom is het misschien wel interessanter om te kiezen voor een Nikon AF 80-200 f/2.8D.
    Je kan natuuurlijk ook naar een ander merk uitkijken bijvoorbeeld Sigma 70-200 mm F2,8 DG APO EX HSM of Sigma 50-500 mm F4 - 6,3 EX APO RF HSM DG.
    Daar hangt natuurlijk allemaal een serieus prijskaartje aan.

    Als het om familie/vakantie fotos gaat waar er echt geen speciale eisen aan gesteld worden dan is de 55-200 kit-lens zeker voldoende zo slecht is die ook weer niet en voor de prijs moet je het ook niet laten. Ik heb er zelf eentje en ben er best tevreden mee .

    Groeten
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens

      Wat spogy voorsteld zijn zeker goede zaken maar je hebt zeker een budget nodig van minstens €700 of hoger(tenzij je een 2de hands koopje kunt doen)

      Als je budget lager kan je gaan voor de Sigma 70-300, waar zeer goed commentaar van te lezen is in een nadere draad(toch voor de prijs. €225 bij Corne)

      Mijn persoonlijke voorkeur voor het soort fotografie die je voorlopig voorsteld zou gaan naar de iets duurder Nikon 18-200VR(goeie €600) en zien dat je je kitlens kan verkopen.

      Maar nogmaals kijk even bij Corne en je zult vele alternatieven zien.

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens

        Ik had hetzelfde dilemma (over de lens dan, niet over de natte voeten ).

        Ik heb eerst een Nikon 70-300G gekocht, wist dat ie wat soft zou zijn, voor 109 euro. De focus daarvan is ERG traag en hij is inderdaad te soft naar mijn smaak. Via marktplaats weer verkocht.

        Ben daarna op zoek gegaan naar een Nikon 70-210mm f4-5.6, de D-versie, tweedehands, naar aanleiding van dit artikel http://www.kenrockwell.com/nikon/7021056.htm. Eindelijk gevonden via Internet, in smetteloze staat, met UV-filter van Nikon. Wel 190 euro voor betaald maar ben er erg blij mee. Vele malen sneller en absoluut scherper!

        Deze lens komt niet vaak langs en als ie langs komt is de vraagprijs meestal over de 200 euro. Als je wat door blijft zoeken moet ie tussen de 150 en 200 euro wel te vinden zijn, afhankelijk van de staat.

        Mocht je intussen de Lotto winnen koop dan gewoon de 80-400VR van Nikon, schitterend, snel en haarscherp.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens

          Ik heb eens wat rondgeneusd op verschillende forums en message boards en naar het schijnt is de Tamron 200-500 ook een redelijk goed objectief.

          Groeten
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens

            Bedankt voor jullie reacties

            Bijna alle lenzen die jullie aanraden liggen momenteel boven budget met uitzondering dan van de Sigma 70-300, is deze dan zoveel beter dan de Nikon AF-DX 55-200 F4-5.6?

            Groetjes Frans
            Nikon

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens

              Hier vind je info over de 55-200: http://www.kenrockwell.com/nikon/55200.htm.
              Ken Rockwell is meestal eerlijk over een lens in relatie tot de prijs (wat je van de andere profs niet kan zeggen, die vergelijken een lens van 200 euro gerust met een lens van 2.000 euro...).
              In het artikel staan ook alternatieven, hoewel enkel van Nikon.

              Conclusie:
              - autofocus=traag (lastig met spelende kleinkinderen)
              - zoomen=erg goed
              - scherpte=voldoende
              - vervorming=een beetje
              - kwaliteit=plastic
              - voor de helft van de prijs koop je een 70-300G van Nikon, die een groter zoombereik heeft

              Mocht je een 70-300G willen kopen, doe dat dan bijvoorbeeld hier www.cameranu.nl. Hier kost ie slechts 109 euro, komt 6 euro bij. Als ie niet bevalt verkoop je hem op hier www.marktplaats.nl. Althans zo heb ik deze lens uitgeprobeerd, ik had binnen enkele dagen meerdere gegadigden om deze lens weer van me over te nemen

              Volgens een ander commentaar is de Sigma 70-300 ook zeker niet slecht. Ken hem niet en heb er geen ervaring mee.

              Ik zou zeker ook tweedehands kijken. Ik heb een supersnelle superscherpe Nikon 70-210D gevonden voor 190 euro. Bevalt me veel beter dan de 70-300G. Ben wel bij de verkoper gaan kijken en heb hem uitgeprobeerd.

              Succes

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens

                Er staat op dit moment op marktplaats een Nikon 70-210D te koop in Sittard voor 100 euro. Geen geld!
                (wel even uitproberen aangezien het een oudere lens betreft, anders weer verkopen voor 150 euro )

                Nikon 70-210D in Sittard

                Als je snel bent... die lens is zo weg... deze stelt veel sneller scherp dan de 55-200 of de 70-300 en is bovendien scherper over het hele bereik.
                Last edited by Guest44; 9 mei 2006, 13:07.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens

                  Als alternatief voor de 70-300 kun je ook eens kijken naar de Tamron 55-200. Is ook een budget uitvoering (kunststof vatting, maar als je niet dagelijks continue lenzen wisselt is dat geen al te groot probleem), maar qua scherpte erg goed. Heeft op verschillende sites heel positieve reviews gekregen. Nog een voordeel is dat hij licht is en compact. Heb de mijne (KM vatting) voor nog geen 150 Euro gekocht. Houd je wat over voor een filter en een tasje en ben je nog steeds binnen je budget.
                  De meeste andere genoemde lenzen zijn daar (fors) boven (Iedereen raadt toch de dingen aan die hij zelf heeft ). Google maar eens op Tamron 55-200mm en je zult een hoop positieve zaken lezen.

                  Succes met zoeken
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment

                  Working...
                  X