Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back Focus probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back Focus probleem

    Sinds ik een 30D had merkte ik backfocus op mijn Tamron 28-75, na enkele testen ben ik zeer vreemde resultaten bekomen.

    Testen zijn uitgevoerd met een lat die onder 45° tegen een kast staat.
    Op alle foto's is scherpgestelt op 15cm. Ook is diafragma 8 gebruikt bij elke opname.

    300D

    300D/150mm/F8
    300D/28-75mm/F8
    300D/12-24mm/F8

    30D

    30D/150mm/F8
    30D/28-75mm/F8
    30D/12-24mm/F8

    Ik denk dus dat de 30D met elke lens backfocus geeft en de 28-75 als lens backfocus heeft op beide toestellen.
    Last edited by Maarten_T; 9 april 2006, 20:24.

  • #2
    Re: Back Focus probleem

    Om de focus echt correct te testen is een testje met een lat niet voldoende. De focussensor is groter dan het kleine vierkantje in de zoeker. Als jij dat vierkantje op de 15cm richt, ziet de sensor ook de streepjes boven en onder de 15cm en kan het focussysteem kiezen om op 1 van die andere streepjes scherp te stellen. Je 28-75 lens heeft bovendien een maximaal diafragma van 2.8, met deze lens zal de 30D een grotere (meer nauwkeurige) verticale sensor in het centrale focuspunt activeren. Dan "ziet" de camera dus nog meer streepjes van die lat en heeft hij nog meer "keuze".

    Ik zeg niet dat je test volledig ongeldig is. Waar rook is is vuur. Om zeker te zijn kan je eens volgende nauwkeuriger test proberen.Neem een doos met een mooie vlakke kant en met een zwart-wit bedrukking (een doos van een Canon lens is erg geschikt). Zet de doos op een tafel met de bedrukte zijde naar voor en leg er een meetlat of plooimeter langs onder een hoek van 45 graden. Zorg ervoor dat b.v. de 15 cm precies in het vlak van de voorkant van de doos valt. Zet de camera op een statief en stel hem zo op dat de lens echt loodrecht op het voorste vlak van de doos gericht is. De afstand van de camera tot de doos moet minstens 20 keer en best 40 keer de focuslengte van de lens zijn (dus b.v. met 50mm lens -> afstand moet zeker 20x50mm = 1m zijn). Middelste focuspunt gericht op een contrastrijk deel van de voorkant van de doos. Gebruik het maximale diafragma van de lens en neem de foto. Op de foto kun je aan de hand van de meetlat zien of het focusvlak gelijk valt met het voorste vlak van de doos. Bedenk dat met een f/4.0 lens je niet meer mag verwachten dan een precisie van 1xDOF, dat wil zeggen dat als het focusvlak nog net binnen de DOF valt, de camera dan volgens Canon "within spec" is. De DOF mag dus volledig voor of volledig achter het focuspunt vallen. Met een f/2.8 lens claimt Canon een precisie van 1/3 DOF (focusvlak ligt in de middelste derde van de DOF), maar volgens verschillende bronnen wordt dat niet altijd gehaald.

    Comment


    • #3
      Re: Back Focus probleem

      nieuwe test uitgevoerd:

      28-75 F4

      28-75 F8

      150 F4

      150 F8

      12-24 F4

      12-24 F8

      Dus ik denk dat er geen backfocus aanwezig is.

      Comment


      • #4
        Re: Back Focus probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
        nieuwe test uitgevoerd:

        28-75 F4

        28-75 F8

        150 F4

        150 F8

        12-24 F4

        12-24 F8

        Dus ik denk dat er geen backfocus aanwezig is.


        Dat denk ik ook

        Comment


        • #5
          Re: Back Focus probleem

          Ik durfde niet reageren,omdat ik zo technisch niet ben.
          Ik zag echt geen verschil,alleen vond ik de 30D iets scherper.
          mvg FrançoisVM
          Canon 7D

          Comment

          Working...
          X