Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergoeding foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergoeding foto's?

    Er is mij gevraagt om foto's te leveren voor een brochure. Ik lever dus 16 foto's. Maar heb werkelijk geen idee wat voor vergoeding ik hiervoor kan vragen. Ben natuurlijk ook geen pro fotograaf. Maar vind een vergoeding toch wel op zijn plaats. Het is een brochure die op kleine schaal wordt uitgebracht. Maar wat is fair om te vragen? Iemand enig idee.

    By the way, ik ben natuurlijk wel erg trots!

  • #2
    Re: vergoeding foto's?

    ladybird,
    zoiets is natuurlijk altijd leuk om mee te maken hé.
    de vraag 'hoeveel mag je daarvoor vragen' is ook altijd héél moeilijk te beantwoorden, tenzij je proffesioneel bezig bent, dan weet je dat.
    kijk eens naar deze topic (let niet op de eerste reactie), misschien word je daar wat wijzer van.
    ook deze lijst met richtprijzen is misschien interessant.
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: vergoeding foto's?

      Mm bedankt voor je antwoord. Ik heb eens in de tarievenlijsten zitten kijken. Maar no way dat ik dat natuurlijk kan vragen. Zou wel willen hoor... Maar om nou 168 euro voor 1 aangeleverde foto te vragen vind ik wat overdreven

      Comment


      • #4
        Re: vergoeding foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door ladybird
        Mm bedankt voor je antwoord. Ik heb eens in de tarievenlijsten zitten kijken. Maar no way dat ik dat natuurlijk kan vragen. Zou wel willen hoor... Maar om nou 168 euro voor 1 aangeleverde foto te vragen vind ik wat overdreven
        Man pas op, je komt in het vaarwater van de prof fotografen, de mensen die daar dus van leven, rsz en belastingen op betalen..... discussie is al uitgebreid gevoerd hier
        vraag iets in natura of zo.

        Comment


        • #5
          Re: vergoeding foto's?

          zou gewoon voor de eer gaan, doe ik hier ook bij de plaatselijke krant.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: vergoeding foto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            zou gewoon voor de eer gaan, doe ik hier ook bij de plaatselijke krant.
            grt,bouk.
            Ben ik toch niet helemaal met je eens. Zo'n brochure wordt voor commerciële doeleinden gebruikt en bovendien zijn ze volgens mij in opdracht gemaakt. Ik vind dat je dan best een vergoeding mag vragen.

            Comment


            • #7
              Re: vergoeding foto's?

              Altijd lastig wat je moet vragen, maar van mij zijn vorig jaar ook 5 foto's geplaatst in een blad met beperkte oplage. Ik ben geen pro fotograaf en heb € 25,- gevraagt, verheugt dat mijn foto's goed genoeg waren bevonden en toch een vergoeding.
              Sommige zullen zeggen veel te weinig, maar voor mij was plaatsing op dat moment belangrijker, daardoor heb ik in een ander blad weer foto's kunnen plaatsen, en voor een wat hoger tarief.
              Groeten Omega.

              www.digiwaart.nl

              Comment


              • #8
                Re: vergoeding foto's?

                mag je eigelijk wel geld vragen als je geen fotograaf bent van beroep?
                tenzij dit in het zwart is natuurlijk...
                maar officieel kan je toch geen fotos verkopen als je geen btw nummer etc hebt?
                of hebben ze mij weer iets wijsgemaakt

                Comment


                • #9
                  Re: vergoeding foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door janDX
                  mag je eigelijk wel geld vragen als je geen fotograaf bent van beroep?
                  tenzij dit in het zwart is natuurlijk...
                  maar officieel kan je toch geen fotos verkopen als je geen btw nummer etc hebt?
                  of hebben ze mij weer iets wijsgemaakt
                  Je spreekt in dit geval niet van een betaling voor geleverde prestaties maar van een onkostenvergoeding.
                  Walter

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergoeding foto's?

                    Daar gaan we weer met die steeds terugkerende discusie prof vs amateur.
                    Vragen die men vergeet te stellen:
                    1. waarom werd deze opdracht niet aan een prof gesteld?
                    2. wie doet de verdere bewerkingen en aan welke prijs?
                    3. waarom krijg ik deze opdracht: morele verplichting, familie, vriendendienst?
                    4. is dit éénmalig of gaan andere opdrachten volgen?
                    5. ga ik hiermee iemand benadelen?
                    6. wordt mijn naam vermeld in het eindprodukt?

                    Feit is dat een dergelijke opdracht niet altijd een gunst is maar soms genant, ja zelfs riskant kan zijn voor betrokkene.
                    Ieder moet hier dan maar voor zichzelf uitmaken of hij de opdracht accepteert en welke consequenties eraan verbonden zijn.
                    Persoonlijk vind ik wel dat men voor zijn hobby wat moet over hebben zolang het niet de spuigaten uitloopt. Maar als iemand mijn hobby als uitvlucht wil gebruiken voor een anders profijt en alzo druk op mij uitoefent, dan lijkt het mij logisch dat ik kan meegenieten van de opbrengst.
                    Richtlijnen voor mij zijn dan:
                    - dat ik onder de prijs van de pro blijf,
                    - het geheel ook voorstel als een reciproke handeling met de opdrachtgever (gedeelde verantwoordelijkheid),
                    - hem de keuze van vergoeding laat, eventueel in natura onder vorm van zaken die ik bij mijn hobby kan gebruiken.
                    - à bon entendeur ...salut

                    Henri
                    Last edited by kodachrome; 1 mei 2006, 02:07.
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergoeding foto's?

                      ja in mijn geval lag het anders, er was een wedstrijd van een plaatstelijk blad en kon je foto,s insturen, de mijne werd geplaats, waren toen zoveel positieve reacties bij het blad, dat ze mij hebben gevraagd wekelijks een opname in het blad te zetten, vind dat een eer en kan nu natuurlijk geen geld gaan vragen hè.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergoeding foto's?

                        Feit is dat een dergelijke opdracht niet altijd een gunst is maar soms genant, ja zelfs riskant kan zijn voor betrokkene.
                        Ieder moet hier dan maar voor zichzelf uitmaken of hij de opdracht accepteert en welke consequenties eraan verbonden zijn.
                        Zeer terechte opmerking. Het overkomt me dus ook regelmatig dat een kennis van een vriendin van mijn vrouw één of meerdere foto's nodig heeft. Meestal vragen ze dat ook niet rechtstreeks maar via mijn echtgenote die dat dan voorstelt op een manier dat ge nog moeilijk van nee kunt zeggen.
                        Gisteren nog de vraag gehad van een jong koppeltje van naast de deur om hun trouw te doen. Ze vinden de foto's die ik maak prachtig, maar dat zijn wel natuurfoto's die ze zien. Hun beweegredenen zijn duidelijk : besparen op een fotograaf en toch een fotoboek eraan over houden.
                        Twee mogelijkheden : ik zeg nee omdat ik me hiervoor niet zeker genoeg voel :
                        misnoegde buren. Tweede mogelijkheid : ik zeg ja met een hopelijk aanvaardbaar resultaat : dan kan je het niet maken om hier ook nog eens geld voor te vragen.
                        Genante en riskante keuze : absoluut !!
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergoeding foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                          Zeer terechte opmerking. Het overkomt me dus ook regelmatig dat een kennis van een vriendin van mijn vrouw één of meerdere foto's nodig heeft. Meestal vragen ze dat ook niet rechtstreeks maar via mijn echtgenote die dat dan voorstelt op een manier dat ge nog moeilijk van nee kunt zeggen.
                          Gisteren nog de vraag gehad van een jong koppeltje van naast de deur om hun trouw te doen. Ze vinden de foto's die ik maak prachtig, maar dat zijn wel natuurfoto's die ze zien. Hun beweegredenen zijn duidelijk : besparen op een fotograaf en toch een fotoboek eraan over houden.
                          Twee mogelijkheden : ik zeg nee omdat ik me hiervoor niet zeker genoeg voel :
                          misnoegde buren. Tweede mogelijkheid : ik zeg ja met een hopelijk aanvaardbaar resultaat : dan kan je het niet maken om hier ook nog eens geld voor te vragen.
                          Genante en riskante keuze : absoluut !!
                          Ik zou gewoon de waarheid vertellen, nl dat ik geen ervaring heb in trouwreportages, en niet over het juiste materiaal en ervaring beschik, gezien ik enkel natuurfoto's maak.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vergoeding foto's?

                            Als het puur om de eer gaat zoals bij Bouk, of als vriendendienst met als duidelijke voorwaarde dat ze geen garantie hebben op het resultaat zou ik het niet zo bezwaarlijk vinden om de opdracht aan te nemen. Kwestie van niet zeuren achteraf omdat ze gewaarschuwd zijn. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe sterk de band is. Familie is toch wat anders dan verre buren. Zou er in dat geval ook geen geld voor vragen, maar het puur als hobby zien.

                            Als ik er voor betaald zou worden zou ik me toch onder druk gezet voelen je moet dan toch presteren. De vraag voor mij is dan of het nog hobby is.

                            Als men achteraf vraagt of de foto te koop is is dat toch weer anders. De prestatie is al geleverd en men heeft er blijkbaar geld voor over. Wat mij betreft een hele andere situatie waarin ik er geen problemen mee zou hebben om een tegenprestatie te vragen.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: vergoeding foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                              Zeer terechte opmerking. Het overkomt me dus ook regelmatig dat een kennis van een vriendin van mijn vrouw één of meerdere foto's nodig heeft. Meestal vragen ze dat ook niet rechtstreeks maar via mijn echtgenote die dat dan voorstelt op een manier dat ge nog moeilijk van nee kunt zeggen.
                              Gisteren nog de vraag gehad van een jong koppeltje van naast de deur om hun trouw te doen. Ze vinden de foto's die ik maak prachtig, maar dat zijn wel natuurfoto's die ze zien. Hun beweegredenen zijn duidelijk : besparen op een fotograaf en toch een fotoboek eraan over houden.
                              Twee mogelijkheden : ik zeg nee omdat ik me hiervoor niet zeker genoeg voel :
                              misnoegde buren. Tweede mogelijkheid : ik zeg ja met een hopelijk aanvaardbaar resultaat : dan kan je het niet maken om hier ook nog eens geld voor te vragen.
                              Genante en riskante keuze : absoluut !!
                              Zeg alleen ja als je ook de scheiding mag fotograferen, dat is trouwens ook natuurfotografie
                              En ik spreek uit ervaring....

                              heb er meer dan 30 trouwreportages opzitten, meer dan 10 zijn gescheiden waarvan een paar op minder dan een jaar

                              Comment

                              Working...
                              X