Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tamron

    Ik wil in de toekomst voor m'n Nikon d50 liever 1 "beginlens" Een kennis van me heeft de Tamron 18-200 en is daar erg tevreden mee. Nu zag ik dat er ook nog een 28-200 is. Kan iemand mij het verschil tussen die 2 uitleggen en aangeven of de 1 kwalitatief beter is dan de ander? Wil de lens gaan gebruiken als "wandellens"dus maak er voornamelijk portretjes mee, beetje landschapjes, dierentuin foto's. Is de lens daar inderdaad geschikt voor of juist niet?

  • #2
    Re: tamron

    Met een D50 geeft een 18 mm lens hetzelfde resultaat als een 27 mm op een analoog toestel. Een 18-200 mm lens zou dus een ideale beginlens zijn. Ik zou het zeker doen.

    ALs je het geld heb zou ik voor een AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G gaan, maar ik weet niet wat je budget is.

    Grt,

    Dirk Ane
    Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

    Comment


    • #3
      Re: tamron

      Persoonlijk zou ik voor de 18-200 gaan ('k heb hem trouwens in mijn bezit). Ik denk dat er weinig kwaliteitsverschil is met de 28-200, maar hij heeft iets meer groothoek en dat is op een digitale camera (met een cropfactor van 1,5) toch een noodzaak. Wanneer je gebouwen, landschappen of in kleine ruimtes fotografeert, zal je met 28 mm gauw tekort schieten.

      Ik vind de 18-200 van Tamron een zeer goede starterslens. Je kan ondervinding opdoen in het hele bereik van groothoek tot tele. Blijft fotografie je fascineren, dan kan je later nog geld uitgeven aan betere lenzen. Deze lens is nooit helemaal verloren, want het is een lichte en compacte reis- of wandellens.

      Gr's, Wim
      ____________
      Nikon D50 - Tamron 18-200 - Tamron 28-75/2.8 - Nikkor 50/1.8 - SB600
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: tamron

        Fotografie is 1 van de weinige hobbies die me over langere tijd geboeid heeft gehouden Maak mezelf zeker niet wijs dat ik al mooie platen schiet maar ik heb er in elk geval veel plezier van. Aangezien naast het soort foto's wat ik met die 18-200 wil gaan schieten m'n hart bij macrofotografie ligt wil ik als tweede lens graag een goede macrolens op termijn.

        Comment


        • #5
          Re: tamron

          Je zegt zelf dat je hart ligt bij de macrofotografie, dus zou je beter gaan voor een goedkope 2de hands allround lens en zo vlug mogelijk een macrolens kopen. Er wordt een goede 2de handse nikon 18-70 aangeboden op BD, en je kunt zeker iets van de prijs afkrijgen :
          Te koop AF-s Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G ED DX aangekocht in december 2005 weg wegens aankoop 18-200 DX VR Vraagprijs 225 Je mag altijd de lens komen proberen Ik woon in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: tamron

            het belangrijkste verschil, naast de brandpuntafstand is de lichtgevoeligheid.

            Bij de 18-200 is dit 3.5-6.3
            bij de 28-200i is dit 3.8-5.6

            Dit betekend dat je met de 18-200 moeilijker kunt focussen bij slechte lichtomstandigheden dan met de 28-200 (beide op 200 mm)

            op 6.3 op 200 mm heb je echt wel voldoende licht nodig voor een deftige foto
            op 5.6 ook maar hier heb je toch nog 1/2 stop winst .

            grote zooms (meer dan X4) hebben de neiging om niet echt scherp te zijn op de uiterste (hier dus 200 mm en vol open).
            dus moet je minimum 1 a 2 stoppen dichtdraaien
            5.6 wordt 8 tot 11
            6.3 wordt 9.5 tot 13.5 (aangezien die niet bestaan wordt die 11 to 16)
            zie je nu beter het verschil

            greetz
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: tamron

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
              het belangrijkste verschil, naast de brandpuntafstand is de lichtgevoeligheid.

              Bij de 18-200 is dit 3.5-6.3
              bij de 28-200i is dit 3.8-5.6

              Dit betekend dat je met de 18-200 moeilijker kunt focussen bij slechte lichtomstandigheden dan met de 28-200 (beide op 200 mm)

              op 6.3 op 200 mm heb je echt wel voldoende licht nodig voor een deftige foto
              op 5.6 ook maar hier heb je toch nog 1/2 stop winst .

              grote zooms (meer dan X4) hebben de neiging om niet echt scherp te zijn op de uiterste (hier dus 200 mm en vol open).
              dus moet je minimum 1 a 2 stoppen dichtdraaien
              5.6 wordt 8 tot 11
              6.3 wordt 9.5 tot 13.5 (aangezien die niet bestaan wordt die 11 to 16)
              zie je nu beter het verschil

              greetz
              Onder andere door dit verschil heb ik mijn tamron 18-200 omgeruild voor de Tamron 28-200 XR.

              Daarnaast speelden voor mij ook volgende verschillen mee :
              - de autofocus van de 28-200 is sneller en geruislozer,
              - de vervorming op de uitersten (18/28 en 200) is minder zichtbaar, zelfs voor een niet-professional als ikzelf
              - de bouwkwaliteit van de 28-200 spreekt me veel meer aan dan die van de 18-200; onder andere door de plastiek vatting van de 18-200.

              En voor mij is 28-200 als wandellens ruim voldoende. Dit dekt minstens 75% van wat ik nodig heb. (En als het echt moet, neem ik nog mijn 17-35 mee).

              (Bovendien is de 28-200 ook nog een pak goedkoper, en zijn er zowel op nieuw- als tweedehandsmarkt superdeals te doen, bv. €99 bij AC-foto.de op dit moment, want die 28-200 XR gaat er uit en wordt een 28-200 XR Di - met nauwelijks kwaliteitsverschil waarschijnlijk, maar wel vooral een hogere prijs).

              Veel succes met de keuze.
              Last edited by K-2; 22 maart 2006, 15:05.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: tamron

                Zou de Tamron 18-200 niet nemen hoor. Vriend van mij gebruikt die op zijn Minolta 7D en is daar niet tevreden over. Foto's zijn wat soft.
                Ik zelf heb de Sigma 18-200 3.5 6.3 en die is toch wel scherper dan de Tamron.
                Zou de 28-200 niet nemen want je mist de groothoek meer dan je denkt.
                Maar als ik eerlijk moest zijn zou ik wat doorsparen en gaan voor de Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G.
                Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                Hier op dit forum.

                Comment


                • #9
                  Re: tamron

                  Zijn er eigenlijk sites die revieuws van lenzen doen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: tamron

                    Is dit een leuke tweedehands?

                    Aangeboden 1 jaar oud 28-200 1:38-5.6 Macro 062 Tamron objectief voorzien van Nikon vatting UV Filter en zonnekap.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tamron

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                      Is dit een leuke tweedehands?

                      Aangeboden 1 jaar oud 28-200 1:38-5.6 Macro 062 Tamron objectief voorzien van Nikon vatting UV Filter en zonnekap.
                      Ik kan het hier niet meteen uit opmaken, maar ik zou even checken of dit de laatste versie (XR) is (te herkennen aan de zilveren ring tussen de focus- en zoomring in).
                      De XR is namelijk compacter, lichter en beter van beeldkwaliteit dan de 2 (of 3 ?) voorgaande versies.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: tamron

                        Er staat geen foto bij in de advertentie maar ik ga er even een mailtje aan wagen, bedankt voor de tip.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tamron

                          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                          Zijn er eigenlijk sites die revieuws van lenzen doen?
                          Jazekers persoonlijk ga ik af op volgende sites

                          OpticalLimits - Lens reviews and beyond!



                          En er zijn er nog wel.

                          Grts
                          Formatje

                          Comment


                          • #14
                            Re: tamron

                            De Tamron is een is een AF Aspherical XR (IF) opjectief. Wat zou daarvoor een redelijke prijs zijn? Verder zag ik nog een Nikon Nikkor AF 28-80 1:3.3-5.6 G objectief staan voor een habbekrats, is dat een leuke startlens?

                            Comment


                            • #15
                              Re: tamron

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                              De Tamron is een is een AF Aspherical XR (IF) opjectief. Wat zou daarvoor een redelijke prijs zijn? Verder zag ik nog een Nikon Nikkor AF 28-80 1:3.3-5.6 G objectief staan voor een habbekrats, is dat een leuke startlens?
                              Rond de €200 (zonder verzendingskost) vind je ze nieuw :

                              http://www.evendi.de/jsp/eVendi2004/...&priceRangeTo=
                              http://tweakers.net/pricewatch/cat/544

                              Tweedehandswaarde hangt af van de staat/leeftijd van de lens en of er eventueel nog garantie op zit (en of er veel/weinig vraag is naar die lens) ...

                              Als ik er voor mezelf zo meteen een prijs op zou moeten kleven, zou ik een €100 à €130 zeggen, als ze in prima staat is. Meer niet want de nieuwprijs zal mogelijk ook nog wel wat zakken, nu er een Di-variant voor deze lens op komst is.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X