Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag niet flitsen !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag niet flitsen !!!

    Er is mij gevraagd om foto's te gaan nemen in een schouwburg waar er een dansspektakel zal worden gehouden ( moderne dansen ) .
    Het probleem is dat ik geen gebruik mag maken van mijn flitser .
    Ik werk met een Nikon D70 en nu is mijn vraag natuurlijk welke instellingen moet ik gebruiken om een zo hoog mogelijke sluitertijd te krijgen van de veronderstelling uitgaande dat ik toch wel aan een tijd moet komen van 1/250 ste. Hoe ver zou ik met mijn ISO kunnen gaan zonder al teveel ruis te krijgen ? 800 ???
    Zelf heb ik maar enkele uren de tijd om mij in te werken en dat is op de algemene repetitie de dag voor het eigenlijke spektakel .

  • #2
    Re: Mag niet flitsen !!!

    Veel hangt af van de belichting van het stuk, ik heb zelf jaren in het theater gestaan als lichtontwerper. Wat je zeker nodig hebt is een licht sterke lens tussen de f/1.4 en de f/2.8
    Vraag aan de organisator of je vroeger binnen mag en dat je even kan spreken met de lichtman en vraag hem of hij de lichtstanden één voor één laat zien voor de repetitie
    Dan weet je ongeveer welk licht er komt en kan je al oefenen met foto’s nemen en kan je rustig de instellingen van je camera wijzigen.
    En maak foto’s tijdens de generale en zorg dat je die direct kan bekijken op een pc dan kan je zien of er ruis is, bewegingsonscherpte, …
    Nikon materiaal

    Comment


    • #3
      Re: Mag niet flitsen !!!

      En zeker eens proberen met spot meting
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        Re: Mag niet flitsen !!!

        Oorspronkelijk geplaatst door noliko
        Er is mij gevraagd om foto's te gaan nemen in een schouwburg waar er een dansspektakel zal worden gehouden ( moderne dansen ) .
        Het probleem is dat ik geen gebruik mag maken van mijn flitser .
        Ik werk met een Nikon D70 en nu is mijn vraag natuurlijk welke instellingen moet ik gebruiken om een zo hoog mogelijke sluitertijd te krijgen van de veronderstelling uitgaande dat ik toch wel aan een tijd moet komen van 1/250 ste. Hoe ver zou ik met mijn ISO kunnen gaan zonder al teveel ruis te krijgen ? 800 ???
        Zelf heb ik maar enkele uren de tijd om mij in te werken en dat is op de algemene repetitie de dag voor het eigenlijke spektakel .
        Op 800 krijg je al last van ruis, dus lagere iso is toch aan te raden

        Comment


        • #5
          Re: Mag niet flitsen !!!

          dans ... tja tenzij er een heel goede belichting is, werken op zeer hoge ISO
          zal bijna zeker minstens 800 worden (er is beweging hé)
          niet te veel schrik hebben voor ruis
          als je goed belicht blijft het doenbaar met de D70
          achteraf gewoon es met NoiseNinja of NeatImage behandelen

          afgelopen zondag ook gewerkt op ISO800 en 1600

          en heb er weer enkele waar de ruis echt minimaal is zelfs op 1600
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: Mag niet flitsen !!!

            Oorspronkelijk geplaatst door noliko
            Het probleem is dat ik geen gebruik mag maken van mijn flitser.
            Ik werk met een Nikon D70 en nu is mijn vraag natuurlijk welke instellingen moet ik gebruiken om een zo hoog mogelijke sluitertijd te krijgen van de veronderstelling uitgaande dat ik toch wel aan een tijd moet komen van 1/250ste. Hoe ver zou ik met mijn ISO kunnen gaan zonder al teveel ruis te krijgen? 800???
            ik denk dat je jezelf best voor ontgoocheling kan wapenen en je gehoopte 1/250 vergeten. tenzij je een 1.2 lens of zo ter beschikking hebt? of een camera waarbij geen noemelijk ruis te bespeuren valt bij iso 1600? ik vrees dus dat je compromissen zal moeten sluiten.
            je hebt je aangeboden licht (de lichtman gaat écht zijn belichting niet aanpassen aan jou!) en dat moet je proberen vast te leggen.
            daarvoor heb je controle over:

            > de gevoeligheid (iso, ruis)
            > het diafragma (lens-afhankelijk, bepaalt tevens je DOF)
            > de sluitersnelheid (mate van bevriezen van de beweging/bewegingsonscherpte)

            ik vermoed dat lage iso en hoge snelheid in die omstandigheden niet samen zullen gaan. je zal (vrees ik) toch ruis moeten kunnen verdragen, of bewust kiezen voor bewegingsonscherpte, en je iso afhankelijk daarvan kiezen.
            ik vrees ook dat je met een nagenoeg volledig open diafragma gaat moeten werken. (je zegt niks over je beschikbare lenzen, hoe ver/dicht je bij het podium kan/...) dus scherpstellen gaat wel heel delicaat zijn. allicht manueel op vastgesteld punt, tenzij je een supersnel en accuraat focussende lens gebruikt én je voldoende ervaring hebt met continue-focus.

            concertfotografie is NIET makkelijk!
            dansfotografie is NOG moeiliijker.
            is het je eerste keer? succes!

            mm

            --------------------------------------------------------------------------
            noliko, efkes verduidlijken graag:
            in je profiel staat dat je 15 bent,
            maar in deze thread spreek je over 'je zoon' ...
            wat is juist?
            mm
            Last edited by mm; 19 april 2006, 09:17.
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Mag niet flitsen !!!

              De vereisten zijn duidelijk:

              - Lichtsterke optiek
              - Hoge gevoeligheid
              - Vaste hand

              Nu denk ik niet dat het de bedoeling is om alle beweging te bevriezen, in een foto van een dansvoorstelling mag gerust wat bewegingsonscherpte zitten, zolang je een scherp beeld van het gezicht van de acteur of actrice krijgt zie ik geen enkel probleem in onscherpte van het lichaam of delen van het lichaam, integendeel dit gaat uw beeld opwaarderen naar een hoger level.

              De D70 is nu niet echt het toestel waar ik dit evenement mee zou verslaan maar je zal moeten roeien met de spanen die je hebt hé. Ik zou toch proberen om in NEF te werken wegens de goede mogelijkheden in de postprocessing! Dit kan een volle stop verschil maken, wat niet onbelangrijk is ! Zoals steeds zal de optiek het belangrijkste zijn, en zonder een behoorlijke 70-200mm F2.8 of iets van die aard zou ik er niet aan beginnen.
              Veel hangt natuurlijk ook af van je plaats die je kan of mag gebruiken, en indien je dicht bij kan heb je waarschijnlijk de 200mm niet vandoen.
              Zorg voor voldoende opslagruimte aan CF kaarten!

              Véél succes gewenst!

              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Mag niet flitsen !!!

                Ik weet ook nog niet in welke omstandigheden ik zal moeten werken . Dit moet ik afwachten tot de generale repetitie .
                Als lens heb ik de kitlens van de D70 welke ik heel waarschijnlijk niet zal kunnen gebruiken . Daar buiten heb ik de Sigma 70/200 f 2.8 .
                Nu heb ik ook op dit forum meen ik , eens gelezen te hebben dat je moet onderbelichten om een hogere sluitertijd te krijgen .
                Kan dat kloppen ???

                Comment


                • #9
                  Re: Mag niet flitsen !!!

                  Ik heb afgelopen zondag hetzelfde mogen doen. Een dansvoorstelling met weinig licht.
                  Ik heb de foto's gemaakt op 800 ASA. Sluitertijd was meestal rond de 1/125. En diafragma's varieerden van 1.8 tot 3.5 afhankelijk van de hoeveelheid licht.

                  Ik heb enkel de Tamron 28-75mm f/2.8 en Canon 50mm f/1.8 gebruikt. Maar ik had wel de mogelijkheid om langs alle kanten van het podium foto's te maken.
                  En ik zou inderdaad zoals al eerder gezegd in RAW werken. Dan heb je in de post-processing nog wat speelruimte. De ruis valt eigenlijk heel goed mee.
                  Het enige spijtige is dat je heel weinig dieptescherpte hebt met die grote diafragma-openingen.

                  Maar ik wens je alvast veel succes! Ik kan je wel verzekeren dat het ongelooflijk plezant is om te doen.

                  Greetz
                  Sharkdog
                  How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

                  Portfolio Website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mag niet flitsen !!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door noliko
                    Ik weet ook nog niet in welke omstandigheden ik zal moeten werken . Dit moet ik afwachten tot de generale repetitie .
                    Als lens heb ik de kitlens van de D70 welke ik heel waarschijnlijk niet zal kunnen gebruiken . Daar buiten heb ik de Sigma 70/200 f 2.8 .
                    Nu heb ik ook op dit forum meen ik , eens gelezen te hebben dat je moet onderbelichten om een hogere sluitertijd te krijgen .
                    Kan dat kloppen ???

                    Indien je in Nef (RAW) werkt kan je foto 1 stop onderbelichten, bij Nikon liefst iet minder want die zijn wat optimistisch met de ISO waarden !!!!!!!!!


                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mag niet flitsen !!!

                      In RAW werken (NEF) en inderdaad onderbelichten.
                      Zet je linkerdraaischijfje op A (diafragmavoorkeur) en met je instelwieltje rechts kan je dan onderbelichten totdat je snelheid aanvaardbaar is.
                      Ik probeer telkens met 1/3 stopje meer toe totdat het goed zit.
                      Ruis ga je wel niet kunnen vermijden. Maar daar heb je enkele programmatjes voor om dat wat bij te werken.
                      Mijn ervaring is dat de genomen foto's door de dansers en entourage heel anders bekeken wordt dan door onze fotografische bril. Wij struikelen over wat ruis, scherpte, compositie e.d. Die mensen veel minder omdat ze zichzelf herkennen. Scheelt een stuk. Wil natuurlijk niet zeggen dat de foto's veel minder moeten zijn maar niemand verwacht de absolute perfectie in moeilijke omstandigheden.

                      Maar let wel op als je de 70-200mm opzet en volledig open diafragma gebruikt op de 200mm. De DOF kan daardoor vrij klein zijn. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal scherp wenst vast te leggen op het podium.
                      Succes.
                      Patrick
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mag niet flitsen !!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door noliko
                        Nu heb ik ook op dit forum meen ik , eens gelezen te hebben dat je moet onderbelichten om een hogere sluitertijd te krijgen .
                        Kan dat kloppen ???
                        dat is juist, maar met mate hé bvb -0.3EV bvb
                        als je te veel onderbelicht, ga je meer ruis krijgen als je de foto weer wa oplicht

                        beste: correct belichten = weinig ruis zelfs met D70

                        geen matrixmetering nemen maar spot of centre weighted

                        zo doe ik 't toch en levert goeie resultaten op

                        en NEF yep
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mag niet flitsen !!!

                          ter illustratie iets wat je aan omstandigheden kunt verwachten.

                          (exif: fuji s602z in stand iso 1600 dus slechts 1mp foto's, 1/60 f2.8 37mm@35mm eq. dmv groothoekconvertor. crop, noise ninja, usm)

                          -wacht op de stills (gevoel voor dans en timing helpt)
                          -voor overzicht ook groothoek nodig, en let op een groothoek "vangt" meer licht.
                          -ken de choreografie; voor je het weet is het moment voorbij

                          -suc6 en post eens wat!


                          Last edited by TeleCaster; 21 april 2006, 10:36.
                          het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
                          Telecaster weblog
                          km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

                          Comment

                          Working...
                          X