Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 10-20 + polafilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 10-20 + polafilter

    Vooraleer ik hier toegeschreeuwd krijg: "Gebruik de zoekfunctie!" Dat heb ik gedaan. Daardoor was ik van plan om die groothoek aan te schaffen, ik las er veel goeds over. Maar toch zit ik met nog een (domme ) vraag. Dat vond ik niet direkt terug. Velen die deze lens hebben, gebruiken waarschijnlijk ook een polafilter, wat ik ook wel nodig vind bij landschap enzo, maar hoe zit het nu met het feit dat die filter meedraait bij het zoomen en scherpstellen Ik las nl op 'dyxum.com' dat filters meedraaien. En ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet echt samengaat. Ik heb nog geen ervaring met deze filters dus ben ik nu wat in de war
    Bedankt alvast.
    Groetjes
    KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

  • #2
    Re: sigma 10-20 + polafilter

    De frontlens bij de Sigma 10-20 draait niet mee, want dit staat op de Sigma site:

    "Het interne scherpstelsysteem zorgt ervoor dat de frontlens niet mee draait, wat het gebruik van polarisatie- en trucfilters vereenvoudigt."

    Dus dat had je makkelijk zelf kunnen vinden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: sigma 10-20 + polafilter

      ja sorry hoor dak nie op de sigmasite heb gekeken, op dyxum staat toevallig wel dat ze meedraait, als dit verkeerde informatie was kan ik er ook nie aan doen.
      Een mens zou schrik krijgen om hier een vraag te stellen Dat is me trouwens al eerder opgevallen, beginnelingen worden hier soms behandeld alsof we al alles zelf moeten weten en afgesnauwd met 'zoek het zelf' of erger (sorry, dit moest me even van het hart). Waarom dient deze site, enkel voor de afgestudeerde fotografen???
      'k had het kunnen weten dak mijn vraag nie moest stellen, in 't vervolg zal ik beter uitkijken. Toch bedankt voor de 'vriendelijke' uitleg.
      KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

      Comment


      • #4
        Re: sigma 10-20 + polafilter

        Zoals je waarschijnlijk wel weet, bestaan domme vragen niet...

        Hou er rekening mee dat op een zeer wijde lens het effect van een polarisatiefilter vaak niet egaal is. Met andere woorden: je mooie blauwe lucht zou een onaangenaam kleurverloop kunnen krijgen.

        Wat het meedraaien van het frontelement betreft: dat antwoord heb je dus al gekregen. Anderzijds, mocht de filter toch draaien bij het scherpstellen/zoomen, dan is de filter uiteraard toch bruikbaar: stel de filter gewoon in nadat je de rest hebt gedaan.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: sigma 10-20 + polafilter

          Idd frontlens draait niet mee vanwege intern sss
          Genomen met de Sig 10-20 met pola.filter (één van m'n eerste testshot's met de lens van een tijdje geleden...)

          Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

          Comment


          • #6
            Re: sigma 10-20 + polafilter

            Erg knap Katje!
            Het zou mij niet gelukt zijn om een site te googelen waar de 10-20 lens zou worden beschreven met meedraaiend voorelement.
            Maar evenzo belangrijk is natuurlijk of je met de sigma 10-20 lens op crop 1.5 bij 10mm ZONDER filter veel lichtafval hebt, en daarop aansluitend, hoe e.e.a. met een normaal UV of cir pol filter is.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: sigma 10-20 + polafilter

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
              Erg knap Katje!
              Het zou mij niet gelukt zijn om een site te googelen waar de 10-20 lens zou worden beschreven met meedraaiend voorelement.
              Maar evenzo belangrijk is natuurlijk of je met de sigma 10-20 lens op crop 1.5 bij 10mm ZONDER filter veel lichtafval hebt, en daarop aansluitend, hoe e.e.a. met een normaal UV of cir pol filter is.
              Nu we hier toch alle 10-20mm users hebben verzameld. Ik snap één ding niet. Deze lens is toch een DC lens? Hoe komt het dan dat vele ze op een 10D kunnen gebruiken? Of sommige zelfs op fullframe digitale (niet analoog) als ik me niet vergis. Op de site van sigma staat gewoon dat DC wil zeggen dat het voor Digitale SLR's is.

              Maar ik dacht degelijk dat het vergelijkbaar was met EF-S van canon! Dus zit ik fout?
              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

              Comment


              • #8
                Re: sigma 10-20 + polafilter

                Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                Maar ik dacht degelijk dat het vergelijkbaar was met EF-S van canon! Dus zit ik fout?
                De kleinere beeldcirkel hebben de DC lenzen ook, net als de EF-S, maar de lensmount is volgens mij fysiek gelijk aan de EF, zodat hij toch past op een 10D.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 10-20 + polafilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                  De kleinere beeldcirkel hebben de DC lenzen ook, net als de EF-S, maar de lensmount is volgens mij fysiek gelijk aan de EF, zodat hij toch past op een 10D.
                  Dus de DC's gaan passen op fullframe canon's alleen gaan de edges heel slecht zijn. Vermits de lens gemaakt is voor de cropped ccd's!
                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma 10-20 + polafilter

                    Zo is dat, maar in geval van Full Frame is de aankoop van de Sigma 12-24 een stuk interessanter.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma 10-20 + polafilter

                      Ik heb m'n nieuwe 10-20 daarstraks eens op m'n EOS620 geschroefd en door de zoeker zie je al direct waar het om draait: je ziet een stuk circel ipv een mooi rechthoekig beeld.

                      Ik denk zelfs dat hij te gebruiken is op een 1D (II/N) omdat die een cropfactor heeft van 1.3x, maar dat zal eerst toch getest moeten worden vrees ik.
                      pixelpusher

                      Comment

                      Working...
                      X