Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ID-PASFOTO mag niet digitaal???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ID-PASFOTO mag niet digitaal???

    Op de uitnodiging om een nieuwe identiteitskaart te laten maken staan duidelijke richtlijnen ivm. specs waaraan de pasfoto moet voldoen.
    Als laatste punt staat letterlijk: " geen afdruk van een digitale foto"

    Vermits ik dit nogal kras vond, belde ik de "bevoegde instanties" en vroeg om wat meer uitleg. Zoals te verwachten haastte de dame zich om te zeggen dat ze "niets van fotografie kende en dat de instructies zijn wat ze zijn". Bovendien had ze geen tijd om mij verder te woord te staan, want ze "had het té druk..."
    Finaal zei ze nog dat de ID-foto moest gemaakt worden door een "officiële fotograaf" (sic!). Toen ik vroeg hoe zij dat zou controleren, bleef ze natuurlijk weer het antwoord schuldig...
    Blijkbaar moeten de pas en de foto naar Frankrijk gezonden worden om er een hologram in aan te brengen...

    Ik ben van plan om toch een kwaliteits inkjet afdruk te maken die beantwoordt aan de vereiste afmetingen. Punt!

    Met deze had ik graag wat feed-back van BD-ers die met dezelfde situatie geconfronteerd werden en vooral hoe zij tewerk zijn gegaan.

  • #2
    Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

    Ik ben bij een fotograaf langsgeweest, en die gebruikte een digitale Canon 300D en liet die gewoon uitprinten. Geen enkel probleem gehad in het Gemeentebestuur. Een kennis van me daarentegen is in zo'n hokje in de Carrefour gekropen, waar duidelijk op vermeld staat dat de foto's geschikt zijn voor een paspoort. Deze werden dan wel geweigerd op datzelfde gemeentebestuur.

    Comment


    • #3
      Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

      Door verlies van papieren heb ik de laatste maal mijn pasfoto's zelf gemaakt,zonder problemen aanvaard.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

        2 weken geleden moest ik een nieuwe paspoort aanvragen...heb foto's gemaakt met mijn sony dscp8 en afgedrukt op mijn 'hp deskjet 3650' (op simpel glossy papier) ...en geen problemen gehad op de gemeente
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

          Heb het ook zelf gedaan wel 3x, voor mij, dochter en zoon.
          Let er wel op dat je een egale achtergrond hebt en stevig papier.
          Niet vergeten dat je die foto ook in Zw/w mag aanbieden.
          Heb dat steeds in zw/w gedaan en geen enkel opmerking gekregen alles zonder morren aanvaard.
          Sommige drukken of op te dun papier en daar zijn ze niet zo gelukkig mee.
          De belichting moet ook goed zijn, wil zeggen geen donkere schaduwen op gezicht of achtergrond.



          Grts
          Formatje

          Comment


          • #6
            Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

            Deze week ook een nieuw paspoort aangevraagd. Er werd met een natte vinger over de foto geveegd om te zien of het niet uit de inkjet kwam.

            Comment


            • #7
              Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

              Ik heb die ook zoals formatje13 zelf afgedrukt, ineens in zwart-wit want dat maken ze er toch van. Dat ze door een echte fotograaf gemaakt moeten zijn vind ik bullsh*t en als ze dat tegen mij zouden gezegd hebben hadden ze mij ook geld mogen geven om dat te laten doen want ik vind het al erg genoeg dat ik dat nieuwe paspoort moet betalen omdat ze van hogerhand ne keer beslissen dat ze die allemaal gaan vernieuwen!!

              Het is in ieder geval belangrijk van ze zoveel mogelijk het gevoel te geven dat het een 'echte' foto is om gezever te vermijden: dik fotopapier, egale lichte achtergrond, gezicht zeker niet aan de donkere kant, zelfs beter wat te licht...

              Ik vraag me trouwens af als er op je paspoort staat "geldig tot 2010" of ze je kunnen verplichten een nieuwe te kopen??

              Comment


              • #8
                Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                Vorige week nieuw paspoort afgehaald. (Turnhout)
                Geen probleem gehad bij afgave van zelfgemaakte digitale foto afgedrukt op inktjetpapier.
                Wel de achtergrond bijgewerkt met PS. (vervaagd en lichter gemaakt)
                Was wel op 'Kodak inktjetpapier'.
                Keuze gemaakt uit een paar uitgeknipte foto's en één uitgekozen waarbij toevallig op de achterkant alleen maar 'Kodak' stond.
                Volgens mij hangt het gewoon af van de ambtenaar achter het loket.
                De paspoortmakers kijken er dus niet naar.
                Zou ook gebuisd zijn bij 'natte vingerproef'.
                Waarschijnlijk was die ambtenaar die de foto weigerde iemand met een 'officiële' fotograaf in de familie?
                Groeten,
                Erik
                *BD0482BE* Nikon Coolpix 8800VR * SB-800 * FF-CP11 NC * FF-CP11 CPL * BD Pro Strap

                Comment


                • #9
                  Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                  Al 4 keer pasfoto's gemaakt voor familie/kennissen voor hun nieuwe e-id identiteitskaarten en nog geen problemen mee gehad. Allemaal digitaal en zelf afgedrukt op mijn epson. Als de afmetingen +/- kloppen en de achtergrond wit is, dan is't ok. Let op, er mag geen schaduw te zien achter de persoon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                    ik dacht dat de belangrijkste reden om digitale afdrukken door thuisprinters te weren was om moiré problemen te voorkomen in de productie van de identiteitskaart. Als je je digitale foto chemisch laat ontwikkelen (vb. fotolabo) en de opname voldoet verder aan de regels (afmetingen gezicht, bleke egale achtergrond, zonder masker en hoed etc) dat er technisch geen reden is om de zelfgemaakte foto te weren ..

                    al kan ik me inbeelden dat uit ijdelheid mensen zouden durven om een geboortevlekje weg te werken, een kraaipootje te verdoezelen etc .. en dan heb je geen waarheidsgetrouwe weergave .. maar zelf als de foto "perfect" is gefotografeerd .. en je ziet hoe weinig detail er op je paspoort overblijft .. ik ken genoeg mensen die bijna geen overeenkomst hebben met de foto op hun identiteitskaart

                    erger nog .. ik ken een jongen waar de foto van een meisje op zijn kaart staat (foutje bij productie) .. en de enige manier om een juiste kaart te krijgen was om opnieuw te betalen voor een correcte kaart .. uit pure "foert" loopt die jongen nu dus rond met de foto van een meisje op zijn identiteitskaart

                    Comment


                    • #11
                      Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                      Oorspronkelijk geplaatst door lut
                      Deze week ook een nieuw paspoort aangevraagd. Er werd met een natte vinger over de foto geveegd om te zien of het niet uit de inkjet kwam.
                      Goed papier gebruiken hé... Dan heb je dit niet voor...

                      Lesley.
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                        Ook zelfs gemaakt.... Zelfs niet de moeite gedaan, om op een inktjet af te printen, maar op een kleurencopier afgedrukt, op 200gr papier..... Geen enkel probleem gehad.
                        To make your dreams come true, wake up

                        Comment


                        • #13
                          Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                          erger nog .. ik ken een jongen waar de foto van een meisje op zijn kaart staat (foutje bij productie) .. en de enige manier om een juiste kaart te krijgen was om opnieuw te betalen voor een correcte kaart .. uit pure "foert" loopt die jongen nu dus rond met de foto van een meisje op zijn identiteitskaart
                          Dat vind ik dus ronduit grof dat je dan terug zou moeten betalen ... maar bij de eerste de beste politiecontrole gaat die kerel wel met de gebakken peren zitten denk ik

                          Comment


                          • #14
                            Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                            Zorg ervoor dat uw foto's er uit zien alfof ze van bij de fotograaf komen.

                            Ga voor uw frigo zitten ( als je geen andere witte achtergrond hebt ).
                            En flits de boel gewoon plat met een harde schaduw zodat ze denken dat het van bij de fotograaf komt
                            Zet in PS vier pasfotokes naast en onder elkaar met een halve cm wit rondom.

                            Geef dan de 4 foto's aan die madam achter den toog van de gemeente, en zeg dat ze er niet te veel vette vingers moet opzetten want dat dat boeltje 12 € kost.

                            Je zal zien
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: ID-PASFOTO mag niet digitaal???

                              Ik had vorig jaar ook pasfoto's nodig, en ben daarvoor naar een fotograaf geweest (ik ben niet zo goed in zelfportretten ). Daar gebruikten ze wel een digitaal fototoestel (een compacte Nikon), en kwamen de foto's uit een printertje. Als die foto's goed genoeg zijn, dan zal een zelfgemaakte op degelijk fotopapier ook niet afgekeurd worden volgens mij.
                              Een kleurenfoto is volgens mij ook niet nodig, want op je pas wordt die toch in zwart-wit afgedrukt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X