Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw en absolute amateur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuw en absolute amateur

    hoi ik ben joeri en nieuw hier
    ik ben ook een absolute amateur in fotografie

    momenteel trek ik foto's met een heel eenvoudig digitaal toestelletje
    en meestal van de zee, of van festivals ( meestal totz ) maar of de kwaliteit goed is weet ik ook niet, ik vindt ze zelf niet slecht maar ja dat wil niks zeggen

    ik ken ook nieks over de fotografie je lees bv ergens 1/160 f:10 en dan heb ik geen idee waarover het gaat

    nu heb ik eigenlijk 2 specifieke vragen
    1. ik wil een cursus fotografie volgen maar dan via afstandonderwijs of e-leren want anders is het moeilijk te combineren met mijn job

    2. ik wil een reflex camera kopen maar waar moet ik zeker op letten

    hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen, en dan wordt ik mss een beter fotograaf
    en hopelijk vinden jullie niet dat ik domme vragen stel


    groetjes
    Joeri

    Met vriendelijke groeten
    Joeri


  • #2
    Re: nieuw en absolute amateur

    Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
    2. ik wil een reflex camera kopen maar waar moet ik zeker op letten
    Aangezien je bij concerten en festivals vaak onder moeilijke lichtomstandigheden werkt is vooral een goede lens belangrijk. Qua toestel zal iedere DSLR wel voldoen voor dit doel. Ga vooral voor een lichtsterke lens/lenzen met een bereik wat past bij de foto's die je maakt.

    Hert

    Comment


    • #3
      Re: nieuw en absolute amateur

      Het beste om mee te beginnen leren is via een boek over fotografie, daarin kan je al de basisinformatie gestructureerd terugvinden. "Fotograferen onderweg" van Frank Muller en "Fotografie" van John Freeman zijn twee heel goede boeken vol informatie waarmee je de basisconcepten (zowel qua techniek als qua compositie) kan leren.

      Comment


      • #4
        Re: nieuw en absolute amateur

        Tracht je aan te sluiten bij een fotoclub. Daar zitten ervaren mensen die je met woorde en daad kunnen bijstaan. Je kan daar waarschijnlijk ook verschillende toestellen uitproberen en zo de voor jou meest geschikte camera kiezen. Heb geen schrik om met je huidig toestel te werken binnen zo'n club... Leer daarmee de principes van de fotografie en stap over op een meer geavanceerde camera als je daar echt klaar voor bent. Het enige wat wel belangrijk is aan je huidige camera is dat je alles zoals diafragma en sluitertijd wel manueel kan verzetten... Op die manier kan je expirementeren en veel bijleren.

        groetjes,

        Wouter.
        Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

        Comment


        • #5
          Re: nieuw en absolute amateur

          bij een fotclub is moelijk denk ik omdat die meestal laat bijeenkomen denk ik, en ik werk 's nachts dus slaap ik overdag

          daarom dat ik dacht een aan cursus via afstandsondewijs

          groetjes
          Joeri

          Met vriendelijke groeten
          Joeri

          Comment


          • #6
            Re: nieuw en absolute amateur

            Oorspronkelijk geplaatst door Havezet
            Qua toestel zal iedere DSLR wel voldoen voor dit doel
            is een DSLR hetzelfde als een SLR of een digitale SLR
            want ik heb al gekeken naar verschillende toestellen maar er zijn veel termen die ik niet snap of waarvann ik niet weet wat goed is of niet


            [/QUOTE]Ga vooral voor een lichtsterke lens/lenzen met een bereik wat past bij de foto's die je maakt[/QUOTE]
            hoe herken je de lichtstrekte van een lens

            mss allemaal domme vragen maar ik ken er echt bijna niks van

            Met vriendelijke groeten
            Joeri

            Comment


            • #7
              Re: nieuw en absolute amateur

              een lichtsterke lens herken je aan de getallen die op de lens staan
              een zoomlens is leichtsterk als er 1:2.8 opstaat
              die 2.8 slaat op het kleinste (dus meest open) diafragma dat die lens aankan
              een 1:3.5-4.5 lens is dus minder lichtsterk
              er moet namelijk minium tweemaal zoveel licht doorvallen om hetzelfde effect van belichting te krijgen
              hopelijk is heb ik het juist uitgelegd

              Comment


              • #8
                Re: nieuw en absolute amateur

                Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971
                hopelijk is heb ik het juist uitgelegd
                Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971
                die 2.8 slaat op het kleinste (dus meest open) diafragma dat die lens aankan
                Dat moet zijn: grootste diafragma.

                Comment


                • #9
                  Re: nieuw en absolute amateur

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
                  bij een fotclub is moelijk denk ik omdat die meestal laat bijeenkomen denk ik, en ik werk 's nachts dus slaap ik overdag

                  daarom dat ik dacht een aan cursus via afstandsondewijs

                  groetjes
                  Joeri
                  Bovenaan deze website vind je een link 'tips' ik denk dat je daar al voldoende lees- en leerstof zal vinden om te beginnen

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuw en absolute amateur

                    Hey welkom in de wonderlijke wereld zoals jij hem ziet....
                    daar begint alles mee, hoe jij een onderwerp, situatie in beeld brengt.

                    Voorts bestaan er echt goeie boeken over basis fotografie in de betere boekhandel te verkrijgen.

                    Wat je vooral nodig hebt, zijn een paar argus ogen, een dosis doorzettings vermogen en karakter om op eigen houtje (dus zonder leerplicht) je doel te bereiken.

                    Ikzelf heb nooit een opleiding genoten en heb alles dat ik tot nu toe weet via zelfstudie verworven.
                    Deze site is een prima vraagbaak voor de meest uiteenlopende zaken ivm fotografie!

                    Had ik hem maar eerder ontdekt.

                    Veel succes en veel plezier

                    Greetzzz

                    Will

                    nog uit het chemisch tijdperk en nu digitaal
                    ------------------------------------------
                    D2X-D70-SB800-en glasbak van 18 tot 400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuw en absolute amateur

                      Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
                      Bovenaan deze website vind je een link 'tips' ik denk dat je daar al voldoende lees- en leerstof zal vinden om te beginnen
                      bedankt ik heb de tips eens gelezen en er zitter er bruikbare bij die over fotografie gaan

                      wel jamer dat er zoveel bij zijn over fotobewerking ik dacht dat de echtheid van de foto's belangrijker waren dan van slechte foto's goede foto's te maken met hulpmiddelen

                      Met vriendelijke groeten
                      Joeri

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuw en absolute amateur

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
                        bedankt ik heb de tips eens gelezen en er zitter er bruikbare bij die over fotografie gaan

                        wel jamer dat er zoveel bij zijn over fotobewerking ik dacht dat de echtheid van de foto's belangrijker waren dan van slechte foto's goede foto's te maken met hulpmiddelen
                        oeioei, dat is een serieuze misvatting, van een slechte foto ga je zelfs met het beste fotobewerkingsprogramma geen goede maken. dat is dus les nr. 1
                        linda

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuw en absolute amateur

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
                          hoi ik ben joeri en nieuw hier
                          ik ben ook een absolute amateur in fotografie

                          momenteel trek ik foto's met een heel eenvoudig digitaal toestelletje
                          en meestal van de zee, of van festivals ( meestal totz ) maar of de kwaliteit goed is weet ik ook niet, ik vindt ze zelf niet slecht maar ja dat wil niks zeggen

                          ik ken ook nieks over de fotografie je lees bv ergens 1/160 f:10 en dan heb ik geen idee waarover het gaat

                          nu heb ik eigenlijk 2 specifieke vragen
                          1. ik wil een cursus fotografie volgen maar dan via afstandonderwijs of e-leren want anders is het moeilijk te combineren met mijn job

                          2. ik wil een reflex camera kopen maar waar moet ik zeker op letten

                          hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen, en dan wordt ik mss een beter fotograaf
                          en hopelijk vinden jullie niet dat ik domme vragen stel


                          groetjes
                          Joeri
                          Beste Joeri,

                          Om te antwoorden op je vragen;
                          1. Omdat je zelf zegt dat je absoluut amateur bent, kan je best eens gaan neuzen tussen de boeken over fotografie (bibliotheek of kopen). Want je kan moeilijk verwachten dat we hier alles uit de doeken gaan doen. Als je dan een meer specifieke vraag heb, kan je deze hier gerust stellen.
                          2. Dadelijk een reflex camera kopen hoeft niet per sé hoor. Met een zogenaamde prosumer kom je ook al heel ver als absolute beginner. Hangt er natuurlijk ook vanaf welk je budget is!
                          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuw en absolute amateur

                            Hoi Jdude

                            1. het was ook niet de bedoeling om de hele gedetaileerde uitleg te krijgen
                            enkel om een beetje te weten waar iik op moet letten.

                            2. het is de bedoeling om een spielgelreflex te kopen
                            is trouwens DSLR toestel hetzelfde als een SLR toestel?

                            Met vriendelijke groeten
                            Joeri

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuw en absolute amateur

                              Joeri,

                              Een dslr en slr zijn in feite fototoestellen met het zelfde principe.
                              De D staat voor digitaal en het andere toestel heeft nog filmrolletjes
                              maar voor de rest zijn ze van gebruik het zelfde
                              Hoop dat je vraag over dit onderwerp nu een beetje duidelijk is
                              Mvg,
                              SW
                              BD1071BE

                              Comment

                              Working...
                              X