Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is EF, USM?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is EF, USM?

    Beste fotovrienden,

    In mijn zoektocht naar een goede lens voor mijn 300D stuit ik regelmatig op afkortinen waarvan ik de betekenid niet begrijp. USM heeft temaken met de autofocusmotor heb ik inmiddels begrepen. Kan iemand mijn vertellen wat de diverse afkortingen die je tegen kan komen betekenen en wat die zeggen over de kwaliteit van die lens? In mijn zoektocht naar een goede 25-105mm lens ( of daaromtrent) zie ik inmiddels door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn vraag, misschien dat ik met het antwoord wat makkelijker kan schiften...


    Groeten,

    Robbert
    EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

  • #2
    Re: Wat is EF, USM?

    De zoekfunctie leid je tot prachtige resultaten, echt niet moeilijk...

    Een vraag: Bij beschrijvingen van objectieven ben ik de volgende toevoegingen tegengekomen en ik wil graag weten wat ze betekenen: IS USM L U XR BL Wat is het verschil tussen EF en EFS? :confused:

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Wat is EF, USM?

      Mooi bedankt!!!!!!!!
      EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

      Comment


      • #4
        Re: Wat is EF, USM?

        USM heeft twee betekenissen in de digitale fotografie:

        1. unsharp mask (onscherptemasker): een techniek om foto's te verscherpen.
        2. ultra sonic motor: scherpstelling van het objectief door ultrasoongolven. Term gebruikt voor Canonlenzen.

        EF: (extended field): typebenaming voor lenzen van Canon die een ontwerp hebben dat voor grotere sensoren is geschikt. Voor kleinere sensoren met een grote cropfactor, is de EFs serie ontwikkeld. Het objectief moet immers in staat zijn een beeldcirkel te vormen die de hele sensor bedekt. Op een full frame camera kan je dus geen EFs lenzen gebruiken, tenzij met beeldverlies.

        (Is het de bedoeling dat hier ergens een digitale Wikipedia wordt tot stand gebracht? )
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

        Comment


        • #5
          Re: Wat is EF, USM?

          Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
          Op een full frame camera kan je dus geen EFs lenzen gebruiken, tenzij met beeldverlies.

          is het niet zo dat je EF-S lens NIET op een full-frame KUNT gebruiken ??? Deze lenzen zijn iets 'dieper' gebouwd om ze zo compacter te maken en hebben een speciale vatting dat je volgens mij niet kunt gebruiken op een full-frame. Je weet wel, die rode bolletjes die je toelaten je lens -camera juist te positioneren voor je lens erop te zetten: die EF-S moet je uitlijnen met de WITTE VIERKANTJES... Of zit ik er helemaal naast
          Don't worry, Be happy... and take great shots !

          Comment


          • #6
            Re: Wat is EF, USM?

            Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
            is het niet zo dat je EF-S lens NIET op een full-frame KUNT gebruiken ??? Deze lenzen zijn iets 'dieper' gebouwd om ze zo compacter te maken en hebben een speciale vatting dat je volgens mij niet kunt gebruiken op een full-frame. Je weet wel, die rode bolletjes die je toelaten je lens -camera juist te positioneren voor je lens erop te zetten: die EF-S moet je uitlijnen met de WITTE VIERKANTJES... Of zit ik er helemaal naast
            Correct. De nieuwe vatting bestaat ook om te vermijden dat deze op FF camera's gezet zouden worden. De spiegel zou immers de lens raken.

            Comment


            • #7
              Re: Wat is EF, USM?

              Klik eens op afkortingen in m'n signoff

              Comment


              • #8
                Re: Wat is EF, USM?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                Klik eens op afkortingen in m'n signoff
                In de signoff te lezen:
                EF-s DX DC Di-II DX lenzen enkel bruikbaar op dslr's

                Klopt niet 100%, wat de EF-s betreft toch, van de rest weet ik niet goed van.
                EF-S past niet op full-frame DSLR, wel op deze met kleinere sensor crop-factor bvb EOS 300D - 350D - 20D...
                Don't worry, Be happy... and take great shots !

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is EF, USM?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Robbert
                  Mooi bedankt!!!!!!!!
                  Heb je zelfs de verkeerde link gegeven
                  Er zijn er nog betere, maar ik ben ervan overtuigd dat je die gaat vinden

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment

                  Working...
                  X