Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

printers

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • printers

    Mijn oude printer (HP 690) heeft deze middag de geest gegeven, niet dat het zo'n groot verlies is want de resultaten van dit printertje waren niet zo fantastisch.
    Wat valt er voor het ogenblik het meest aan te raden als ik kijk naar prijs/kwaliteit om toch een fotootje van 9/13 af te drukken of zet ik dit idee beter uit mijn hoofd ?

    Groeten Dirk

    Groeten
    Dirk

  • #2
    De Photo-printers van Epson komen bijna altijd als beste (inkjet) uit de bus. Ik kan me echter voorstellen dat de andere grote jongens zoals HP hierbij niet veel achter blijven, maar ik weet niet welke typen vnl voor foto-afdrukken geschikt zijn.

    Als je echter niet al te veel zelf of heel erg snel wilt afdrukken, denk dan aan een afdrukservice. Wim heeft er een aantal getest, zie aldaar. De kwaliteit van de afdrukken is meestal goed en niet erg veel duurder dan zelf afdrukken.

    Erik

    Comment


    • #3
      Hallo Dirk,

      Zelf beschik ik over een epson 1200 om toch indien ik dat wens op A3-formaat te kunnen printen. De kwaliteit is oke, inmiddels is deze achterhaald. Epson heeft inmiddels de 1290 (o.a. betere inkt, dus houdbaarheid). Maar ook de concurrentie heeft niet stilgezeten, m.n. canon. De S900 of was het nu S9000 van canon (max. A3) schijnt over heel goede eigenscahppen te beschikken en kan bovendien randloos printen (als ik goed geinformeerd ben). Vraag is, hoe ver wil je kunnen gaan? Uit je vraag begrijp ik 9/13, in cm naar ik gemakshalve aannneem. Hp heeft een heel klein printertje voor dit doeleinde op de markt gebracht nl. de Hp photosmart 100 (10x15). Dit printertje heeft van de digitaal redacteur/journalist van het blad Focus het predicaat "Focus super" gekregen (Focus nr.12 2001). Zelf beschik ik ook over een Acer Photoprisa 300P dyesubblimation printertje. Deze heb ik voor 39 euro aangeschaft incl. 25 vel (50 vel plus printkop kost 25 euro), een prima kwaliteit levert deze, zeker afgemeten aan de kosten. Printgrootte 10x12 cm. Een opmerking is hier zeker op z'n plaats. Gelet op de extreem lage prijs: produktie gediscontinueerd?!! Hoe lang zullen dus de accescoires nog leverbaar zijn????

      Ik hoop dat je hiermee verder kunt. Nog een slotopmerking de Hp 690 heeft de geest gegeven meld je, dus ik neem aan dat je die printer voor meer doeleinden gebruikt dan alleen foto's. Orienteer je in dat geval eens op een epson of canon, in veel testen worden bepaalde typen geroemd om hun fotografische kwaliteit; wel letten op foto-predikaat!

      Vriendelijke groet,

      Jan


      Voor info. Acer: www.norrod.nl


      Edited by - jamonadap on 26 January 2002 16:46:00
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

      Comment


      • #4
        heel veel info over het zelf afdrukken van foto's is terug te vinden op

        http://www.diskidee.be/testen/

        Persoonlijk vind ik dat het zelf afdrukken van foto's een tijdrovende en kostelijke bezigheid is. Ik laat het afdrukken van mijn foto's over aan mijn fotograaf.
        Voor een afdrukje van 10x15 betaal ik € 0,37.

        Ik heb voor mezelf eens uitgeteld wat het zelfafdrukken me zou kosten:
        • aanschaf inktjet printer: € 250,00
        • aanschaf inktpatroon: € 30,00
        • aanschaf papier: € 1,00 per blad


        Wanneer ik er vanuit ga dat een inktjet-printer een levensduur heeft van 20.000 pagina's. En ik ervanuit ga dat dat dus overeen komt met ongeveer 40.000 foto's, betekent dit dat in iedere foto die ik afdruk € 0,00625 zit als afschrijfkost van mijn printer.
        De levensduur van de huidige inktpatronen is in het beste geval 250 foto's. Dit betekent € 0,12 per foto aan inkt.
        De kost van degelijk fotopapier per foto is € 0,50.

        De afschrijvingskost van de printer is duidelijk te verwaarlozen.

        De kostprijs van het zelf afdrukken van een foto bedraagt dan ongeveer € 0,60.

        Je ziet, de fotograaf kan het veel goedkoper en eigenlijk ook beter.

        Als je dan toch zelf wilt afdrukken, zie je ook dat het geen zin heeft om enkele franken op de aanschaf van een printer te besparen.

        Vriendelijke groeten,

        Jef Noelmans.

        ---------------
        Canon Ixus V
        ---------------
        Canon Ixus 330

        Comment


        • #5
          Als het om de kosten gaat Jef, dan heb je helemaal gelijk!!

          Jan

          You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Als enige voordeel van zelf afdrukken zie ik dat je controle hebt over je werk terwijl je ermee bezig bent.

            De afdrukkwaliteit die mijn fotograaf levert, kan ik niet evenaren.


            ---------------
            Canon Ixus V
            ---------------
            Canon Ixus 330

            Comment


            • #7
              Jef,

              In je bereking van ca € 0,60 per afdruk ga je denk ik uit van een vel A4-formaat fotopapier? Ik neem aan dat de fotograaf voor deze prijs toch geen A4 of 30x20 afdruk kan maken.

              Ik denk dus dat een afdrukservice toch wel duurder is dan zelf printen, maar het blijft een goed alternatief (als je geen haast hebt en gewoon een goede afdruk nodig hebt). Het direct klaar hebben van de eigen afdruk is overigens een tweede voordeel van zelf afdrukken (naast het door jou genoemde voordeel van de controle).

              Erik

              Comment


              • #8

                In je bereking van ca € 0,60 per afdruk ga je denk ik uit van een vel A4-formaat fotopapier? Ik neem aan dat de fotograaf voor deze prijs toch geen A4 of 30x20 afdruk kan maken.
                Erik, ik denk dat Jef zijn berekening gemaakt heeft op 2 foto's per A4'tje,
                zie zijn kostprijsberekening van ± € 1,00 per A4 en nadien rekent hij € 0,50
                per foto, hetgeen logisch is want je kan 2 foto's formaat 10 x 15 cm op een vel krijgen. Ik denk, net als Jef, dat uiteindelijk de fotoservice goedkoper is (de kwaliteit ook in acht genomen). Dit neemt niet weg, zoals in je betoog, dat je voor een snelle print beter af bent met de zelf gemaakte afdruk.

                Groeten,

                Jempi.

                Jempi
                CANON Ixus 800 IS
                BD0978BE

                Comment


                • #9
                  Even mijn kostenanalyse dan:
                  Epson Stylus Photo 895: 280 euro
                  Zwarte inkt: 28 euro
                  Kleureninkt: 24 euro
                  Photo paper glossy (20 per pak): 17 euro

                  Volgens verschillende mensen die ik ken met een 6kleurenprinter van epson (840,860,870...) haal je ongeveer 30 volledig bedrukte A4's uit 1 cartridge, je kan eens geluk hebben en er 40 uit halen maar het omgekeerde kan ook zodat je er maar 20 uit haalt... Hangt af of je net veel foto's met bv. blauwe lucht afgedrukt hebt of veel foto's van bloemen met veel groen erbij... als er 1 kleurtje van de 5 bijna op is mag je de ganse cartridge vervangen...

                  Dus op Photo paper kom je op een kost van:
                  28 euro/30=0.9333 euro zwarte inkt
                  24 euro/30=0.8 euro kleurinkt
                  17 euro/20=0.85 euro per vel
                  Totaal per A4: 2.5833 euro zonder printerkost zelf
                  Stel dat je gedurende de levensduur van de printer ongeveer 200x zo'n A4 vellen afdrukt:
                  280 euro/200= 1.4 euro per vel erbij
                  2.5833 + 1.4 = 3.9833 euro per vel voor 200 A4 prints... hmmm... dat komt volgens mij toch duurder uit dan bv. deze:
                  http://www.colormailer.com/Content/Prices2-BENL.html
                  Daar vragen ze maar 2.85 euro per A4 en dat is de prijs per stuk, niet per 200
                  Reken nog eens verzendingskost erbij (2.59 euro per verzending), ik neem aan dat je ze niet per stuk besteld, neem nu een gemiddelde van 10 vellen per keer:
                  2.59/10= 0.259 euro erbij, 0.259 + 2.85 euro = 3.109 euro gemiddeld per A4, alles inclusief...

                  En ik neem eigenlijk aan dat je meestal maar 10x15 prentjes nodig hebt, dan komen we zoiets uit:
                  Printer: 3.9833 /4 (4 op 1 A4 is net geen 10x15 maarkom...)= 0.9958 euro per 10x15cm
                  Colormailer: 0.35 euro per stuk, verzending: 2.85 euro/40 foto's gemiddeld per bestelling= 0.42125 euro effectief per 10x15 foto via Colormailer tot in je brievenbus thuis... Dat is zomaar even de helft als wat je gemiddeld met je printer moet betalen per 10x15 foto...

                  OK, OK, shocking... je gelooft niet dat je maar 30 A4's uit zo'n cartridge haalt, neem nu dezelfde berekening maar met 50xA4's per cartridge (haal je niet, maarkom...
                  A4 printer: 0.56+0.48+0.85+1.4= 3.29 euro per A4
                  Colormailer per A4 blijft nog altijd 3.109 euro per A4
                  10x15 printer: 3.29/4 = 0.8225 euro
                  10x15 colormailer: 0.42125 euro

                  Reken maar na, deze berekening is zeer realistisch...

                  groeten,
                  Wim

                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment


                  • #10
                    Printservices zijn prijs-kwaliteit onklopbaar. Volledig mee eens.

                    Dit was mijn antwoord in een oud topic over hervullen patronen:

                    " Beste lezers,

                    zlf bezit ik een 1270 en is het mijn opvatting dat wie een "hoge kwaliteit" fotoprinterkoopt ook maar rekening moet houden met bijhorende inktkost. Overlaatst kwam ik echter tercht bij van SON inkten, leverancier vor oa. echt professionele drukstations en zij bieden alternatieve cartridges aan voor de epsons met chip.Weet echter niets over de prijs.
                    URL: http://www.vanson.nl/client/xedni.html?productlijn_id=4&content=index.html
                    Bovendien, wat is duur? Ik heb al vele genuine epson patronen leeggeprint en daar ik de prints uiteraard niet met verlies wil verkopen deed ik en berekening van de printkost. Een foto op 10*13 kost 11,25 franken aan inkt ofwel: 0,0086538461538461538461538461538462 frank per cm2. Is dat duur?
                    Hun matte papier kost dan 2.5 fr voor een 10*13 dus je hebt thuisprints voor +- 14bfr, gegarandeerd lichtecht voor 25 jaar. (tot nog toe klopt dit bij mij).
                    PS. Het premium glossy photo paper is naar mijn ervaring NIET lichtecht. Prints bloot opgehangen aan de kast faden tss 2 weken en 2 maanden.Het zgn. orange-cast probleem en van epsons ozon theorie ben ik niet overtuigd. Bij die ozonwaarden in mijn kamer zou ik al lang longen hebben om het schurend scharniertje te presenteren )
                    EINDELIK GEDAAN met typen, OEF "

                    Printerkost tel ik niet omdat ik toch een degelijke printer nodig heb, zoiezo.

                    Intussen is de inkt iets opgeslagen evenals het paier en zit je misschien aan 12 bef inkt en 3 fr papier. het glanzende papier maakt de kost en veel mensen kiezen liever het matte, zeker als het in mapjes moet.

                    De 6-kleuren vullingen:

                    In normale fotoprints worden alle kleuren quasi evensnel opgebruikt. Ik heb nog nooit een inktpatroon gehad met een (opvallend) ongelijke verdeling. Of de statusmonitor liegt ;-).


                    De nieuwe canons zouden tevens lichtecht zijn en uiterst snel. Ik denk dat ik nu een canon S9000 zou kiezen, of toch zeker overwegen. weet de inkt- en papierkost niet.

                    Hp heeft maar 4 inktkleuren en hinkt dus iets achterop. Bovendien zijn de inkten meer verzadigd, maar dit kan ten dele bijgeregeld worden. Inktkost ligt veel hoger bij HP.
                    Voor echt fotografische prints is PhotoreIII minder geschikt omdat pixelatie zichtbaar is. Dit zou niet zo mogen zijn de alternatieve 2400x1200 modus. Heb het nog niet geprobeerd.

                    Als je echter frequent een bundel afdrukken wil en weinig nood hebt aan een kwalitatieve printer: fotoservices
                    Papierkwaliteit is quasi onklopbaar. Zeker niet op prijs/kwaliteit.

                    prettige keuze.

                    Jimmy


                    Comment


                    • #11
                      Op m'n werk gaan we waarschijnlijk de nieuwe HP Designjet 10ps kopen, eigenlijk een zeer betaalbare A3+ printer met aparte cartridgen en tis een 6 kleurenprinter!

                      Dat ding is trouwens een pak sneller dan de 5000 van Epson, een full A3 op hoogste kwaliteit ligt eruit op 5 minuten! Ongelooflijk bijna... 1080 euro btw in... zeer redelijke prijs...
                      Inkt zit netjes apart en let op, er zit in 1 cartridge zomaar even 10x meer inkt dan bv. de 1280 van Epson... is dus eigenlijk goedkoop qua inkt ook...

                      http://www.redcorp.be/products/24517100.asp

                      Je moet zeker dit onafhankelijk testrapport lezen:
                      http://spencerlab.com/HPdesignjet20ps_SpencerLab.pdf
                      Is een diepgaande vergelijkingstest qua snelheid en kleurjuistheid tussen de Epson5000/1280/3000 en HP 10ps...

                      HP10ps is: een pak sneller en serieus minder delta E afwijking tov de Epsons...
                      Na dit verslag gelezen te hebben heb ik de indruk dat Epson een probleem heeft De 5000 is bijna 2.5x duurder dan de 10ps...

                      groeten,
                      Wim

                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #12
                        ga het is lezen. Ook archival of gewoon proofing? Dat zal wel te lezen zijn he
                        De markt blijft evolueren he.

                        Nu ja, de 10ps zal wel ver buiten dirks bedoeling liggen. ik doelde met 4 kleuren ook vnl. op de 900 reeks.

                        Comment


                        • #13
                          wim, wat denk jij van de prijs/kwaliteit-verhouding van de canon s6300, bij redstore 426euro

                          ToM.
                          ToM.___ //Fuji s602.
                          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                          It goes to 11 you know? 1 louder.

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb er geen ervaring mee maar volgens wat ik erover vond door in www.google.com te zoeken was niet echt veelbelovend:

                            Fürs Drucken von Fotos eignet sich der Canon S6300 weniger. Die Farbdruckkosten sind zwar niedrig, die Fotos fallen jedoch recht pixelig aus. Grafiken und Text beherrscht er dagegen gut und in einem hohen Tempo. Die Druckkosten bei Textdruck konnten mit knapp unter sechs Pfennig überzeugen. Andere Drucker sind da wesentlich teurer.

                            Bovenstaande komt van hier:
                            http://www.computerchannel.de/hardwaretest/drucker/canons6300/canons6300_1.phtml

                            Het is trouwens maar een 4 kleurendrukker, je zal duidelijk meer rasterpunten zien tov de 6 kleurenconcurrenten...

                            Hier staat ook een test:
                            http://www.pcwelt.de/tests/hardware-tests/drucker/19515/

                            groeten,
                            Wim

                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                            Comment


                            • #15
                              Hele simpele vraag:

                              Als je dus een foto-printer wil kopen waarvan de prints enige tijd meegaan, ben je dus het beste af bij Epson ???????
                              Want de HP PHOTOSMART P1315 leek mij ook wel een mooi toestel.
                              ( kleurenscherm én slot voor kaartjes )

                              Ik weet echter niet dat deze met 3, dan wel 6 kleuren werkt,

                              Prijs bij Action Shop: 470 euro of 18.960 bfr.

                              Comment

                              Working...
                              X