Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

    Hey,

    Ik ben momenteel in het bezit van de Sigma EX 50-500 DG lens met een Canon 300D. Die gebruik ik voor 90 % voor vliegtuigfotografie. Nu heb ik ondervonden dat zelfs na lang oefenen meer dan de helft van mijn foto's onscherp zijn door beweging (merendeels ook omdat ik de lens niet volledig stil kan houden door zijn gewicht -1.8 kilo-)

    Ik heb dus besloten om deze lens te verkopen, en een andere in de plaats aan te schaffen. Ik heb al veel gewikt en gewogen, reviews gelezen, andere spotters hun raad gevraagt, en nog eens reviews gelezen, maar ben nog steeds niet uit welke de beste kwaliteit/prijs lens zou zijn.

    Mijn voorkeur gaat momenteel naar de Canon 100-400 IS USM lens. Deze weegt maar 500 gram minder dan de sigma, maar ik denk dat door de stabilizer ook bewegingsonscherpte zal vaker kunnen worden vermeden.

    Een andere optie zou de Canon 70-200 F2.8 L IS lens zijn. Deze is dan ook vrij zwaar, maar heeft dan ook weer stabilizer. Ook het weinige bereik is bij deze een minpuntje.

    Zijn er andere suggesties?

    Ik had graag de mening gehoord van jullie. Ik heb al veel gezocht op dit forum, maar heb nog niet echt een antwoord gevonden voor mijn probleem, vooral omdat ik mijn lens bijna altijd zou gebruiken voor actiefotografie van vliegtuigen.

    Ik kijk al uit naar een antwoord!
    Groetjes,
    Robin

  • #2
    Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

    Een 100-400 of 70-200 zou zeker bruikbaar zijn voor jouw soort foto's. De 70-200IS is zeker de beste lens maar ga wel eens goed na of je met 200mm voldoende zal hebben. Om de keuze nog wat moeilijker te maken: vergeet ook de Sigma 80-400OS niet.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

      Voor jachtvliegtuigen twijfel ik of de AF van die sigma 80-400 snel genoeg is.
      Overweeg eventueel een Canon 70-300 DO IS, weegt 740 gram, heeft IS en snelle AF.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

        De IS van de 100-400 vindt ik een geweldige uitvinding Zondag even geoefend op motoren op het circuit en ondanks het feit dat het de eerste keer was dat ik met deze lens werkte waren de resultaten heel erg goed.

        Zowel de focussnelheid als accuratesse zijn wat mij betreft zeer goed. IS is een geweldige uitvinding om de sluitertijden te drukken zonder bewegingsonscherpte door eigen beweging.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

          Bedankt voor de replies!

          Ik heb wel gehoord dat er een probleem zou zijn bij het trekken van stilstaande vliegtuigen met de Canon 100-400. Geen idee waarom. Iemand die meer weet?

          Ook, zouden jullie mij de Sigma OS 80-400 aanraden boven de Canon 100-400? Pros en contras overlopend.

          Bedankt.
          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Robin Zartos
            Bedankt voor de replies!

            Ik heb wel gehoord dat er een probleem zou zijn bij het trekken van stilstaande vliegtuigen met de Canon 100-400. Geen idee waarom. Iemand die meer weet?

            Ook, zouden jullie mij de Sigma OS 80-400 aanraden boven de Canon 100-400? Pros en contras overlopend.

            Bedankt.
            Groetjes
            De beeldstabilisatie werkt het best bij stilstaande objecten, ik zie dus niet in waarom er een probleem zou zijn met de 100-400L bij het fotograferen van stilstaande vliegtuigen .

            Op het vliegveld van Malle heb ik tijdens het opendeur-weekend vorig jaar ook stilstaande vliegtuigen gefotografeerd met de 100-400L, en die waren toch scherp .

            De Sigma 80-400 is goedkoper dan de Canon 100-400L, maar de Canon heeft wel een veel snellere autofocus. Voor een beperkt budget kan je de Sigma kiezen, wil je de beste, dan zal je de Canon moeten kopen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

              Als ik een Canon zou hebben zou ik zeker voor de 100-400 IS gaan, zonder enige twijfel !!!!

              Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Robin Zartos
                ...

                Ik ben momenteel in het bezit van de Sigma EX 50-500 DG lens met een Canon 300D. Die gebruik ik voor 90 % voor vliegtuigfotografie. Nu heb ik ondervonden dat zelfs na lang oefenen meer dan de helft van mijn foto's onscherp zijn door beweging (merendeels ook omdat ik de lens niet volledig stil kan houden door zijn gewicht -1.8 kilo-)...
                In feite heb je al de ideale lens voor spotting!...
                Ik vrees dat het probleem vooral bij uzelf ligt, want talrijke spotters gebruiken de Bigma, én met veel succes.
                Het gewicht is eerder een voordeel dan een nadeel!...
                De 50-500 is bovendien superflexibel want je kan ook uitzoomen tot 50mm, iets wat je soms goed van pas komt, vooral bij airshows e.d....
                En je moèt ook niet altijd persé op 500mm schieten hé...

                Vergeet niet dat OS niet geschikt is voor bewegende onderwerpen, dus maak je daarover alleszins geen illusies...

                Mss. toch nog wat (tele-)techniek oefenen alvorens overhaast te beslissen om die lens te verkopen?...

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                  In feite heb je al de ideale lens voor spotting!...
                  Ik vrees dat het probleem vooral bij uzelf ligt, want talrijke spotters gebruiken de Bigma, én met veel succes.
                  Het gewicht is eerder een voordeel dan een nadeel!...
                  De 50-500 is bovendien superflexibel want je kan ook uitzoomen tot 50mm, iets wat je soms goed van pas komt, vooral bij airshows e.d....
                  En je moèt ook niet altijd persé op 500mm schieten hé...

                  Vergeet niet dat OS niet geschikt is voor bewegende onderwerpen, dus maak je daarover alleszins geen illusies...

                  Mss. toch nog wat (tele-)techniek oefenen alvorens overhaast te beslissen om die lens te verkopen?...
                  Daar ben ik het over de hele lijn mee eens. De 50-500 levert haarscherpe plaatjes. Het gewicht is idd een voordeel : maakt de lens stabieler in de hand.
                  't Heeft me een maand gekost indertijd om er leren mee te werken, maar nu komt ze nog amper van de body, enkel in de winter tvv van de 70-200 EX.
                  Heb het hier al een paar keer aangehaald, maar alles ligt hem in de juiste techniek om de lens te gebruiken. Je richt, focust en drukt af. Als je moet beginnen kijken, focussen, nog eens kijken, opnieuw focussen...loopt het geheid mis. Je instellingen moeten ook voorzien zijn hierop, dus continue focus aan, spotmeting ivm de belichting, op de D200 gebruik ik nogal frequent een focusinstelling "snel bewegende objecten in groep". Ik moet zeggen : echt veel missers heb ik niet. De enige waar ik problemen mee heb zijn bv. duiven in de vlucht of duikende kievitten. Die gaan dan ook razendsnel en zijn wat kleiner dan een vliegtuig
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                    Overweeg ook eens de Canon 28-300 L IS ...
                    Deze wordt veel vergeten maar is door zijn groot bereik eveneens goed voor deze job.

                    Wil je enkele voorbeelden, kijk zelf maar.
                    Pagina 1 is met de 28-300 L IS genomen (wel een half somber weertje in november) en pagina 2 & 3 met de 70-200 L IS 2.8 al dan niet met 2X convertor ertussen. Alles met een 10D.

                    Uit ervaring kan ik zeggen dat de 70-200 L IS 2.8 een zeer goede lens is maar dat de IS van de 28-300 (volgens mij) van een recentere generatie is en sneller corrigeert (ook perfect nuttig bruikbaar bij bewegende objecten als vliegtuigen).
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                      Bedankt iedereen voor de antwoorden!

                      Ik had nog een vraag:

                      Ik heb momenteel de non-DG versie van de sigma. Is er veel verschil met de DG versie?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door RobinZartos
                        Bedankt iedereen voor de antwoorden!

                        Ik had nog een vraag:

                        Ik heb momenteel de non-DG versie van de sigma. Is er veel verschil met de DG versie?
                        De DG zou scherper zijn op 500 mm, let wel : ik zeg "zou". Ik heb de DG, maar nog nooit de vorige versie in handen gehad, en de mensen met een non DG hebben natuurlijk geen DG. Ik kan alleen bevestigen dat de mijne haarscherp is.
                        Overtuig jezelf maar :

                        Beslist ! Zeker deze tijd van het jaar, ge moest ze eens bezig zien. Fazantenhanen dus deze keer : (http://imageshack.us) (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                          Ben ook een vliegtuigfotograaf en ik los bewegingsonscherpte als volgt op.
                          Je zet de camera op een monopod en ipv die op de grond te zetten steek je die vast op je broeksriem. Op die manier kan je de monopod tegen je lichaam drukken en toch perfect meevolgen in de actie van de vliegtuigen.
                          Op die manier win je toch wat snelheid en dit in combinatie met een VR lens (eventueel met verdubbelaar) is dit wat mij betreft een goede oplossing.

                          Misschien heb je er wat aan.

                          Dirk
                          Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
                          ----------------------------------------------
                          Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                            Elsan, zeer schoon foto's!

                            Dirre, bedankt voor de techniek! Ik ga die direct mogen eens uitproberen.

                            Andere antwoorden zijn nog steeds meer dan welkom!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp nodig bij lenzen voor vliegtuigfotografie

                              Hier nog een tevreden klant van de EF 100-400mm L IS ,genomen zonder statief.

                              Steenokkerzeel
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X