Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor nikon D50

    Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een degelijke lens om vooral portretten te fotograferen, nu heb ik al verschillende topics doorgelezen maar het ging vooral over landschappen/vliegtuigen/beestjes/... dus bij deze welk type en merk van les is het meest voor mij geschikt? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: lens voor nikon D50

    Nikkor 50 mm 1.8.
    Dit wordt en uitstekende haarscherpe portretlens (75 mm) op digitaal voor een nieuwprijs van 100 euro.
    Geeft een superscherpte/diepte.

    Of de Nikkor 85 mmm, wordt een 127 mm op digitaal, dan kan je wat verder af blijven. Wel duurder.

    Comment


    • #3
      Re: lens voor nikon D50

      mercikes!

      kwam hier net een site tegen met enkele leuke voorbeelden:

      http://www.jgkinc.net/artists.asp?type=1


      vooral Gilles Bensimon, Antoine Verglas, Donald McPherson, ...

      is nu wel heel professioneel gedaan maar gebruiken zij kwa lens nog iets speciaals...?

      Comment


      • #4
        Re: lens voor nikon D50

        Een 50mm is inderdaad heel bruikbaar, of een 60 macro of een 85mm. Misschien moet je de 50/1.8 eens vergelijken met de 1.4 versie. De scherpte is aan elkaar gewaagd, maar ik persoonlijk zou de 1.8 niet verkiezen voor portretten wegens lelijk bokeh (naar mijn smaak dan toch). Zeker eens testen, iedereen zal zeggen dat die 1.8 oh zo scherp is maar voor portretten is de "look" van de foto (in grote mate bepaald door de bokeh) veel belangrijker.
        Mijn favoriet is de 85/1.4 maar ook met de 105 macro heb ik al leuke portretten gemaakt (met de 35/2 en de 50/1.4 ook trouwens).
        Kris

        Comment


        • #5
          Re: lens voor nikon D50

          Oorspronkelijk geplaatst door krisd
          Een 50mm is inderdaad heel bruikbaar, of een 60 macro of een 85mm. Misschien moet je de 50/1.8 eens vergelijken met de 1.4 versie. De scherpte is aan elkaar gewaagd, maar ik persoonlijk zou de 1.8 niet verkiezen voor portretten wegens lelijk bokeh (naar mijn smaak dan toch). Zeker eens testen, iedereen zal zeggen dat die 1.8 oh zo scherp is maar voor portretten is de "look" van de foto (in grote mate bepaald door de bokeh) veel belangrijker.
          Mijn favoriet is de 85/1.4 maar ook met de 105 macro heb ik al leuke portretten gemaakt (met de 35/2 en de 50/1.4 ook trouwens).
          Kris
          Iedere lens presteerd wijd open altijd wat minder. Als je met de 1.8 en de 1.4 een foto vergelijkt op 1.8, dan is de 1.4 nog een stuk beter, daar ze niet op het uiterste gebruikt is. Dat je in slechte omstandigheden nog een stop verder kunt gaan is mooi meegenomen. En ze zijn 2de hands best betaalbaar. Veel kan er niet mee mis zijn, daar ze ook niet veel fantasietjes bevatten. Dus mijn voorkeur gaat ook naar de 1.4(heb ze trouwens)

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: lens voor nikon D50

            thankx!!

            net even de prijzen bekeken

            zo'n 85 mm 1.4 wordt nog even sparen!

            denk dat ik best begin met een AF50 1.4, is helemaal binnen het budget en precies wel leuk voor te beginnen...

            in ieder geval bedankt voor de reacties

            Comment


            • #7
              Re: lens voor nikon D50

              Mijn favoriet is de 85/1.4 maar ook met de 105 macro heb ik al leuke portretten gemaakt (met de 35/2 en de 50/1.4 ook trouwens).
              Kris
              ik gebruik de Sigma 105 macro en durf daar gerust portretjes mee maken : haarscherp. Het grote voordeel vnd ik dat je niet zo op je onderwerp moet zitten. Je kunt enige afstand houden, dan is alleman wat meer op zijn gemak.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: lens voor nikon D50

                Oorspronkelijk geplaatst door JFK
                thankx!!

                net even de prijzen bekeken

                zo'n 85 mm 1.4 wordt nog even sparen!

                denk dat ik best begin met een AF50 1.4, is helemaal binnen het budget en precies wel leuk voor te beginnen...

                in ieder geval bedankt voor de reacties
                Nikkor 85mm 1.8 is een waardig (goedkoper) alternatief
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor nikon D50

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                  ik gebruik de Sigma 105 macro en durf daar gerust portretjes mee maken : haarscherp. Het grote voordeel vnd ik dat je niet zo op je onderwerp moet zitten. Je kunt enige afstand houden, dan is alleman wat meer op zijn gemak.

                  ik begrijp u volkomen, heb nu nog niet zoveel ervaring maar in het begin had ik veel volk opgetrommeld waardoor de persoon die gefotografeerd werd veel afleiding had, deze foto's waren super, hierna heb ik alleen foto's genomen en het was moeilijker omdat men er iets teveel mee bezig was. (zaten ook wel enkele goede tussen)

                  Nu deze foto's zijn wel ok maar ben toch op zoek naar ondermeer een lens enzo om ze iets speciaals mee te geven! (allee proberen toch )

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor nikon D50

                    JFK, succes ermee portretfotgrafie is volgens mij één van de meest voldoening gevende, maar ook één van de moeilijkste disciplines.
                    Een goed portret heeft m.i. minstens even veel met psychologie te maken dan met fotografie (een toffe lens is maar een begin...). Kris.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor nikon D50

                      Heb op aanraden van de fotograaf de Sigma 28mm F/1.8 besteld
                      Na cropfactor is dat een 42 mm (kelinbeeld) wat dichter in de buurt komt van de beoogde 50 mm (kleinbeeld).

                      Hen daarnet telefoon gehad, hij ligt te wachten op het gekende adres op de Bredabaan (voor de kenners), dus van't weekend heb ik m'n speeltje

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor nikon D50

                        Oorspronkelijk geplaatst door James71
                        Heb op aanraden van de fotograaf de Sigma 28mm F/1.8 besteld
                        Na cropfactor is dat een 42 mm (kelinbeeld) wat dichter in de buurt komt van de beoogde 50 mm (kleinbeeld).

                        Hen daarnet telefoon gehad, hij ligt te wachten op het gekende adres op de Bredabaan (voor de kenners), dus van't weekend heb ik m'n speeltje
                        Dat is zeker in diene ActionShop
                        Of misschien toch daar naast die kerk. Kijk ineens eens of er gene 2de hands visoog voor Nikon in de etalage ligt. Want ik zoek er ene voor een zacht prijsje.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor nikon D50

                          deze week tegengekomen op flickr

                          http://www.flickr.com/photos/merkley/


                          volledig mn ding, wel bewerkt in photoshop!

                          (bedoel de sfeer enzo, ni al da bloot hihi )

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor nikon D50

                            'simpel' met de kitlens, 18-55mm kom je al aardig op weg
                            Thomart.nl
                            Designing&Photography

                            Comment

                            Working...
                            X