Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met model/portret fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • starten met model/portret fotografie

    Hoi,

    Ik zou graag willen starten met model/portret fotografie maar weet niet goed hoe dit concreet aan te pakken. In de eerste plaats zal ik op zoek moeten gaan naar leuke modellen want niemand in m'n directe omgeving wil voor me poseren

    Dan stel ik me nog de vraag hoe het zit met een studio of locatie... Waaraan moeten deze voldoen? Of hoe bepaal je of een locatie geschikt is voor een shoot of niet? En waar zijn er goede locaties in de regio Dendermonde/Lokeren?

    Andere raadgevingen zijn uiteraard zeer welkom! Als er ervaren fotografen zijn waarmee ik eens een shoot kan meevolgen of meewerken dan wil ik dat zeer graag doen.

    alvast bedankt...

    Wouter
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

  • #2
    Re: starten met model/portret fotografie

    ik denk dat je in eerste plaats best eens contact zoekt
    met iemand die daar al ervaring mee heeft.
    dikwijls zitten er wel zulke individuen in elke fotoclub.
    steek je neus eens binnen op een wekelijkse/maandelijkse vergadering?
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: starten met model/portret fotografie

      De raad van mm is aanbevolen.

      Model of portret fotografie. Gewoon eraan beginnen kan ook.
      Je zus of broer, oma, buurman -vrouw effe uitleggen wat je van plan bent en ze zullen wel een beetje tijd vrijmaken. Een studio is niet nodig om te beginnen.
      Gewoon wat plaatjes maken en ze posten bij fotodiscussie en je krijgt wel comment. Daar kan je uit leren en zodoende beter worden. Een goed boekske lezen, of de foto's bij mensen en modellen wat bestuderen is ook aanbevolen.

      Tips op locatie:
      - Vermijd harde schaduwen of direct zonlicht - tegenlicht mag (goede zonnekap gebruiken)
      - Geen te ingewikkelde poses. Vraag aan de persoon om zich gemakkelijk neer te zetten.
      - Zorg dat er geen storende dingen in de achtergrond zitten. Lens tussen 70 a 150mm gebruiken en kleinste f waarde zodat de achtergrond mooi flou is.
      - Beeldverdeling. Ogen op ongeveer 2/3de plaatsen en niet teveel ruimte boven het hoofd laten. (is een regeltje geen bevel hé)
      - Eventueel een reflectiescherm om schaduwen op te lichten of een beetje inflitsen om een puntje in de ogen te krijgen. (bij flitslicht oppassen indien glanzende make-up is gebruikt - > zal wel geen probleem zijn als je opa fotografeert )
      Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

      Comment


      • #4
        Re: starten met model/portret fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
        Lens tussen 70 a 150mm gebruiken en kleinste f waarde zodat de achtergrond mooi flou is.
        Euh, als ik een closeup neem van een persoon met m'n 50mm f1.8 op f1.8 zal er toch ni veel scherp zijn vrees ik. Laag diafragma ja, maar daarom niet altijd laagste.
        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
        Focaldesign

        Comment


        • #5
          Re: starten met model/portret fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
          De raad van mm is aanbevolen.

          Model of portret fotografie. Gewoon eraan beginnen kan ook.
          Je zus of broer, oma, buurman -vrouw effe uitleggen wat je van plan bent en ze zullen wel een beetje tijd vrijmaken. Een studio is niet nodig om te beginnen.
          Gewoon wat plaatjes maken en ze posten bij fotodiscussie en je krijgt wel comment. Daar kan je uit leren en zodoende beter worden. Een goed boekske lezen, of de foto's bij mensen en modellen wat bestuderen is ook aanbevolen.

          Tips op locatie:
          - Vermijd harde schaduwen of direct zonlicht - tegenlicht mag (goede zonnekap gebruiken)
          - Geen te ingewikkelde poses. Vraag aan de persoon om zich gemakkelijk neer te zetten.
          - Zorg dat er geen storende dingen in de achtergrond zitten. Lens tussen 70 a 150mm gebruiken en kleinste f waarde zodat de achtergrond mooi flou is.
          - Beeldverdeling. Ogen op ongeveer 2/3de plaatsen en niet teveel ruimte boven het hoofd laten. (is een regeltje geen bevel hé)
          - Eventueel een reflectiescherm om schaduwen op te lichten of een beetje inflitsen om een puntje in de ogen te krijgen. (bij flitslicht oppassen indien glanzende make-up is gebruikt - > zal wel geen probleem zijn als je opa fotografeert )
          Goeie uitleg
          "zal wel geen probleem zijn als je opa fotografeert"
          In deze tijd?wie weet da?
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: starten met model/portret fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Faan
            Euh, als ik een closeup neem van een persoon met m'n 50mm f1.8 op f1.8 zal er toch ni veel scherp zijn vrees ik. Laag diafragma ja, maar daarom niet altijd laagste.
            Tja, met kleinste f-waarde had ik niet direct een 1.8 in gedachte eerder een 3.5 of 4.5 wat gebruikelijk is op de "gewone" lenzen.
            Ik moet eerlijk zijn dat ik indertijd met mijn practica de eerste spiegelreflexervaringen heb opgedaan en daar zat ook een 50mm f1.8 of zoiets op en de portretjes die ik in deze stand gemaakt heb waren toch beter dan met een hogere waarde (wegens de extreme onscherpte van de achtergrond). Ik had toen nog niet zoveel weet van scherptediepte enz. Achteraf, na veel lezen (internet kenden we toen nog niet ), is dit allemaal veel duidelijker geworden.
            Uiteraard is een 50mm op de meeste "gewone" SLR digitaaltjes al direct een 70 of 80mm en hoe meer mm hoe minder scherptediepte.
            Heel belangrijk is om op de ogen scherp te stellen. Het tipje van de neus kan dan eventueel al net onscherpte vertonen maar het resultaat is wel verrassend.
            De meeste portretfotografen zweren bij een 90 a 110mm vaste lens (met digi 1.5 - 1.6x ongeveer 70mm lens) omdat dit de beste gezichtsverhouding weergeeft.

            Uiteraard zal het meeste voor u (Faan) wel heel duidelijk zijn echter voor veel beginners is deze info wel nuttig daarom dat ik dit er toch effe bij vertel. (ik had wat tijd vrij want er is nu toch Familie op den VTM en dan ben ik altijd rap weg )
            Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

            Comment


            • #7
              Re: starten met model/portret fotografie

              Alvast bedankt voor de reacties,

              Ik ben reeds een aantal maanden bij een fotoclub maar heb niet de indruk dat er daar iemand zich specifiek bezig houdt met model/protret fotografie. Maar we komen vanavond samen en ik zal de vraag eens stellen. En zoals ik reeds schreef vinden de mensen uit mijn directe omgeving niet dat ze op papier plakken en ze zijn daar moeilijk vanaf te brengen. Enige uitzondering is m'n neefje van 2,5 jaar... Die is dol op de flits

              Groetjes,

              Wouter.
              Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

              Comment


              • #8
                Re: starten met model/portret fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
                Uiteraard is een 50mm op de meeste "gewone" SLR digitaaltjes al direct een 70 of 80mm en hoe meer mm hoe minder scherptediepte.
                offtopic:
                Hier ben ik niet mee accoord ! De cropfactor heeft geen enkele invloed op de scherpte diepte !

                Comment


                • #9
                  Re: starten met model/portret fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door littlewan
                  offtopic:
                  Hier ben ik niet mee accoord ! De cropfactor heeft geen enkele invloed op de scherpte diepte !
                  Ik moet toegeven dat ge gelijk hebt . Hier was ik een beetje snel om een verlengde lenswaarde door de cropfactor ook direct een beperktere scherptediepte aan te meten.
                  Bedankt voor de correctie.

                  Hopelijk dat niemand hierdoor slechte foto's heeft gemaakt nu.
                  Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: starten met model/portret fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
                    Ik moet toegeven dat ge gelijk hebt .
                    Da's nou jammer. Natuurlijk heeft de cropfactor wel invloed op de DOF.
                    Depth of field and hyperfocal distance calculator

                    Comment


                    • #11
                      Re: starten met model/portret fotografie

                      Als je met een croppende camera de zelfde foto wil maken als met een FF camera, moet je verder gaan staan, waardoor het verlies aan scherpte diepte door de crop factor gecompenseerd wordt door de grotere afstand tot het onderwerp.

                      Jo.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                      Da's nou jammer. Natuurlijk heeft de cropfactor wel invloed op de DOF.
                      http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: starten met model/portret fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                        Als je met een croppende camera de zelfde foto wil maken als met een FF camera, moet je verder gaan staan, waardoor het verlies aan scherptediepte door de crop factor gecompenseerd wordt door de grotere afstand tot het onderwerp.
                        Goh, dat dit toch weer nieuw leven ingeblazen wordt. Het probleem is: je kunt niet dezelfde foto maken omdat je perspectief verandert.

                        Comment


                        • #13
                          Re: starten met model/portret fotografie

                          Waar de search al niet goed voor is hé.

                          Akkoord het perspectief verandert. that's it.

                          Jo.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                          Goh, dat dit toch weer nieuw leven ingeblazen wordt. Het probleem is: je kunt niet dezelfde foto maken omdat je perspectief verandert.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: starten met model/portret fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                            Akkoord het perspectief verandert. that's it.
                            Toch niet helemaal. Als je met een croppende camera op een zodanige afstand gaat staan dat je DOF hetzelfde is als met een FF dan is de DOF an sich wel hetzelfde (in aantal centimeters) maar de verhouding tussen (voorste scherptepunt - focuspunt) en (focuspunt - achterste scherptepunt) verandert.

                            In een bepaalde situatie zou je, bijvoorbeeld, dus op de ogen scherp kunnen stellen en met een FF precies het puntje van de neus en de achterste rand van het oor scherp kunnen hebben terwijl je met een cropcamera niet verder komt dan de voorkant van het oor (met ook nog onnodige scherpte vóór de neus). In beide is dan wel de DOF in cm hetzelfde maar je krijgt een heel andere foto. Dus blijf ik erbij: cropfactor verandert de scherptediepte. Bij het compenseren door verder te gaan staan niet absoluut, maar het effect kan je zeker parten spelen.

                            Het is toch niet voor niets dat alle DOF-calulators de cropfactor in de berekeningen meenemen?

                            Comment

                            Working...
                            X