Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

    Ik heb een canon E350d met de kitlens (18-55) en de EF55-200. Fotografeer veel binnen, mensen (maar ook de rest, buiten). Besloten dat ik een extra objectief wil kopen ter aanvulling/vervanging van de kitlens en zit nu te dubben tussen twee verschillende opties.
    a) Sigma 18-50 f2.8 (ca. 450 euro): vervanger dus van de kitlens, scherper en lichtsterker.
    b) Sigma 30 f1.4 (ca 380 euro): aanvulling dus, fijn bij weinig licht (ook omdat hij niet jaagt) en fijn voor portretten met minimale scherptediepte.

    lens a is natuurlijk veelzijdiger, fijn ook onderweg en op vakantie
    lens b is minder veelzijdig, maar wel geweldig onder specifieke omstandigheden. Voor groothoekgebruik heb ik dan nog steeds mijn matige kitlens nodig, maar ach, eigenlijk druk ik mijn foto's toch meestal 10x15 af en dan heb je nauwelijks last van de onscherpte van die kitlens

    Iemand nog wijze aanvullende gedachten hierover? dank!

  • #2
    Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

    Ik denk dat de 30mm gaat vertekenen bij portretten, grote neuzen enz.. Vroeger was 85mm de portret lens, dus dat zou op digitaal nu ongeveer 50mm zijn.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

      Ik heb toen gekozen voor de 50mm 1.4, die is iets goedkoper, maar de 1.8 mkII zal zeker al voldoen en die heb je voor een appel en een ei.

      Vergeet ook niet dat op 1.4 het heel moeilijk is om een gezicht nog in zijn geheel in focus te krijgen. Je knijpt dan best wat dicht tot bv 2.0 of 2.8, en ze zal dan ook wat scherper zijn dan een 2.8 zoom.

      Moet ik wel zeggen dat "50mm" op FF zowat als wandellens herinnerd wordt en dat die op een 1.6x crop toch iets minder flexibel is. De 18-50 gaat je kitlens waarschijnlijk compleet vervangen en dat scheelt dan weeral (dan kun je die verkopen, bv.)
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
        Ik denk dat de 30mm gaat vertekenen bij portretten, grote neuzen enz.. Vroeger was 85mm de portret lens, dus dat zou op digitaal nu ongeveer 50mm zijn.
        30*1.6 = 48 denk niet dat er vervorming is dan hoor.

        Comment


        • #5
          Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

          Het hangt er vanaf of je een gezicht schiet of een bovenlichaam.
          Intussen heb ik de ervaring met de 30mm lens dat die niet op alle toestellen geljik presteert. Op de D200 is hij echt SUPER, terwijl je op D50 of D70 eerder backfocus hebt.
          Hetzelfde zou natuurlijk kunnen zijn op Canon.
          Aan de andere kant zal de 18-50 2.8 een grote vooruitgang zijn als algemene lens.
          Misschien is het een idee om een stel van je eigen foto's te bekijken om te zien welk brandpunt je nou eigenlijk het meest gebruikt.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

            Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
            30*1.6 = 48 denk niet dat er vervorming is dan hoor.
            Is dat wel zo? Enkel je beeldhoek verandert toch door de cropfactor, niet de effecten van de brandpuntsafstand, of vergis ik mij nu toch weer?
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

              De cropfactor verandert inderdaad zeer weinig aan de eigenschappen van de lens. Het is wel zo dat de cropfactor de afstand vergroot tussen de fotograaf en de geportretteerde. Maar in dit geval is 48mm nog onvoldoende om vertekeningsvrije portretten te realiseren. Een 50/1.8 (x 1.6) lijkt mij in dit geval geschikter.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: standaardzoom 2.8 of prime 1.4?

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                De cropfactor verandert inderdaad zeer weinig aan de eigenschappen van de lens.
                Volledig correct.

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                Het is wel zo dat de cropfactor de afstand vergroot tussen de fotograaf en de geportretteerde.
                Ik ga er vanuit dat je dit wel figuurlijk zal bedoelen zeker . Ik begrijp wat je wil zeggen, maar de afstand wordt natuurlijk niet vergroot.

                Het is de beeldhoek die tov de beeldhoek (die een vast eigenschap is van de lens) nog wat kleiner wordt en daardoor krijg je het gevoel dat je verder van je onderwerp af kan gaan staan. Maw de "normale" beeldhoek van een "normale" 50 mm lens wordt verkleind naar een beeldhoek die ongeveer overeenkomt met deze van een 80mm lens. Dit geeft het gevoel dat je verder van je onderwerp kan gaan staan en toch hetzelfde effect te krijgen als met de 50mm, met behoud van de (vooral perspectief) eigenschappen van een 50 mm. Mocht je dezelfde foto met een 80mm nemen dan zou je wél een andere dieptewerking zien. Het effect van een cropsensor is dus niet hetzelfde als gewoon een lens gebruiken met de omgerekende aantal mm's.
                DigiCam

                Comment

                Working...
                X