Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

    Vraagje voor mensen die deze lens in gebruik hebben?

    -Zou U ze opnieuw kopen als je weet wat je nu weet?
    -kan ik deze gebruiken voor sportopname, snelle autofocus?
    -wat zijn de resultaten met ext 1,4?
    -is een monopod voldoende of moet je steeds een tripod gebruiken (uit de hand zie ik het sowieso niet zitten)?
    -kan je met een 400 f4 DO IS uit de hand fotograferen?
    -400 mm f5.6 IS op komst, voorstelling op fotokino op einde van het jaar?
    -400 mm f 2.8 2e hands? Is dit een eventueel een goed alternatief?
    Gewicht = 6kg? Kan dit dan nog mee als handbagage op de vlieger?
    En waar blijf daar voor de rest van de dag dan mee, je kan die toch geen hele dag op je schouder dragen?
    Welke waarde heeft dit 2e hands?

    Ps, ik kan wel mijn plan trekken met engels, maar niet met al dat technisch engels

    Mvg
    Remip
    Nieuwe website

  • #2
    Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

    Oorspronkelijk geplaatst door remip
    Vraagje voor mensen die deze lens in gebruik hebben?

    -Zou U ze opnieuw kopen als je weet wat je nu weet?
    -kan ik deze gebruiken voor sportopname, snelle autofocus?
    -wat zijn de resultaten met ext 1,4?
    -is een monopod voldoende of moet je steeds een tripod gebruiken (uit de hand zie ik het sowieso niet zitten)?
    -kan je met een 400 f4 DO IS uit de hand fotograferen?
    -400 mm f5.6 IS op komst, voorstelling op fotokino op einde van het jaar?
    -400 mm f 2.8 2e hands? Is dit een eventueel een goed alternatief?
    Gewicht = 6kg? Kan dit dan nog mee als handbagage op de vlieger?
    En waar blijf daar voor de rest van de dag dan mee, je kan die toch geen hele dag op je schouder dragen?
    Welke waarde heeft dit 2e hands?

    Ps, ik kan wel mijn plan trekken met engels, maar niet met al dat technisch engels

    Mvg
    Remip

    zijn 3 totaal verschillende lenzen hé. Wat wil je precies gaan doen van telewerk en op welke body?

    Comment


    • #3
      Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

      Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
      zijn 3 totaal verschillende lenzen hé. Wat wil je precies gaan doen van telewerk en op welke body?
      Body = 1D MK II N

      Het is de bedoeling dat ik ze voor verschillende doel einde kan gebruiken, als de 400 mm f2.8 niet zo zwaar was, dan was de beslissing al lang gevallen, heb deze zelfs ooit als demolens getest.

      Ik stel nu dikwijls de beperkingen van lenzen vast wanneer ik bij slechte licht omstandigheden foto’s wil maken. Zo maak ik graag foto’s van dieren of vogels maar heb een hekel aan dierentuinen. Als je dan het bos intrek of bij valavond of gewoon in open natuur dan zit ik ofwel te ver of anders is het te donker. (vb beren in natuurparken in Canada, en liefst zonder opgegeten te worden )

      Anderzijds wil ik ze ook gaan gebruiken bij sport evenementen, hoofdzakelijk voetbal en autosport.

      Enkel de Canon lenzen komen in aanmerking, ik heb niet gezegd dat dit de beste zijn, maar wil gewoon zeker zijn als ik in de toekomst een nieuwe body koop dat alles dan nog werkt.

      Mvg
      Remip
      Nieuwe website

      Comment


      • #4
        Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

        Vraagje voor mensen die deze lens in gebruik hebben?

        -Zou U ze opnieuw kopen als je weet wat je nu weet?

        Ja

        -kan ik deze gebruiken voor sportopname, snelle autofocus?

        Ja, de AF is zeer snel (maar geen voetbal ervaring )

        -wat zijn de resultaten met ext 1,4?

        Goed, met de 2x ook. Kijk maar naar m'n vogeltjes.

        -is een monopod voldoende of moet je steeds een tripod gebruiken (uit de hand zie ik het sowieso niet zitten)?

        monopod is zeker goed, tripod is beter

        -kan je met een 400 f4 DO IS uit de hand fotograferen?

        Zeker, absoluut

        -400 mm f5.6 IS op komst, voorstelling op fotokino op einde van het jaar?

        Wishful thinking, niemand weet dat.


        -400 mm f 2.8 2e hands? Is dit een eventueel een goed alternatief?
        Gewicht = 6kg? Kan dit dan nog mee als handbagage op de vlieger?
        En waar blijf daar voor de rest van de dag dan mee, je kan die toch geen hele dag op je schouder dragen?
        Welke waarde heeft dit 2e hands?

        Deze lens is alles wat de 400 DO net niet is. Groot & zwaar.

        Comment


        • #5
          Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

          ik denk dat Hans het allemaal zegt:

          de 5.6 is niet wat je zoekt

          de 2.8 is loodzwaar, daar ga je gewoon nooit mee zeulen

          de 4.0 DO is een mooi alternatief

          op een 1D zou ik echter ook uitkijken naar een 300mm 2.8 IS

          voor vogels zul je echter sowieso een 500mm nodig hebben

          ik zou dus kiezen tussen:

          300 2.8 - 400 4.0 - 500 4.0

          brandpunt afhankelijk van wat je hoofdzakelijk wil gaan doen:

          - vooral (auto)sport: 300mm
          - vooral beesies (vogels): 500mm
          - compromis: 400mm

          hangt natuurlijk ook af van wat je nu al hebt
          zo heb ik een 100-400 (komt trouwens van Hans ) en die is ideaal om dingen zoals beren te fotograferen. Je komt immers nooit in de omstandigheden om de ideale foto te maken, het gaat eerder om herinneringen. En dan is zo'n lens voldoende. Kom je wel in de ideale omstandigheden, dan zul je voldoende hebben aan een 300 2.8 (ev. met 1.4x converter)

          Comment


          • #6
            Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

            Die 2X ext is dat die van de eerste generatie want die heb ik ook nog ergens liggen
            Nieuwe website

            Comment


            • #7
              Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

              Oorspronkelijk geplaatst door remip
              Die 2X ext is dat die van de eerste generatie want die heb ik ook nog ergens liggen
              ik heb die ook, en dat is toch echt een noodoplossing (ik werk wel op fullframe)

              Comment


              • #8
                Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                het gaat eerder om herinneringen. )
                Zo zijn alle foto's,Ik begrijp zelfs niet waarom persfotograven zo’n goede lenzen kopen, foto’s worden toch maar afgedrukt op gazetten papier dat de volgende dag al bij de afval ligt.

                Ik heb er gewoon enorm veel plezier aan om af en toe een grote foto te kunnen laten afdrukken waar ik dan uren zit op te staren om zien waar elk foutje dan zit.
                Nieuwe website

                Comment


                • #9
                  Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                  Oorspronkelijk geplaatst door remip
                  vb beren in natuurparken in Canada, en liefst zonder opgegeten te worden
                  Als dit echt de bedoeling is dan zou ik alvast een tweede body voorzien, tenzij de 400mm ALTIJD op je camera zit. Uit eigen ervaring weet ik dat je in die streken nooit zomaar ergens op een beer kunt gaan zitten wachten, zoals bij vogelfotografie. Een beer kom je onverwacht tegen, en de tijd om in je rugzak de 400 mm op te duiken is er in veel gevallen niet. Besef ook dat de meeste zwarte beren in de bossen of struikgewas zitten, slechts zelden zie je ze in de open vlakte. Dus als je ze al ziet, zullen ze meestal vrij dichtbij zijn. Als op je tweede camera een 70-200 zit dan durf ik nu al voorspellen dat je hiermee meer kans maakt om een leuke shot te maken dan met de 400, gewoon omdat je te dicht staat. En tijd om een tripod te installeren die zal er ook niet zijn. Tenzij jij samen met de beer een spelletje blufpoker wil spelen en je over stalen zenuwen beschikt.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #10
                    Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                    Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                    Als dit echt de bedoeling is dan zou ik alvast een tweede body voorzien, tenzij de 400mm ALTIJD op je camera zit. Uit eigen ervaring weet ik dat je in die streken nooit zomaar ergens op een beer kunt gaan zitten wachten, zoals bij vogelfotografie. Een beer kom je onverwacht tegen, en de tijd om in je rugzak de 400 mm op te duiken is er in veel gevallen niet. Besef ook dat de meeste zwarte beren in de bossen of struikgewas zitten, slechts zelden zie je ze in de open vlakte. Dus als je ze al ziet, zullen ze meestal vrij dichtbij zijn. Als op je tweede camera een 70-200 zit dan durf ik nu al voorspellen dat je hiermee meer kans maakt om een leuke shot te maken dan met de 400, gewoon omdat je te dicht staat. En tijd om een tripod te installeren die zal er ook niet zijn. Tenzij jij samen met de beer een spelletje blufpoker wil spelen en je over stalen zenuwen beschikt.
                    Tja, maar dat is maar één van de vele vb en inderdaad op vakantie kan ik mij gerust enkele uren bezig houden (op de loer liggen) voor 1 goed fotootje, zowel als andere mensen kunnen genieten van uren in de zon te liggen, ik zou ik dat geval barstende koppijn hebben.
                    Vandaar dat ik ook altijd naar plaatsen ga waar weinig volk is, ander vb de aller bekende papegaaiduikers in Runde (Noorwegen).Die beestjes komen dan pas tegen valavond terug en dan zitten die daar nog eens tegen de flanken van de heuvels.

                    Stond daar toen met 70-200L f2.8 met ext 2x, en dan kom ik thuis waarvan ik weet dat het resultaat niet goed is. (wel analoog, toen nog)

                    Mvg
                    Remip
                    Nieuwe website

                    Comment


                    • #11
                      Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                      Ja die beren in Canada pas maar op. Ik heb zo ooit op ik schat 4 meter van een zwarte beer gestaan( en er was nog een kleintje bij ook maar die stond gelukkig verder weg anders was ik hier niet meer vrees ik). 400 mm was echt niet meer nodig en weet je het ergste al mijn foto's mislukt( ja ik was zelfs nog zo stom om foto's te trekken ook). Maar tja ik was zo excited dat effe mijn settings controleren er niet meer van kwam.

                      Maar ik zou veel liever volgende keer ver genoeg staan om een 400mm te kunnen gebruiken. En voor dat geval zou mijn keuze zonder twijfel naar de 400 DO gaan. Dat lijkt mij toch echt de gouden middenweg. Gewoon mijn mening he veel ervaring heb ik er niet mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        Ja die beren in Canada pas maar op. Ik heb zo ooit op ik schat 4 meter van een zwarte beer gestaan.
                        Dat geloof ik best, daarom die vraag, welke 400 mm, in uw geval zou ik gaan lopen zijn zo hard ik kon. Anderzijds, als ik er dan toch zo dicht wil bij staan, tja dan ga ik een dierentuin binnen, maar heeft je foto dan enige waarde, voor mij niet.

                        Ik zal dan ook nog vlugger tevreden zijn met die mislukte foto’s van die beren omdat daar een verhaal, een héél vakantie belevenis naar boven komt, telkens je zulke foto’s aan iemand laat zien.

                        Maar het allemaal zo duur om zomaar op 1 2 3 te beslissen.
                        Dus blijft nog de vraag f 5.6 of f 4 DO IS maw 1000 € of 4800€
                        Nieuwe website

                        Comment


                        • #13
                          Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                          Oorspronkelijk geplaatst door remip
                          Dat geloof ik best, daarom die vraag, welke 400 mm, in uw geval zou ik gaan lopen zijn zo hard ik kon. Anderzijds, als ik er dan toch zo dicht wil bij staan, tja dan ga ik een dierentuin binnen, maar heeft je foto dan enige waarde, voor mij niet.

                          Ik zal dan ook nog vlugger tevreden zijn met die mislukte foto’s van die beren omdat daar een verhaal, een héél vakantie belevenis naar boven komt, telkens je zulke foto’s aan iemand laat zien.

                          Maar het allemaal zo duur om zomaar op 1 2 3 te beslissen.
                          Dus blijft nog de vraag f 5.6 of f 4 DO IS maw 1000 € of 4800€
                          ik zou in jouw geval (je hebt al een 70-200 + een 1.3cropfactor) de 300 4.0 IS wegdoen en een 300 2.8 IS (of non-IS) met 1.4x converter in de plaats nemen. Ben je nog altijd een stuk goedkoper uit dan met de f4 DO

                          Comment


                          • #14
                            Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                            ik zou in jouw geval (je hebt al een 70-200 + een 1.3cropfactor) de 300 4.0 IS wegdoen en een 300 2.8 IS (of non-IS) met 1.4x converter in de plaats nemen. Ben je nog altijd een stuk goedkoper uit dan met de f4 DO
                            Hoe moet ik dat hier thuis weer gaan uitleggen
                            De klokken van Rome
                            Nieuwe website

                            Comment


                            • #15
                              Re: EF400 mm f5.6 of iets anders? (f4 DO IS)

                              Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                              ik zou in jouw geval (je hebt al een 70-200 + een 1.3cropfactor) de 300 4.0 IS wegdoen en een 300 2.8 IS (of non-IS) met 1.4x converter in de plaats nemen. Ben je nog altijd een stuk goedkoper uit dan met de f4 DO
                              Maar wel zwaarder en tevens weer korter. Die 400 DO werkt prima met zowel 1.4x als 2.0x. Dit is een vb met de 2.0x : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39982383 en er zitten er nog tussen, kijk maar waar de exif 800mm aangeeft.

                              Comment

                              Working...
                              X