Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

    ... en dan hopen dat dit mee in "beprekingen" of "Tips" op BD komt... want het komt echt men str*t uit!!!

    Daar 1 jaar, ginder 2 jaar, partikulier/commercieel, Beligë of buitenland???.... en met search véél te vinden... maar een duidelijk en simpel antwoord niet!

    Durft iemand het aan?¿?

    (dit zal voor veel mensen dan eens en voor altijd duidelijk zijn... - hopelijk)

    alvast bedankt,
    Lesley;
    -=- Light is the key...

  • #2
    Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

    Nete weet daar alles van.


    seppuku.

    Comment


    • #3
      Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

      Brochure (pdf) is hier te downloaden :
      Last edited by Jazzaddict; 29 maart 2006, 13:37.

      Comment


      • #4
        Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

        ok... Dus op alles 2 jaar volgens brochure... (voor dit voorbeeld)

        Stel; je hebt een canon dslr gekocht 06/2005.

        De verkoper (duitsland) zegt dat het europese garantie is en volgens de voorwaarden is dat het zoals de fabrikant is, dus 1 jaar. (canon)

        Even een telefoon naar canon... daar zeggen ze me 1 jaar. Geen 2 jaar. Je hebt wel 2 jaar als je je toestel in makro of fotohall koopt.

        Klopt dit??
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

          Corné Van Ieperen (nederland)geeft 2 jaar garantie.Het toestel was geleverd met duitstalige handleiding. ( nederlandstalige handleiding nagestuurd) Duits toestel??toch 2jaar garantie.

          Comment


          • #6
            Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

            Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
            ok... Dus op alles 2 jaar volgens brochure... (voor dit voorbeeld)

            Stel; je hebt een canon dslr gekocht 06/2005.

            De verkoper (duitsland) zegt dat het europese garantie is en volgens de voorwaarden is dat het zoals de fabrikant is, dus 1 jaar. (canon)

            Even een telefoon naar canon... daar zeggen ze me 1 jaar. Geen 2 jaar. Je hebt wel 2 jaar als je je toestel in makro of fotohall koopt.

            Klopt dit??
            Ik ben ook geen jurist, maar de verkoper moet 2 jaar garantie geven, ongeacht wat de fabrikant doet. Een handelaar in 2de hands auto's moet wel 1 jaar garantie geven, hoe oude die 2de handse auto ook is.
            Dat staat toch zo in de brochure.
            Stel je vraag eens aan dat organisme, het mailadres staat er toch in.

            Comment


            • #7
              Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

              Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
              ok... Dus op alles 2 jaar volgens brochure... (voor dit voorbeeld)

              Stel; je hebt een canon dslr gekocht 06/2005.

              De verkoper (duitsland) zegt dat het europese garantie is en volgens de voorwaarden is dat het zoals de fabrikant is, dus 1 jaar. (canon)

              Even een telefoon naar canon... daar zeggen ze me 1 jaar. Geen 2 jaar. Je hebt wel 2 jaar als je je toestel in makro of fotohall koopt.

              Klopt dit??

              Ik denk het niet.

              Meer info over de Belgische wetgeving vind je hier: http://mineco.fgov.be/protection_con...ty/home_nl.htm
              (Ook met een contactadres voor meer specifieke informatie.)

              Als je onze wetgeving begint te lezen (als je zin moest hebben ) zie je in de aanhef dat deze eigenlijk de omzetting vormt van een Europese richtlijn, die ook door Nederland, Duitsland, enz moeten gerespecteerd worden. Artikel 5 van de richtlijn ( http://europa.eu.int/eur-lex/lex/Lex...9L0044:NL:HTML ) bepaalt dat de verkoper aansprakelijk is krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. In alle lidstaten zijn de verkopers dus verplicht een garantie van 2 jaar te geven, als je het betrokken product als consument gekocht hebt.



              Groetjes,


              Evi
              Imagination is intelligence having fun.
              Piep!

              Comment


              • #8
                Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                Als ik nu vraag;
                Wie heeft een canon toestel gekocht dat al binnen moest voor herstelling, en aangekocht na 01-01-2005?? (dus met de europese wet)

                Ik krijg hier ne keer van niemand een effectief antwoord of 100% bevestiging dat het 2 jaar is... (volgens de wet misschien wel, maar in praktijk....)

                Volgens ingo moet het wel lukken...
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingo (E-Mail)
                In Duitsland bestaat een verschil tussen Garantie en Gewährleistung. Ook in het tweede jaar gaat Canon (in Duitsland tenminste) kosteloos herstellen.
                -=- Light is the key...

                Comment


                • #9
                  Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                  Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                  Als ik nu vraag;
                  Wie heeft een canon toestel gekocht dat al binnen moest voor herstelling, en aangekocht na 01-01-2005?? (dus met de europese wet)

                  Ik krijg hier ne keer van niemand een effectief antwoord of 100% bevestiging dat het 2 jaar is... (volgens de wet misschien wel, maar in praktijk....)


                  Volgens ingo moet het wel lukken...
                  Heb je mijn post eigenlijk gelezen???
                  Maar neen, ik heb geen canon toestel gekocht en ook niet in het buitenland.
                  De Nederlandse en Duiste verkoper moet ook 2 jaar garantie bieden aan een consument.

                  Wat je zegt van "in de praktijk" is toch volstrekt irrelevant? Als de wet zegt 2 jaar is het 2 jaar! Wijs hen op je rechten! De linken vind je in mijn vorige mail.

                  Het was een waar genoegen je te kunnen helpen...


                  Evi
                  Imagination is intelligence having fun.
                  Piep!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eefke
                    Heb je mijn post eigenlijk gelezen???
                    Maar neen, ik heb geen canon toestel gekocht en ook niet in het buitenland.
                    De Nederlandse en Duiste verkoper moet ook 2 jaar garantie bieden aan een consument.

                    Wat je zegt van "in de praktijk" is toch volstrekt irrelevant? Als de wet zegt 2 jaar is het 2 jaar! Wijs hen op je rechten! De linken vind je in mijn vorige mail.

                    Het was een waar genoegen je te kunnen helpen...


                    Evi
                    Het is gewoon dat vb Canon en sommige verkopers zeggen van 1 jaar is 1 jaar.... Geen 2 jaar. Daarom dat ik er ambetant van word... (ik niet allen zeker.. )
                    -=- Light is the key...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                      Canon geeft wat in zijn voorwaarden staat en dit is meestal 1 jaar.

                      Als consument moet u voor de 2 jaar garantie contact opnemen met uw verkoper. Dat zegt de wet.

                      Niet de fabrikant moet 2 jaar geven maar wel de verkoper.

                      U koopt een toestel waar de fabrikant 1 jaar op geeft, u gaat naar uw verkoper ... hij moet u 2 jaar geven.

                      Het stoute ervan is dat indien de verkoper dit niet geregeld krijgt bij de fabrikant, de verkoper moet opdraaien voor dat tweede jaar garantie.

                      Mits u normaal als consument niet rechtstreeks bij Canon kan kopen is Canon dus helemaal niet verplicht u 2 jaar garantie te geven ... uw verkoper echter wel.

                      En ja, ik heb ook al veel verkopers gezien die maar 1 jaar willen geven ... omdat ze niet voor de kosten willen opdraaien. Correct is iets anders.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                        Canon geeft wat in zijn voorwaarden staat en dit is meestal 1 jaar.
                        Inderdaad, maar in die garantie staat nog meer, onder andere deze tekst, terug te vinden onder paragraaf 4 "Varia", ik citeer :

                        ""Deze garantie doet geen afbreuk aan de rechten van de consument onder de geldende nationale wetgevingen, noch aan de rechten van de consument tenoverstaan van de detailhandelaar als gevolg van het koop/verkoopcontract.""

                        te vinden op de website van Canon :


                        Dus heb je wel degelijk recht op 2 jaar garantie nav de geldende nationale wetgeving.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                          Dus heb je wel degelijk recht op 2 jaar garantie nav de geldende nationale wetgeving.
                          Inderdaad, zoals er staat in die wet ... de verkoper / handelaar moet die garantie geven aan de klant.
                          De klant heeft er recht op als hij een consument is (privé gebruik) maar wel moet hij daarvoor naar het juiste adres gaan en dat is de verkoper en niet de fabrikant. Zoals in mijn vorige post ...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                            Garantie? Dat krijg je toch alleen maar op producten die niet betrouwbaar zijn

                            Greetz, RonnyE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan iemand duidelijk en simpel garantie uitleggen?¿!¿

                              Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                              Het is gewoon dat vb Canon en sommige verkopers zeggen van 1 jaar is 1 jaar.... Geen 2 jaar. Daarom dat ik er ambetant van word... (ik niet allen zeker.. )
                              Ok, ik kan dat gevoel wel begrijpen.
                              't Is dus 2 jaar en door de verkoper te garanderen, wat verseg en jazzaddict hier intussen nog herhaalden klopt allemaal. Succes ermee.


                              Groetjes,


                              Evi
                              Imagination is intelligence having fun.
                              Piep!

                              Comment

                              Working...
                              X