Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

    Hallo,

    Heeft er iemand ervaring met een 100-400 en een teleconventer 1.4 en dan dat alles werkt? (op een 300D)
    Ik heb gehoord dat je bij de Canon versie contactpunten moet afplakken.
    En volgens sommige (wat ik heb gelezen) werkt het wel bij de Tamron en de Kenko. (maar dan hebben ze ook weer veel versies)

    Alvast bedankt,

    Foto's zijn natuurlijk welkom
    Roth-Mastwq

  • #2
    Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

    hallo,
    Zeker een goede combinatie maar uit eigen ervaring weet ik dat AF(focus) niet werkt, maar indien je de 3linkse contactpunten bij kenko 1.4x afplakt werkt het AF een beetje. dus zeker geen denderende AF combinatie.Maar AF is niet altijd nodig om een goede foto te nemen, vraag maar na.

    MVG,
    Last edited by Franske; 21 april 2006, 10:51.
    Franske
    Fuji + glas.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

      De grens voor AF ligt op f5.6 bij een 300D. AF werkt wel bij f8 maar verwacht er absoluut geen wonderen van. Bij veel licht kan de camera nog wel focussen, maar snelheid en betrouwbaarheid heb je niet meer. Ietwat bewolt en het is oer en uit met de pret.

      Stilstaand beeld met alle tijd van de wereld om te focussen totdat het goed is is mogelijk, maar actie niet meer Punt is dat je nu éénmaal aan de grens van de mogelijkheden van de camera zit.
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

        Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        De grens voor AF ligt op f5.6 bij een 300D. AF werkt wel bij f8 maar verwacht er absoluut geen wonderen van. Bij veel licht kan de camera nog wel focussen, maar snelheid en betrouwbaarheid heb je niet meer. Ietwat bewolt en het is oer en uit met de pret.

        Stilstaand beeld met alle tijd van de wereld om te focussen totdat het goed is is mogelijk, maar actie niet meer Punt is dat je nu éénmaal aan de grens van de mogelijkheden van de camera zit.
        Ja ik heb gehoort van iemadn dat het wel werkt met een kenko 1.4 100-400.
        Ook heb ik gelezen dat de combi: 100-400 350D en Soligor 2.0 ook werkt.
        Roth-Mastwq

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

          In combinatie met een Sigma 1,4X TC werkt de AF van een 100-400 niet meer. De kontakten afplakken heb ik nog niet geprobeerd, als ik die teleconverter er bij tussen steek, dan stel ik zelf scherp (maar dat lukt niet altijd even goed ).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

            Heb van iemand net gehoord dat de Tamron 1.4 wel werkt.
            Roth-Mastwq

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

              Contacten afplakken zorgt ervoor dat je toestel niet weet dat er een converter tussen zit en als gevolg toch probeert te focussen, dikwijls met gevolg dat de AF zal beginnen heen en weer "jagen". In helder licht zal het wel lukken.

              Wat betreft de optische kwaliteit valt het naar mijn mening nogal tegen maar één en ander hangt natuurlijk af van hoe goed je 100-400 is en hoe kritisch je zelf bent . Ik vond de resultaten van mijn 100-400 met 1.4x onaanvaardbaar, maar ik ben dan ook een moeilijk mens .

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                En welke 1.4 heb jij?
                Roth-Mastwq

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roth-Mastwq
                  En welke 1.4 heb jij?
                  De versie I welke optisch volledig identiek is aan de versie II. Het enige verschil tss de 2 is dat de II nu "weather-proofed" is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                    Ah die van Canon - ja daar hoor ik niet veel goeds over.
                    Roth-Mastwq

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Wat betreft de optische kwaliteit valt het naar mijn mening nogal tegen maar één en ander hangt natuurlijk af van hoe goed je 100-400 is en hoe kritisch je zelf bent . Ik vond de resultaten van mijn 100-400 met 1.4x onaanvaardbaar, maar ik ben dan ook een moeilijk mens .
                      Ik ben ook een moeilijk mens, maar ben toch vaak tevreden van het resultaat van de 100-400 met 1.4 TC. De voorbije maanden heb ik vrij veel vogeltjes in de tuin gefotografeerd met die setup en op dit moment zou ik zeggen dat de kwaliteit/scherpte vooral afhangt van de AF-precisie. In mijn geval is dat op een 1D, dus als het hier al op het randje is, zou ik niet meteen hoge slaagkansen verwachten met een toestel dat boven f5.6 ophoudt met AF-en. Zonder TC vind ik de 100-400 zeker zo goed als mijn Bigma vroeger, en dat wil toch wat zeggen, denk ik.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roth-Mastwq
                        Ah die van Canon - ja daar hoor ik niet veel goeds over.
                        Grappig dat je dat zegt, want ik vind dat deze optisch de beste resultaten geeft van allemaal. Wel is het verschil met een Sigma of Kenko in beeldkwaliteit veel kleiner dan het verschil in prijs zou laten vermoeden.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                          Grappig dat je dat zegt, want ik vind dat deze optisch de beste resultaten geeft van allemaal. Wel is het verschil met een Sigma of Kenko in beeldkwaliteit veel kleiner dan het verschil in prijs zou laten vermoeden.
                          Ja een 300D-20D is wel wat anders dan een 1D

                          Iemand bekend met de Soligor 2.0?

                          With an AF tele converter the possibilities of AF lenses used with your digital Canon SLR camera are considerably widen. This tele converter is simply fitted between the lens and your camera. It increases the focal length of your lens by the indicated factor. The close focus range of your lens does not change with the usage of the SOLIGOR AF tele converter. As a result the ratio is improved by the same factor. Increasing the focal length at the same time means reducing the lens speed. In some cases the autofocus of your SLR will therefore not operate. Focusing should then be done manually. SOLIGOR tele converters are high quality optical instruments with multicoating. Designed especially for digital SLR cameras. Their optical quality is therefore very good.


                          Specifications:
                          • for digital Canon SLR cameras (can also be used with analog SLR cameras)
                          • optimum usage with telephoto lenses of 31mm (equals 50mm 35mm standards) focal length and higher
                          • increases the focal length 1.4x
                          • autofocus operates up to a lens speed of F5.6 (varies with camera model)
                          • 5 elements in 4 groups
                          • black
                          • multicoated
                          Een maat van me heeft de 2.0 gewone versie gekocht. Hieronder 2 foto's. De eerste op 400 mm en de 2e op 2x400 mm. Volgens mij is de scherpte wel ok. Ondanks de 1600 ISO. Had ie de camera op staan (vreemd).Deze is toch de helft goedkoper dan de extenders van Canon. Bij deze blijft de autofocus het doen. Op alle diafragma standen. Bij de PRO versie werke da AF dus niet. Is in de winkel getest.



                          Roth-Mastwq

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                            Citaat:
                            Deze is toch de helft goedkoper dan de extenders van Canon. Bij deze blijft de autofocus het doen. Op alle diafragma standen. Bij de PRO versie werke da AF dus niet. Is in de winkel getest.


                            Zoals al gezegd, onder bepaalde omstandigheden werkt het. De getoonde foto is zo'omstandigheid. Bij veel licht gaat het wel, zodra het licht wat afneemt is het over met de pret.
                            Groeten,

                            Albert Jan

                            Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring: 100-400 met TC 1.4?

                              Maar je werkt buiten met deze TC's en daar is gewoon genoeg licht. Als het niet regent maar ja wie gaat er dan vogels schieten
                              Roth-Mastwq

                              Comment

                              Working...
                              X