Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

    Ik ben op zoek naar een bereidwillige ziel in de ruime omgeving van Brugge (ergens in de driehoek Brugge - Gent - Kortrijk) die mij eens wil tonen hoe ik de sensor van mijn D70 zelf kan reinigen.
    Is er iemand die zich geroepen voelt? Je kan mij bereiken via PM.

    Naast mijn eeuwige dank zal een lekkere fles wijn uw deel zijn

    Mvg,

    Jan
    Last edited by pendragon; 28 maart 2006, 20:39.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

    Géén kenners ? Please
    Meer foto's op mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

      'k Wil wel eens een demo geven met de sensorswab, maar een echte "kenner" ben ik verre van.


      seppuku.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

        Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
        'k Wil wel eens een demo geven met de sensorswab, maar een echte "kenner" ben ik verre van.
        seppuku.
        Je hebt het al eens gedaan dus ben je voor mij een kenner
        Verder afspreken via PM ?
        Meer foto's op mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

          leer je camera kennen.
          vraagje: hoe?
          antwoord: door de gebruiksaanwijzing te lezen

          reinigen nodig??
          als je hier aan begint dan blijf je bezig.
          gewoon uitblazen volstaat meestal. Niet recht op de sensor blazen (met balg) maar vanuit een hoek van je 'huis' zodat de luchtstroom OVER de sensor gaat en er niet OP.
          De fles wijn mag je op sturen.
          http://www.fotohans.eu

          Comment


          • #6
            Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hansel
            leer je camera kennen.
            vraagje: hoe?
            antwoord: door de gebruiksaanwijzing te lezen

            reinigen nodig??
            als je hier aan begint dan blijf je bezig.
            gewoon uitblazen volstaat meestal. Niet recht op de sensor blazen (met balg) maar vanuit een hoek van je 'huis' zodat de luchtstroom OVER de sensor gaat en er niet OP.
            De fles wijn mag je op sturen.
            De handleiding ken ik zowat uit het hoofd.
            En de fles wijn was enkel voor diegene die het wilde demonstreren.
            Zeggen hoe het moet telt niet
            Toch bedankt voor de tip
            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
              De handleiding ken ik zowat uit het hoofd.
              En de fles wijn was enkel voor diegene die het wilde demonstreren.
              Zeggen hoe het moet telt niet
              Toch bedankt voor de tip
              Ik wil dat ook wel eens zien, en die fles heb ik er ook voor over
              Nieuwe website

              Comment


              • #8
                Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                Pendragon,
                Er bestaat daar een mooi filmke van die indertijd oor iemand van BD werd gemaakt. ALs je wil, kan ik het je doorsturen.
                ANders is hier al een mooi verhaal gedaan door v.d. Bulcke en Frans_vdm. Lees het even na, kijk naar het filmke en het wordt een succesverhaal. Is eigenlijk heel simpel en door velen enorm overdreven voor wat gevaar betreft.
                Namelijk, je komt in feite nooit rechtstreeks in contact met de ccd. Er zit daar immers een IR-filter voor. Alleen oppassen dat het allemaal niet te vochtig wordt.
                Ik gebruik nu een combinatie van v.d.Bulckes en Frans_vdm-methodiek en is eigenlijk de eenvoud zelve.
                Als ik in Brugge ben, wil ik het je wel eens voortonen ... (vermoedelijk weekend van Pasen).
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                  @Purlut: Kan je dat filmke ook eens naar mij opsturen? Ik heb ook schrik voor het kuisen, misschien, met het filmke dat ik het ook eens ga proberen.
                  groetjes freyake

                  Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                  Pendragon,
                  Er bestaat daar een mooi filmke van die indertijd oor iemand van BD werd gemaakt. ALs je wil, kan ik het je doorsturen.
                  ANders is hier al een mooi verhaal gedaan door v.d. Bulcke en Frans_vdm. Lees het even na, kijk naar het filmke en het wordt een succesverhaal. Is eigenlijk heel simpel en door velen enorm overdreven voor wat gevaar betreft.
                  Namelijk, je komt in feite nooit rechtstreeks in contact met de ccd. Er zit daar immers een IR-filter voor. Alleen oppassen dat het allemaal niet te vochtig wordt.
                  Ik gebruik nu een combinatie van v.d.Bulckes en Frans_vdm-methodiek en is eigenlijk de eenvoud zelve.
                  Als ik in Brugge ben, wil ik het je wel eens voortonen ... (vermoedelijk weekend van Pasen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                    Dag,
                    Ik clean reeds een 2-tal jaar met "eclipse"-vloeistof en "pec-pads".
                    Ik ben tot deze conclusie gekomen na blaasbalgen en scotchtape (nooit meer)
                    Eerst mijn D100 zo proper gehouden en verleden week hetzelfde gedaan met mijn D200.

                    Een artikel

                    De foto's


                    Enkele tips:
                    - Het kleine spateltje heb ik gemaakt van zo'n mini-pannenlikker en daar dan aan beide zijden een stukje afgesneden met een cutter.
                    - Producten online besteld bij www.cnr.be
                    - Spiegel opklappen met de ingebouwde functie of sluitertijd = 30" (D100); liefst met externe stroomvoorziening.
                    - Max 2 druppeltjes op het uiteinde vd spatel doen.(anders blijven er gegarandeerd sporen achter en heb je 10 extra swipes)
                    - Werken onder een burolamp en proberen om de dustspot te vinden.
                    - Ik doe gewoonlijk 4 swipes. (bovenaan-onderaan-bovenaan-onderaan)
                    - Goed links of rechts vertrekken; NIET teveel aandrukken (om de vloeistof er niet teveel uit te persen)
                    - Eén vloeiende beweging van links naar rechts (of omgekeerd)

                    Groeten
                    G
                    The Sky is the limit. Digital Gigi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                      Pendragon,
                      Er bestaat daar een mooi filmke van die indertijd oor iemand van BD werd gemaakt. ALs je wil, kan ik het je doorsturen.
                      ANders is hier al een mooi verhaal gedaan door v.d. Bulcke en Frans_vdm. Lees het even na, kijk naar het filmke en het wordt een succesverhaal. Is eigenlijk heel simpel en door velen enorm overdreven voor wat gevaar betreft.
                      Namelijk, je komt in feite nooit rechtstreeks in contact met de ccd. Er zit daar immers een IR-filter voor. Alleen oppassen dat het allemaal niet te vochtig wordt.
                      Ik gebruik nu een combinatie van v.d.Bulckes en Frans_vdm-methodiek en is eigenlijk de eenvoud zelve.
                      Als ik in Brugge ben, wil ik het je wel eens voortonen ... (vermoedelijk weekend van Pasen).
                      Iedereen bedankt voor de reacties
                      En ja hoor, dat filmpje mag je gerust eens doorsturen.

                      Seppuku is zo vriendelijk om het mij eens voor te tonen komend weekend.
                      Maar Purlut, zoals ik je al zei na de AV te St-Truiden... als je in de buurt van Brugge bent, ben je zeker welkom om eens samen wat plaatjes te schieten. Pasen zal niet lukken, dan zit ik lekker foto's te maken in Afrika. En dat doe ik natuurlijk liefst met een cleane sensor.

                      Merci !
                      Meer foto's op mijn website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                        In Africa ... neem dan zeker maar je pec-pads en eclipse mee.
                        The Sky is the limit. Digital Gigi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                          Hier is een short-cut naar yousendit waar je twee filmkes kan ophalen.
                          Pas Op. Laat die wel staan voor nog geïnteresseerden. Na een week, verdwijnen die echter wel.

                          Het is een zip van 20 Mb

                          http://s55.yousendit.com/d.aspx?id=3...C2QD17BKW5KHNY

                          Veel kijk en kuisgenot.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste maal reinigen sensor D70 - wie wil het eens tonen?

                            Mooie filmpjes; die zeggen meer als de geschreven uitleg.

                            3 opmerkingen echter.
                            - Laat het pincet achterwege; je kan de pec-pad op dezelfde plaats gewoon met 2 vingers vasthouden.
                            - max 2 druppeltjes is voldoende (moeilijk te schatten in het filmpje)
                            - minder hard duwen op de sensor; indien je zo hard zou cleanen blijft er gegarandeerd vloeistof achter.

                            Dus, de filmpjes vertonen een perfecte uitleg maar een voetnoot is op zijn plaats.
                            The Sky is the limit. Digital Gigi

                            Comment

                            Working...
                            X