Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

    Beste foto-fanaten,

    Ik heb het voornemen om binnenkort de canon 350d te kopen. De standaard lens die in de kit zit (18-55 mm) is zoals ik lees niet echt om over naar huis te schrijven, dus wil ik een ander objectief bij de losse body kopen. Nu hoop ik dat iemand mij enige raad kan geven, omdat ik nog heel wat vragen heb. Zelf ben ik de analoge camera EOS 300 gewend. Daardoor weet ik wel iets van de fotografie, maar niet echt veel. Nu ben ik dus wel van plan om mijn kennis en kunde naar een hoger plan te tillen en dat ik veel dingen ga uitproberen met de camera puur voor een nieuwe hobby omdat ik het leuk vindt. Omdat ik dus wel voor een goede prijs/kwaliteit wil gaan om mee te beginnen heb ik dus even een zetje voor een bepaald objectief nodig en dan dacht ik binnen de range tot iets van € 400,-. Nu vindt ik zelf een “standaard” groothoek belangrijk en een redelijke zoomafstand. Bij mijn oude EOS 300 had ik dus naast de standaard 28-90 mm nog een oude Sigma 100-300 mm (geloof F4.5-6.7). In een hele snelle try-out door een medewerker in een fotowinkel, werd mij vertelt dat dit objectief compatibel is met de 350d ? Met dit zoomobjectief werkte ik altijd met het statief, wat perfect werkte. Nu is mijn vraag wat is wijsheid:
    - Canon 17-85 mm IS USM
    - Tamron 18-200 mm Di II (en dan misschien mijn oude sigma lens verkopen ??)
    - Sigma 18-200 mm (en dan misschien mijn oude sigma lens verkopen ?? )
    - Overige objectieven en opties, die aanwezig zijn, die ik niet weet door mijn beperkte kennis.

    Als laatste nog drie vraagjes:
    - Stel dat ik altijd met een statief fotografeer, heeft een IS dan meerwaarde, want daar betaal je best veel voor ?
    - Wat is een macro-objectief ? Als ik mijn oude EOS 300 in de macrostand bloemen ofzo fotografeerde lukte ze aardig.
    - Ik lees wel vaker over “stops” bij het flitsen. Het enige dat ik weet is dat een stop betekent een trapje verschil in de diafragma of sluitertijd. Dus wat betekend dit en is dit van belang voor de keuze van mijn objectief ?

    Bij voorbaat dank voor jullie hulp !

    Quintygirl

  • #2
    Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

    Oorspronkelijk geplaatst door quintygirl
    - Stel dat ik altijd met een statief fotografeer, heeft een IS dan meerwaarde, want daar betaal je best veel voor ?
    Quintygirl
    Zonder statief heeft IS veel waarde en zeker bij lage sluitersnelheden.
    Met statief heeft IS feitelijk niet veel of geen waarde.
    De rest laat ik voor de anderen.
    mvg FrançoisVM
    Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

      Ik heb mijn 350D nu ook al enkele maanden, en ben zeker tevreden van de Canon 17-85 mm IS USM, en deze heeft een mooi bereik voor all around.
      Canon EOS 5D met 3KG glas
      https://reisforum.net

      Comment


      • #4
        Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

        ik werk al enkele maanden met de 28-135mm IS USM op mijn 350D
        ben er zeer tevreden over. Doet bij mij dienst als all round lens naast kitlens (voor groothoek) en telelens 75-300 mm van mijne oude 300N

        IS vind ik handig omdat niet in alle omstandigheden een statief mogelijk/wenselijk is.

        succes met de aankoop
        The future brings my best photo. Time is on my side.
        Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

        Comment


        • #5
          Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

          Je vergeet nog de spiksplinternieuwe EF-S 17-55 F2.8 IS .
          Een lichtsterke lens met image stabilizer:
          http://www.dpreview.com/news/0602/06...fs1755f28g.asp
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

            Dank voor jullie reactie.

            Hoop dat iemand me ook iets meer kan vertellen over de tamron en de sigma lenzen en of iemand daar ervaring mee heeft in combinatie met de 350d.

            De canon lenzen die jullie noemen en met name de laatste zijn vergeleken met de Tamron en de Sigma nogal aan de prijs.

            De meeste van jullie zijn denk ik al een stapje verder dan mij en hebben meerdere objectieven om alle afstanden te kunnen overbruggen met een goede lichtsterkte en zoomcapaciteit. Ik moet nog beginnen met de body en helaas kan ik mijn geld maar 1 keer uitgeven, dus vandaar dat ik op zoek ben naar 1 allroud objectief met het budget wat ik heb, waarbij ik toch nog wat zoomvermogen heb.

            De oude Sigmalens van mijn analoge camera heeft mij met zijn 300 mm vele malen heel behoorlijke foto's opgeleverd van enkele vogels tijdens mijn vakantie.

            Dank maar weer voor julllie commentaar.

            Quintygirl

            Comment


            • #7
              Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

              Ik zou echt voor de 17-85mm lens gaan. Ik heb deze lens steeds op mijn camera staan. Ondanks het feit dat ik af en toe een groter zoombereik mis ben ik zeer tevreden met de groothoek op deze lens.

              Het is een zeer degelijke lens en volgens mij de beste instaplens die perfect als wandellens kan gebruikt worden. Sigma en Tamron vind ik op lange termijn geen goede keuze, maar dat is meer persoonlijke smaak.

              Als je een stapje hoger wil, dan kom je in de L-series van Canon terecht, een stap die ik zelf aan het overwegen ben. Dat is iets waar je misschien later ook aan begint te denken. Begin met de Canon EF-S 17-85 mm IS USM, je zult er geen spijt van hebben, zeker als ik zie dat je nog een, welliswaar oude, zoomlens 100-300mm hebt.
              Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
              Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

              Comment


              • #8
                Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                Ik zou in jouw geval (indien die lens effectief compatibel is) de sigma houden.

                Denk dat je weinig verbetering mag verwachten, van die andere "superzooms" die je voorstelt. Zal optisch iets beter zijn, maar zal geen enorm verschil zijn. Lenzen met zo'n zoom onder de 400 euro zijn over het algemeen niet bijster goed. Ze zoomen, maar dat is ook alles. Wil je zo'n zoomafstand overbruggen, en toch nog kwaliteit behouden, zal je dieper in je zak moeten tasten, en een duurdere lens kopen, of nog beter; in meerdere stappen gaan.
                Dus zou voorlopig men sigma houden, en doorsparen tot je echt iets leuk kan kopen. Nu ga je anders toch 400 euro uitgeven, en met zowat hetzelfde zitten...

                Wil je toch je kitlens vervangen, ga dan voor de lenzen hierboven voorgesteld, de 17-85, of 17-55, vergeet ook niet de 18-55 van sigma of de 28-75 van tamron, dit zijn stuk voor stuk betaabare kwaliteitslenzen.

                Trouwens valt die kitlens op 18mm echt wel mee... Zal optisch minstens even goed zijn als je zoom van 400 euro die je zou willen kopen.

                Ook maar eens een iets posten, om de goesting naar de vakantie te doen vergroten. Zonder verdere bewerking, gewoon geresized, Met kitlens en pola filter Groeten Jo

                Drie opnamens, genomen op Iles Des Saintes, parel in de Antillen... :G of :B Groeten Jo


                2 voorbeelden die ik gemaakt heb op 18mm. Is misschien niet echt representatief, maar gewoon om te zeggen dat je er wel ook leuke fotos mee kan maken.

                Wat ik gedaan heb, is eerst die 50mm 1.8 gekocht. Dat is een echte "leerlens". Bovendien is ze spotgoedkoop. Met zo'n lens kan je echt experimenteren. Je begrijpt zeer snel het begrip dof, en blur. Trouwens met een prime, verplicht je jezelf meer te kijken, te zoeken naar een goede foto. Je begrijpt veel sneller wat een goede compositie is.

                Groeten JO
                Last edited by johanvansteenkiste; 26 april 2006, 11:46.
                Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                Comment


                • #9
                  Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                  Wouwie Jo,

                  Dit zijn naar mijn idee superfoto's. De kleuren springen gewoon je beeld af !
                  Is dit nu gemaakt met de kitlens of een andere 18 mm ?

                  Ik ga zelf eind oktober dit jaar ook naar het caraibisch gebied, dus ik hoop er ook wat te maken

                  nu nog een polarisatiefilter en mijn setje moet compleet zijn... nog tips ?

                  thx..

                  Comment


                  • #10
                    Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                    Oorspronkelijk geplaatst door quintygirl
                    Wouwie Jo,

                    Dit zijn naar mijn idee superfoto's. De kleuren springen gewoon je beeld af !
                    Is dit nu gemaakt met de kitlens of een andere 18 mm ?

                    Ik ga zelf eind oktober dit jaar ook naar het caraibisch gebied, dus ik hoop er ook wat te maken

                    nu nog een polarisatiefilter en mijn setje moet compleet zijn... nog tips ?

                    thx..

                    In jpeg op 300d met kitlensje, en een simpel hoya-polarisatiefiltertje. De eerste post is haast recht uit de camera... Had mijn slr twee weken, en had toen nog geen andere lenzen.
                    Om zo'n kleuren te krijgen na polarisatie, heb je heel veel licht nodig. En dat is op de caraïben het geval.
                    Heb dat filtertje eens hier proberen verkopen, zonder veel reactie. Het ligt hier dus nog altijd in de kast.
                    Mocht het je interesseren mag je het hebben voor 30 euro.

                    Groeten
                    JO
                    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                    Comment


                    • #11
                      Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                      Bedankt voor je aanbod, echter ik heb gelezen in de zoom, dat het een goede investering is om een iets duurdere te kopen. Dat kopt toch ??

                      Comment


                      • #12
                        Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                        Wel, dat is de eeuwige discussie... Een duurdere zal zonder twijfel wel beter zijn. Minder flare... enz.

                        Maar je kan je afvragen wat voor zin het heeft van een filter van 100 euro te draaien op een kitlens met een waarde van 80 euro. Dat is ook de reden waarom dat ik in de tijd een goedkope gekocht heb.

                        Heb hamas en Hoyas en prinz, heb nooit duurdere filters geprobeerd, dus kan niet vergelijken. Maar ben zelf best tevreden van mijn filters.

                        Groeten
                        JO
                        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                        Comment


                        • #13
                          Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                          Ik ben wel even op zoek geweest naar een review-site of test site, vergelijkingssite...e.d. van polarisatiefilters... maar kon niet echt wat vinden.

                          Hopelijk kan je me hierbij helpen. Enig idee ??

                          Hoe dan ook, voor een beginneling leer ik sowieso heel veel van jullie door alleen maar te lezen.

                          thx

                          Comment


                          • #14
                            Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                            Vegelijkende site van filters, ben ik ook nog niet echt tegen gekomen.

                            Als je op de forums van bd zoekt, zal je wel al een schat van informatie vinden.

                            Het verschil bij filters zit hem vooral in de coating, en het gebruikte glas... nogal logisch.
                            Verder zijn over het algemeen dunne filters duurder en eerder geschikt voor wide-angle lenzen.



                            Groeten
                            JO
                            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                            Comment


                            • #15
                              Re: aub hulp gevraagd aanschaf objectief 350d

                              Hallo,

                              Omdat je ook naar de TAMRON AF XR DiII 18-200 mm. vraagt hierna mijn ervaring met deze lens ( gebruik hem op de Nikon D70s ): foto's mooi scherp, weinig vertekening ( nooit volledig uit te sluiten bij een lens met zo'n groot bereik ), compact en vrij degelijk gebouwd. Prijs : +- 400 euro (op e-bay vind je die ook goedkoper ). Nadeel is natuurlijk de mindere lichtsterkte ( 1:3,5-6,3 ). Ik ga volledig akkoord dat deze lens niet te vergelijken is met het echte werk van Nikon, Canon, enz... Maar deze lens heeft toch de TIPA Award 2005 gekregen als 'Best Consumer Lens' én de 'American Phote EC - Editor's choise award '05'. Zal toch ook niet voor niets geweest zijn ? Besluit : goede prijs / kwaliteitsverhouding.
                              Groeten,

                              Lucbil
                              We make a living by what we get, but we make a life by what we give.
                              NIKON D80 / AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED (VR )

                              Comment

                              Working...
                              X