Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

    Omdat ik me meer wil toeleggen op natuurfotografie (zowel in het wild als in dierentuinen) ben ik op zoek naar een goede, redelijk lichtsterke en betaalbare tele (liefst tweedehands).

    Als aanvulling op mijn 70-200 en rekening houdend met mijn budget (ca. 500 euro) kwam ik de Sigma 300 mm F4 D APO tegen. (tweedehands 325 euro)

    Heeft er iemand ervaring met dit objectief ? Eventueel vergeleken met de Nikon 300 f/4 objectieven ?

    Kan ik evengoed een 1.4 TC op mijn Sigma 70-200 EX DG APO HSM schroeven (280mm f/4) of moet die dan de duimen leggen tegen de boven vermeldde 300 mm primes ?

    Met dank voor de reacties,
    TravelToy
    www.christian-bailleul.be | Blog

  • #2
    Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

    Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy
    Kan ik evengoed een 1.4 TC op mijn Sigma 70-200 EX DG APO HSM schroeven (280mm f/4) of moet die dan de duimen leggen tegen de boven vermeldde 300 mm primes ?

    TravelToy
    Mijn Nikon 70-200/2.8 VR + TC 14EII moet het in ieder geval afleggen tegen mijn Nikon 300/4 AFS, dus ik vermoed dat het met een Sigma-equivalent niet anders zal zijn.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

      Een 300 mm prime zal scherper zijn, maar wat hoop je te winnen ? 100 mm.?
      Dat stelt in het veld dus niks voor, maak je geen illusies. Om enige winst in bereik te hebben moet je toch minimaal 400 mm hebben.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

        @ elsan : Wel , mijn denkpiste is de volgende : voor natuurfotografie moet ik een 400 mm hebben, liefst f/4 of f/5,6. Dus ...

        - ik zoek een goede 400 mm prime (kwaliteit primeert op zoom). Blijkt dat die (voor mij) quasi onbetaalbaar zijn, zelfs 2de hands.

        - ik zoek een goede 300 mm prime (f/4 of f/2,8) en plaats daar een 1.4 extender op. Ik verlies één stop (gaat naar f/4 of f/5,6) en verlies (misschien) een beetje kwaliteit (nog steeds beter dan een zoom), maar kom uit op 420mm. Afhankelijk van welke prime en welke extender ik neem, kan ik die 1.4 extender ook nog op mijn 70-200 gebruiken, dus meer felxibiliteit.

        Die 300 primes samen met die 1.4 extender moeten voor een betaalbare prijs te vinden zijn, dacht ik zo (Sigma APO 300 = ca. 300 euro, Nikon 300 AF = ca 500 euro). Zelfs nieuw is dit een haalbare optie : nikon 300 F/4 AF-S = 975 euro + 1.4 extender = 385 euro (totaal 1360 euro)

        Het kan natuurlijk zijn dat ik met deze redenering de bal totaal missla. In dat geval, dan hoor ik het wel.

        Alvast bedankt voor de interesse en de reacties,
        TravelToy.
        www.christian-bailleul.be | Blog

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

          Die 300 primes samen met die 1.4 extender moeten voor een betaalbare prijs te vinden zijn, dacht ik zo (Sigma APO 300 = ca. 300 euro, Nikon 300 AF = ca 500 euro). Zelfs nieuw is dit een haalbare optie : nikon 300 F/4 AF-S = 975 euro + 1.4 extender = 385 euro (totaal 1360 euro)
          Dan kocht ik voor net geen 1000 € een 50-500. Dan heb je samen met je 70-200 twee prachtlenzen.
          (Ik heb ze trouwens ook beiden )
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

            Dan kocht ik voor net geen 1000 € een 50-500. Dan heb je samen met je 70-200 twee prachtlenzen
            Klopt zeker, maar de scherpte van de 50-500 is toch niet te vergelijken met die van een 300mm prime + 1.4 ext., dacht ik. Of ben ik mis ?
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

              Ik heb de 300/4 AFs en Nikon TC 14E II combinatie: absoluut schitterend!
              Ik geloofde het zelf maar pas toen ik de resultaten met eigen ogen zag.
              Zoals ik reeds zei past de TC14E ook op mijn 700-200/2.8VR, doch daar kan men spreken van goede tot zeer goede resultaten.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy
                Klopt zeker, maar de scherpte van de 50-500 is toch niet te vergelijken met die van een 300mm prime + 1.4 ext., dacht ik. Of ben ik mis ?
                Ik zou de scherpte van de 50-500 toch niet onderschatten. Voor mij mag de 50-500 op 500 mm gerust naast een prime met converter staan.
                Je moet natuurlijk weten wat je wilt. Met een prime hang je vast aan je brandpunt. In het open veld is dit niet altijd nuttig. Flexibiliteit heeft ook zijn voordelen. Als je weet dat je alleen uit een schuilhut gaat werken is een prime OK, anders weet ik het zo niet. Het is idd zo dat je dikwijls niet dicht genoeg komt, maar het is evenzeer zo dat je in sommige situaties moet kunnen uitzoomen omdat je doodeenvoudig niet achteruit kunt.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

                  Hey,

                  Indien de 300 f/4 te kort is kan je ook nog altijd gaan voor de sigma 400 f/5.6. Zorg er dan wel voor dat je op z'n minst de APO versie hebt, de Telemacro D versie zou nog beter zijn.

                  Ik heb deze laatste in mijn bezit en heb er (verzendkosten inclusief) iets meer dan 300 euro voor betaald. Als je geluk hebt vind je nog een exemplaar dat goed in orde is (de mijne was dat toch alleszins)

                  Hieronder foto's getrokken met de sigma:

                  Konijntje

                  Hoop dat je er wat mee bent...

                  Groeten,
                  Andries
                  https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dreekes
                    Hey,

                    Indien de 300 f/4 te kort is kan je ook nog altijd gaan voor de sigma 400 f/5.6. Zorg er dan wel voor dat je op z'n minst de APO versie hebt, de Telemacro D versie zou nog beter zijn.




                    Groeten,
                    Andries
                    Dit is een lenseke dat ik ook nog heb gehad - was inderdaad vrij goed. Alleen de AF was wat traag en had een beetje last van 'hunten'. Optisch wel in orde, doch mindere resultaten met een 1.4 TC.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

                      @ vantje : bedoel je de 300mm of de 400mm ?

                      @ allen : bedankt voor de reacties en de nuttige feed-back

                      Voor de rest blijkt er dus niemand echt gebruikservaring met dit objectief te hebben. Spijtig. Ik zal eens vragen of ik ze (uitgebreid) mag testen en dan zullen we wel verder zien.

                      Groeten,
                      TravelToy.
                      www.christian-bailleul.be | Blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 300 mm F4 D APO ... is het wat ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy
                        @ vantje : bedoel je de 300mm of de 400mm ?

                        @ allen : bedankt voor de reacties en de nuttige feed-back

                        Voor de rest blijkt er dus niemand echt gebruikservaring met dit objectief te hebben. Spijtig. Ik zal eens vragen of ik ze (uitgebreid) mag testen en dan zullen we wel verder zien.

                        Groeten,
                        TravelToy.
                        Sorry, ik bedoelde de 400/5.6 Apo. Uit mijn post was het idd niet echt duidelijk.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment

                        Working...
                        X