Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leek-vraag over lenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leek-vraag over lenzen...

    Ik heb nu een Nikon D50 gekocht met een 18-200 lens van sigma...

    nu ben zo ik een beetje aan het kijken om in de verre toekomst een lens te kopen waarmee ik nog verder kan zoomen...

    Ik had gedacht aan een 200-400 ofzo, maar dit effe terzijde...

    Soms kom ik ook lenzen tegen waar enkel staat 400mm... Kan je met zo'n lens de afstand dan niet instellen? of begrijp ik het verkeerd?

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: Leek-vraag over lenzen...

    Idd, met een 400mm is de brandpuntsafstand vast. Zoomen kan in dit geval niet. Zo'n lenzen noemen we prime lenzen.

    - Het voordeel is dat ze -over het algemeen- hoger optische resolutie hebben (scherpere foto's) omdat de lensconstructie relatief eenvoudiger is.
    - Ook door die 'eenvoudige' lensconstructie, zijn deze lenzen ook vaak lichtsterker.
    - Omdat er geen zoomoptie ingebouwd is in deze lenzen, zijn ze ook steviger dan hun zoomtegenhangers.
    Deze primes krijgen dan ook de voorkeur van professionelen (hogere kwaliteit, lichtsterker en robuster).
    Persoonlijk vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding goed samengaan (behalve extreme tele's en groothoek)

    Vergeet niet dat een 18-200 lens een zoomfactor heeft van 11 (200:18). Dat is aan de hoge kant! Geen enkele fabrikant kan hoogwaardige zoomlenzen maken met zo'n factor: het is gewoon optisch onmogelijk.
    Professionelen verkiezen -als ze al kiezen voor een zoom- zoomlenzen met maximum zoomfactor van 2,5 (vb 28-70; 70-200, 17-55, ...) Vanwege de lage zoomfactor, laat de optische constructie nog toe hoge kwaliteitsbeelden te produceren. Deze pro zoomlenzen zijn dan ook duur!

    Zoek even op het forum, je vindt schatten aan info hierover!

    Comment


    • #3
      Re: Leek-vraag over lenzen...

      Bij lange brandpunten heb je het probleem van stilhouden. De VR lenzen die Nikon maakt helpen daarbij een heel stuk. Ga je dus flink inzoomen dan is een 80-400VR lens zeer interessant. Alleen is de autofocus daarvan niet heel snel, dus voor sport e.d. ben je met een AFS lens beter af, alhoewel je in veel gevallen kunt pre-focussen. Dan zet je de camera ingesteld op een bepaalde afstand. Bij voorspelbare sporten zoals autosport en wielrennen werkt dat vaak prima.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Leek-vraag over lenzen...

        Akkoord met de uitleg van Macdonkey over de de 10Xzooms met uitzondering voor de Sigma 50-500. Heb er gisteren weer een sportevenement mee gedaan en alhoewel in het eerste deel van de dag vrij donker weer, toch weer behoorlijke resultaten :
        Vandaag de interclubwedstrijd Beker van Vlaanderen voor pupillen en miniemen meisjes bijgewoond. Een impressie : (http://imageshack.us) (http://imageshack.us) (http://imageshack.us)

        Best snelle AF, scherpe beelden, niet lichtsterk (voor indoor schakel ik over op de Sigma 70-200 2.8) maar zeer inzetbaar op alle gebieden : natuurfotografie, sport, spotting ...
        Naast de mindere lichtsterkte zijn de nadelen toch wel het gewicht (1.8 kg)
        en vooral het feit dat het een lens is die je niet in de eerste maand zal geven wat je er van velangt. Je moet ze leren gebruiken.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Leek-vraag over lenzen...

          Metser, het is wel een beetje off topic, maar ik zag dat je een camera + lenzen aan het verkopen bent. Deze lenzen zijn als het goed is ook te gebruiken op je D50 en dan heb je ook goede lenzen.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: Leek-vraag over lenzen...

            Oorspronkelijk geplaatst door JLP
            Metser, het is wel een beetje off topic, maar ik zag dat je een camera + lenzen aan het verkopen bent. Deze lenzen zijn als het goed is ook te gebruiken op je D50 en dan heb je ook goede lenzen.
            @JLP: Bedankt voor de tip, maar ik heb een 18-200 lens, en dat overbrugt alle brandpuntsafstanden die ik te koop heb. daarom dat ik ze verkoop... De kans dat ik ze nog zal gebruiken is quasi nihil... Liever een 200-500mm ooit eens kopen :-)

            @de rest, bedankt voor de informatie!

            Is een 200-500mm lens dan aan te raden? is slechts 2,5x...

            Comment


            • #7
              Re: Leek-vraag over lenzen...

              Ik heb een interessante test gedaan, 200mm op de 18-200VR is dus blijkbaar niet dezelfde zoom als 200mm op de 70-200VR...

              De maximale zoom van de 18-200 is ongeveer 160mm wat de 70-200VR betreft om hetzelfde plaatje te bekomen

              Voor échte zooms dus pak je beter een hoogwaardige zoomlens...
              ---------------------------------------------
              Nikon D750 + wat glasservies

              Comment


              • #8
                Re: Leek-vraag over lenzen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Metser

                Is een 200-500mm lens dan aan te raden? is slechts 2,5x...
                de nikon 200-400 f/4 is een 2x en kost 6000-7000 EUR...

                Comment


                • #9
                  Re: Leek-vraag over lenzen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door smoetje
                  Ik heb een interessante test gedaan, 200mm op de 18-200VR is dus blijkbaar niet dezelfde zoom als 200mm op de 70-200VR...

                  De maximale zoom van de 18-200 is ongeveer 160mm wat de 70-200VR betreft om hetzelfde plaatje te bekomen

                  Voor échte zooms dus pak je beter een hoogwaardige zoomlens...
                  Als ik het goed begrijp stel jij vast dat de 18-200 eigenlijk een 18-160 is?
                  Strange...
                  Last edited by macdonkey; 23 april 2006, 18:14.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leek-vraag over lenzen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door macdonkey
                    de nikon 200-400 f/4 is een 2x en kost 6000-7000 EUR...
                    is het werkelijk zes-duizend?

                    de tamrom 200-500mm kost 849€...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leek-vraag over lenzen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door macdonkey
                      Als ik het goed begrijp stel jij vast dat de 18-200 eigenlijk een 18-160 is?
                      Stange...
                      Wel, dit moet ik eens nader onderzoeken. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de 200mm van de 18-200 niet dezelfde zoom en beeldhoek heeft op 200mm.

                      Wordt vervolgd...
                      ---------------------------------------------
                      Nikon D750 + wat glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leek-vraag over lenzen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Metser
                        is het werkelijk zes-duizend?

                        de tamrom 200-500mm kost 849€...
                        De tamron 200-500 heeft een zwakke lichtsterkte van 5.0 op 200mm en maar liefst 6.3 (how low can you go) op 500mm.
                        De nikon 200-400 heeft over het volledige zoombereik een lichtsterkte van 4.0 (NB: op cameranu.nl kost deze lens 5.399 EUR).

                        Ik heb een vaag vermoeden dat je niet bekend bent met het begrip lichtsterkte... zoek even op het forum of Google eens.

                        In ieder geval, op 500mm, maximum opening van 6.3, zal je dit objectief zo goed als nooit binnen kunnen gebruiken (concerten, indoor sport, etc.). Zelfs buiten zal je al veel licht nodig hebben om degelijke resultaten te behalen... en dan nog rekening houden met de Tamron glas- en objectiefconstructie... zoek ZEKER naar gebruikerservaringen voor je deze lens aanschaft (je zal dan waarschijnlijk afzien van dat idee)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leek-vraag over lenzen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Metser
                          is het werkelijk zes-duizend?

                          de tamrom 200-500mm kost 849€...
                          Jazeker, tussen de 5 en 6 duizend (al naar gelang de dollar koers), en je wilt nooit meer anders !
                          Nikon spul

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leek-vraag over lenzen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door macdonkey
                            Als ik het goed begrijp stel jij vast dat de 18-200 eigenlijk een 18-160 is?
                            Strange...
                            De 18-200 is 200mm met focus op oneindig. Hoe dichter je komt hoe dichter het naar 150-160 gaat.
                            Eigenlijk stoort dat niet zo erg, daar je op 200 toch meestal ver gaat.
                            Enkel bij macro kan dit wel wat geven maar vanop een kleine meter zul je ook toch niet zoveel verschil zien tussen 160 en 200mm.

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leek-vraag over lenzen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                              De 18-200 is 200mm met focus op oneindig. Hoe dichter je komt hoe dichter het naar 150-160 gaat.
                              Eigenlijk stoort dat niet zo erg, daar je op 200 toch meestal ver gaat.
                              Enkel bij macro kan dit wel wat geven maar vanop een kleine meter zul je ook toch niet zoveel verschil zien tussen 160 en 200mm.

                              Hubert
                              Nauwelijks te geloven dat de scherpstelring zo'n gevolgen kan hebben op de beeldhoek!
                              Zal 'k ook es checken met m'n 70-200 VR.

                              Comment

                              Working...
                              X