Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma of Tamron (28-300 mm)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma of Tamron (28-300 mm)

    beste,

    Ik ben van plan een D50 body aan te kopen bij Topfoto (499€). Nu twijfel ik tussen twee lenzen. Namelijk de Sigma 28-300/3,5-6,3 AF IF D aspherical Macro DG en de Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro.
    Ik ga deze camera gebruiken voor vliegtuigspotting en familie foto's. Ik verwacht scherpe en contrast rijke foto's voor weinig geld.

    Is er iemand die mij opweg kan helpen?

    groeten
    Raymond
    Last edited by Silverjet; 2 april 2006, 14:08.

  • #2
    Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

    Oorspronkelijk geplaatst door Silverjet
    beste,

    Ik ben van plan een D50 body aan te kopen bij Topfoto (499€). Nu twijfel ik tussen twee lenzen. Namelijk de Sigma 28-300/3,5-6,3 AF IF D aspherical Macro DG en de Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro.
    Ik ga deze camera gebruiken voor vliegtuigspotting en familie foto's. Ik verwacht scherpe en contrast rijke foto's voor weinig geld.

    Is er iemand die mij opweg kan helpen?

    groeten
    Raymond
    Ik denk niet dat die 10X zoom's plus zeer scherpe foto's gaan maken tussen 200 en 300mm. http://forum.belgiumdigital.com/show...=Tamron+28-300
    Zelf heb ik een 18-200 maar die gebruik ik als ik licht op pad wil gaan.

    grtz Year62
    Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

    Comment


    • #3
      Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

      Oorspronkelijk geplaatst door Silverjet
      Ik verwacht scherpe en contrast rijke foto's voor weinig geld.
      Dan maak ik je meteen wakker uit deze droom , zeker wat betreft zo'n 28-300 objectief. Ik heb mij hier ook laten aan vangen hoor , en zo'n tamron als eerste lens (en toen vanuitgaande dat het de enige zou blijven) gekocht samen met een body. Na een weekje vakantie in het zwarte woud wist ik al dat naar vervanging opzoek moest. Zo'n softe lens kom je niet vaak tegen. En f6.3 is ook niet echt interessant. De resolutie is ook niet echt dat.
      Kleuren? tja... kan er misschien nog net mee door. Prestaties op sombere dagen zijn ook eerder ondermaats te noemen, evenals AF snelheid en het focussen zelf (die tamron zat er meer dan eens serieus tegen).

      Zoals eerder al gezegd, een 10X zoomlens voor zo'n prijs kan gewoon niet. Als er een is die nog kwalitatief "goed", is de 28-300L van canon, maar die kost een veelvoud van de tamron of sigma. Dit zegt genoeg niet?

      Ik wil je gewoon een miskoop besparen. Sommigen zeggen: koop er eerst zo eentje om te experimenteren en zien waar je naartoe wil. Ik zeg: koop een deftige standaard of groothoek lens (bijv 28-75), samen met een goede tele (zoals de sigma apo dg 70-300). Dit zijn lang geen dure lenzen, en geven vééééél meer kwaliteit voor hun prijs. Dan zit je van de eerste keer redelijk goed. Oké, je betaalt onmiddellijk ietsje meer, maar je verliest achteraf geen 300€ omdat je uiteindelijk niet tevreden bent van de 28-300. Geloof me vrij, als je je lanceert in de fotografie komt dat ogenblik vrij snel

      Comment


      • #4
        Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

        Oorspronkelijk geplaatst door Silverjet
        Ik verwacht scherpe en contrast rijke foto's voor weinig geld.
        Awel, ik heb zo'n Tamron 28-300 en dit kan perfect met deze lens . MAAR als je die foto's ook nog in België wilt trekken, dan zal je beperkt zijn tot slechts enkele dagen fotograferen per jaar. Voor scherpe en contrastrijke foto's heb je met deze lens namelijk extreem veeeeeeel licht nodig, iets wat je in deze contreien zelden hebt. Bij ietwat minder licht zakt de scherpte en het contrast zeer snel onder een aanvaardbaar niveau.
        Ik trek 95% van mijn foto's op reis en 95% van mijn reizen gaan naar de tropen en/of het hooggebergte, dus voor mij is dit een prima lens . Maar om te gaan spotten in België zou ik toch maar naar iets anders uitkijken (daarvoor zou de AF waarschijnlijk ook al niet snel genoeg voor zijn).

        Maar ik herhaal: indien je ze gebruikt bij extreem veel licht, dan is de prijs/kwaliteit .

        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

          Met uitsluitend een 28-300 lens, zou ik zelf toch wat groothoek missen. Mogelijk heb je daar geen behoefte aan, maar om op vakantie mee te nemen, en een gebouw of monument te fotograferen, komt een brandpunt van 18mm me toch goed van pas. Bij een Nikon D50, zou ik zelf eerder gaan voor een 18-70, aangevuld met een 70-300 (zoals de sigma apo dg 70-300).

          Comment


          • #6
            Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

            Denk misschien eens aan de 18-125 van sigma. Best een leuke lens voor een schappelijk prijske. Die heb je nu voor rond de 250-300 euro. Je levert zoom in tov van 28-300, maar je zal meer genieten van je groothoek, zoals wim al zei zal je versteld staan van het belang ervan. Verder aanvullen met de beste tele in zijn categorie: de sigma 70-300 apo dg.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

              Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
              Denk misschien eens aan de 18-125 van sigma. Best een leuke lens voor een schappelijk prijske. Die heb je nu voor rond de 250-300 euro. Je levert zoom in tov van 28-300, maar je zal meer genieten van je groothoek, zoals wim al zei zal je versteld staan van het belang ervan. Verder aanvullen met de beste tele in zijn categorie: de sigma 70-300 apo dg.
              Dit lijkt mij ook het beste, of als je het echt bij één lens wil houden en toch iets meer tele wil dan de 18-125, dan is de Tamron 28-200 XR (een €200 ongeveer dacht ik) ook nog een redelijk goede keuze.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

                bedankt allemaal voor jullie reacties, heb er enkele dingen van opgestoken.

                Nu denk ik er meer aan om de D50 kit met twee lenzen aan te kopen.
                Nl, de 18-55 DX en d 55-200 DX . Zijn dit twee goede lenzen? Ik hoop dat deze meer scherpere foto's kan garanderen dan die sigma 28-300.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silverjet
                  Nu denk ik er meer aan om de D50 kit met twee lenzen aan te kopen.
                  Nl, de 18-55 DX en d 55-200 DX . Zijn dit twee goede lenzen? Ik hoop dat deze meer scherpere foto's kan garanderen dan die sigma 28-300.
                  Ik denk dat je met dat pakket zeker tevreden zult zijn en beter af zult zijn dan zo'n 28-300. gelijk ik al zei heb ik zelf een 18-200 maar ik probeer die zelf zo weinig mogelijk te gebruiken alleen als ik licht onderweg wil zijn.
                  gtrz Year62
                  Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

                    Ik heb die 18-55 DX ook, is de kitlens van de D50, wat maakt dat die zeker niet te duur is, en ik ben daar tevreden over, voor op vakantie is dat trouwens de lens die ik bijna altijd meeneem.
                    Die 55-200 ken ik zelf niet, ik weet hoe die er uitziet maar nog nooit mee gefotografeerd. Voor mijn tele heb ik zelf gekozen voor een 70-300. Dan heb je een klein gaatje tussen 55 en 70, maar dat is zo klein dat ik het nog nooit gemist heb. Het voordeel is dat je dan toch een tele hebt die tot 300 gaat, en om vliegtuigen te spotten zal dat wel van pas komen. Over die 55-200 kan ik alleen maar zeggen, dat als ze hetzelfde kan bieden als die 18-55 DX, je prijs/kwaliteit wel een goed pakketje zal hebben.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma of Tamron (28-300 mm)

                      Ik werk ook met de D50 om te spotten.Verwacht echter geen superresultaten met zo'n superzoom.Heb vroeger ook de tamron 28-300 gehad en boven de 200mm werd die echt soft.Nu werk ik op de D50 met de sigma 70-300 APO (DG versie) die is niet slecht voor zijn geld maar het kan toch ook beter.Volgend voorbeeld is genomen met deze combinatie en is onberwerkt uit de cam,op uitzondering van te croppen naar 800x600 om met de forumregels in orde te blijven.



                      Dit maar om te illustreren dan je van(goedkope) grote zooms niet al te veel moet verwachten
                      Marc

                      Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

                      Comment

                      Working...
                      X