Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

    Onderzoekers van de universiteit van Birmingham hebben aangetoond dat alle digitale camera's, net als printers, een unieke 'vingerafdruk' hebben. Elke digitale foto die met een camera wordt gemaakt, wordt op dezelfde manier door kleine afwijkingen in de opnamesensor beïnvloed. Door een aantal afbeeldingen van een camera te analyseren kan een uniek ruispatroon worden bepaald, waarmee met zeer hoge nauwkeurigheid kan worden vastgesteld of een bepaalde foto met dat toestel is gemaakt. Bij een test met 2700 foto's en negen verschillende camera's werd een nauwkeurigheid van 100 procent behaald; de methode is daarmee volgens de wetenschappers de nauwkeurigste bekende. Ze hebben inmiddels patent op hun herkenningsprocedure aangevraagd.

    ...
    Let dus op waar je foto's van neemt

    Bron: http://www.tweakers.net
    Nikon D70s en bijhorend speelgoed
    www.rocksolid.be

  • #2
    Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

    Nu blijft de vraag of een misdadiger in spee zo vriendelijk wil zijn bij de misdaad voldoende foto's in te leveren. Ik heb het vermoeden dat het nog niet zo eenvoudig zal zijn om een enkele foto aan een specifieke camera te koppelen. Statistiek gaat overgrote aantallen en werkt niet bij een sample size van n=1. Niet voor niets hadden ze het hier over 2700 foto's en 9 camera's (waarvan we trouwens maar moeten aannemen dat het negen camera's uit precies dezelfde productieserie waren, anders zegt de test al helemaal niets).

    Maar bedankt voor de tip, als ik een misdaad wil plegen met een foto, zal ik de camera daarna in een rivier werpen.

    groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

      Ik heb dit artikel even gelezen en ik kan niet anders concluderen dan dat hier een paar arme onderzoekers proberen weer wat geld los te peuteren. Lees de laatste zinnen maar. Ze zeggen daar ongeveer dat het nog niets is en dat er nog verder onderzocht moet worden.

      Trouwens, de meeste foto's die misdadigers aanleveren bij de politie zullen toch wel niet als 12 megapixel JPG-fine bestand worden aangeleverd. Ik vraag me af wat er dan van die ruis overblijft als je verkleint naar 900x600 pixels met sterke JPEG-compressie.

      Groeten, Miriam
      Last edited by mvdh; 24 april 2006, 16:10.

      Comment


      • #4
        Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

        Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        Ik heb dit artikel even gelezen en ik kan niet anders concluderen dan dat hier een paar arme onderzoekers proberen weer wat geld los te peuteren. Lees de laatste zinnen maar. Ze zeggen daar ongeveer dat het nog niets is en dat er nog verder onderzocht moet worden.

        Trouwens, de meeste foto's die misdadigers aanleveren bij de politie zullen toch wel niet als 12 megapixel JPG-fine bestand worden aangeleverd. Ik vraag me af wat er dan van die ruis overblijft als je verkleint naar 900x600 pixels met sterke JPEG-compressie.

        Groeten, Miriam
        "Dag politie, hier zijn de foto's van mijn kindslaafjes, voor het gemak heb ik ze al verkleind"
        Het realisme ontsnapt me even bij jouw post miriam....

        Op de computers van de criminelen zullen ze wel de originele bestanden vinden hoor.

        Ik zie zeker wel een nut in voor deze techniek, je moet hem alleen willen snappen natuurlijk, en niet denken dat het gewoon onderzoekers zijn die uitzijn op geld
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

          Ik haal gewoon de serienummer van de body uit de EXIF

          Comment


          • #6
            Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

            Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien
            Ik haal gewoon de serienummer van de body uit de EXIF
            Dat zal niet voldoende zijn, het gaat hier wel over een andere techniek om vast te stellen met welke camera een bepaalde foto gemaakt is.

            Maar dan kunnen ze nog steeds niet bewijzen wie de foto gemaakt heeft .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
              "Dag politie, hier zijn de foto's van mijn kindslaafjes, voor het gemak heb ik ze al verkleind"
              Het realisme ontsnapt me even bij jouw post miriam....
              Euhhh... bedoel je dan "Dag politie,hier is mijn computer en ook mijn camera" Over realisme gesproken. De meeste bestanden in de handen van de politie zullen wel degelijk verkleind zijn. En wat heb je dan aan de beschreven techniek.

              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
              Op de computers van de criminelen zullen ze wel de originele bestanden vinden hoor.:
              Dan zul je dus niet alleen de camera maar ook nog de PC te pakken moeten krijgen. Lastig...

              Als je originelen hebt aangetroffen op een PC, zul je niet direct de behoefte hebben om te willen bewijzen dat een bepaalde camera is gebruikt. Het gaat er om dat bij foto's die de politie op de een of ander manier in handen heeft gekregen bewezen moet worden dat ze met een in beslag genomen camera zijn genomen. Denk aan een ontvoerder die een foto heeft opgestuurd aan de familie. Zo'n ontvoerder zal beslist geen behoefte hebben om die foto's netjes te archiveren. En zal ook niet de hires versie opsturen. Het is maar wat je realistisch noemt...

              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
              Ik zie zeker wel een nut in voor deze techniek, je moet hem alleen willen snappen natuurlijk, en niet denken dat het gewoon onderzoekers zijn die uitzijn op geld
              Zouden ze dan niet uitzijn op geld? Dan hoef je ook niet meteen twee patenten aan te vragen Wetenschap heeft in dit soort gevallen alles met geld te maken.

              Over geld, onderzoek en patenten gesproken (en een beetje off-topic, maar toch interessant)... Onze eigen Philips heeft ook weer een daad van barmhartigheid verricht: het bedrijf heeft zojuist patent aangevraagd op een methode waardoor het onmogelijk wordt om reclames 'door te spoelen' in opgenomen televisieprogramma's. Dat doen ze natuurlijk ook niet voor het geld. Dat is de heilige drie-eenheid van de Kennis, de Macht en het heilige Geld.

              Groeten, miriam

              Comment


              • #8
                Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                kvraag me toch af wat't nut is
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                  Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Euhhh... bedoel je dan "Dag politie,hier is mijn computer en ook mijn camera" Over realisme gesproken. De meeste bestanden in de handen van de politie zullen wel degelijk verkleind zijn. En wat heb je dan aan de beschreven techniek.



                  Dan zul je dus niet alleen de camera maar ook nog de PC te pakken moeten krijgen. Lastig...

                  Als je originelen hebt aangetroffen op een PC, zul je niet direct de behoefte hebben om te willen bewijzen dat een bepaalde camera is gebruikt. Het gaat er om dat bij foto's die de politie op de een of ander manier in handen heeft gekregen bewezen moet worden dat ze met een in beslag genomen camera zijn genomen. Denk aan een ontvoerder die een foto heeft opgestuurd aan de familie. Zo'n ontvoerder zal beslist geen behoefte hebben om die foto's netjes te archiveren. En zal ook niet de hires versie opsturen. Het is maar wat je realistisch noemt...


                  Zouden ze dan niet uitzijn op geld? Dan hoef je ook niet meteen twee patenten aan te vragen Wetenschap heeft in dit soort gevallen alles met geld te maken.

                  Over geld, onderzoek en patenten gesproken (en een beetje off-topic, maar toch interessant)... Onze eigen Philips heeft ook weer een daad van barmhartigheid verricht: het bedrijf heeft zojuist patent aangevraagd op een methode waardoor het onmogelijk wordt om reclames 'door te spoelen' in opgenomen televisieprogramma's. Dat doen ze natuurlijk ook niet voor het geld. Dat is de heilige drie-eenheid van de Kennis, de Macht en het heilige Geld.

                  Groeten, miriam

                  Eigenlijk moeten wij niet lullen want:
                  1) we werken niet bij de politie
                  2) we zijn zelf geen criminelen (van mezelf ben ik dat toch vrij zeker ) dus hoe kunnen we weten wat er gebeurd in zulke situaties

                  aha!
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                    Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
                    Eigenlijk moeten wij niet lullen want:
                    1) we werken niet bij de politie
                    2) we zijn zelf geen criminelen (van mezelf ben ik dat toch vrij zeker ) dus hoe kunnen we weten wat er gebeurd in zulke situaties

                    aha!
                    Dat geldt dus ook voor die wetenschappers ahaha!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                      in ieder geval vrees ik dat de methode na een ruisreductie, aanpassen van levels, verkleinen/verscherpen .. of zelf een blur van 2 pixels fullsize voor het verkleinen voldoende zal zijn om de "vingerafdruk" van je camera te hebben afgeveegd .. maar ja .. vergeet ook niet om de exif te verwijderen

                      jeezes, een patent om te voorkomen om een reklameblok door te spoelen? het enige nut dat ik nog aan de huiskamer-recorder zag is bij deze op de helling .. ze zullen bij philips dan nog weinig toestellen verkopen .. maar eigenlijk sta ik er niet stom van dat ze bij Philips sterker zijn in techniek dan in marketing

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                        kvraag me toch af wat't nut is
                        Het kunnen bewijzen dat een foto met jouw camera gemaakt is kan wel degelijk nuttig zijn. Denk daarbij aan copyright schendingen enzo waarbij je eenduidig kunt vaststellen wie de eigenaar van het beeld is.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                        een patent om te voorkomen om een reklameblok door te spoelen?
                        Damage control is dan ook al in volle gang: Philips claimt inmiddels het patent aangevraagd te hebben om andere bedrijven die dat zouden willen toepassen dwars te kunnen zitten. Uit het ANP bericht hierover:

                        Oorspronkelijk geplaatst door ANP
                        Slechts een aanvraag
                        De woordvoerster van Philips noemde de ophef 'heel vervelend'.
                        'Dit is nooit onze bedoeling geweest. Het gaat hier alleen nog maar om een aanvraag voor een patent. Het is helemaal niet zeker dat wij het krijgen toegewezen. Ook andere bedrijven zijn er mee bezig. Bovendien: als we het patent krijgen, kunnen we het ook nog gebruiken om het invoeren van een soortgelijke techniek door een ander bedrijf tegen te houden. Dit om de kijker te beschermen.'
                        Hier rest maar 1 constatering: "duh..."
                        Last edited by Joost; 25 april 2006, 08:46.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale foto herleidbaar tot camera als kogel tot wapen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                          Damage control is dan ook al in volle gang: Philips claimt inmiddels het patent aangevraagd te hebben om andere bedrijven die dat zouden willen toepassen dwars te kunnen zitten.
                          ik ben niet de jurist (mijn madam wel) maar voor wat ik ervan had begrepen heb, heb je de verplichting om een patent uit te baten, of je patent is nietig. Je mag immers geen uitvinding beschermen met als doel dat ze niet wordt geëxploiteerd

                          Comment

                          Working...
                          X