Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makro Vilvoorde toont BD foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Makro Vilvoorde toont BD foto's

    Vandaag zaterdag 18 maart langs geweest bij Makro, vestiging Machelen. In de computerafdeling staan een paar tiental plasmaschermen op een lange rij. Bij wijze van demo worden op al die schermen synchroon een opeenvolgende reeks van foto's getoond. Zo kan de koper goed de scherpte en de kwaliteit van het beeld bekijken en de verschillende schermen onderling vergelijken.. Tot mijn verbazing kende ik aardig wat van de foto's vanop Belgium Digital: een hele reeks foto's uit de hall of fame. Om te beginnen de mij goed bekende foto van de porseleinzwam van Pendragon, maar ook foto's van allerlei andere BD'ers die mij bijgebleven zijn: zoals die brug uit Kortrijk, de Parijse man met die tamme mussen, moto's in actie, een F16,...enfin, tientallen foto's uit BD. Allicht voor vele BD'ers hun eerste publieke tentoonstelling. Proficiat aan allen.

  • #2
    Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

    Naar het schijnt is alle personeel van SOFAM uit weekend terug geroepen....

    Comment


    • #3
      Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

      Ik heb vorige week inderdaad ook al bekende foto's gezien in deze vestiging.
      Enkel was het in de computerafdeling op de TFT-schermen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

        ja zou zeggen das leuk, maar mag het???.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

          Waren het de webpagina's van BD die getoond werden, of hadden ze echt de foto's geplukt en daar een eigen slideshow van gemaakt?

          In het laatste geval, zal de Makro een niet mis te verstaan schrijven ontvangen.


          seppuku.

          Comment


          • #6
            Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

            Het was wel degelijk een gemonteerde slideshow met de foto's. Niet een internetverbinding met de site van BD.

            Comment


            • #7
              Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
              In het laatste geval, zal de Makro een niet mis te verstaan schrijven ontvangen.
              Van wie? Ik denk namelijk dat juridisch gezien BD geen partij is: de foto's zijn van hun oorspronkelijke eigenaren en worden ook niet door BD gehost. Tenzij men het samenbrengen van individuele foto's in de HoF ziet als een auteursrechtelijk beschermde creatie. Anders denk ik dat als er een brief uitgaat van BD, deze medeondertekend moet worden door de respectieve fotografen.

              Ben geen expert in wettelijke zaken en het bovenstaande is slechts een vermoeden, dus eventueel advies inwinnen. Juridisch gezien is het wel een interessant geval en ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

              Comment


              • #8
                Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                Waren het de webpagina's van BD die getoond werden, of hadden ze echt de foto's geplukt en daar een eigen slideshow van gemaakt?

                In het laatste geval, zal de Makro een niet mis te verstaan schrijven ontvangen.


                seppuku.
                'k Zou al blij zijn met zo'n erkenning.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Van wie?
                  Van mij. Zo te lezen zit er een foto tussen waarvan ik de auteur ben.

                  Overigens worden de foto's van de HoF wél door BD gehost.


                  seppuku.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                    Van mij. Zo te lezen zit er een foto tussen waarvan ik de auteur ben.
                    Ah, OK, ik dacht dat je namens BD sprak.

                    Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                    Overigens worden de foto's van de HoF wél door BD gehost.
                    Wist ik niet. Zie ik ook niet terug als ik de properties van de foto's bekijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                      In afwachting van een gefundeerd antwoord door de Raad van Bestuur van BD (niet iedereen is bereikbaar in het weekend), enkele kanttekeningen.

                      Een aantal BD-forumleden zullen vereerd zijn met "vertoning" van hun werk, anderen zullen dit dan weer ervaren als een zware inbreuk op de auteursrechten.
                      Zou er een probleem zijn indien dezelfde foto's te zien zijn via een internetverbinding en de BD-webpagina's? Vermoedelijk niet.

                      De foto's van de Hall of Fame worden in het forum niet gehost door BD. Deze foto's worden later opgenomen in de "Foto's" sectie van de BD-website (en tijdelijk als POTD) en daar wel gehost. Zoals duidelijk afgesproken blijven de fotografen hun auteursrechten volledig behouden.
                      Waar deze foto's vandaan komen kan niemand zien van hieruit, net zo goed zijn (een gedeelte van) de foto's rechtstreeks van de websites van de fotografen gedownload.

                      Willy
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Ah, OK, ik dacht dat je namens BD sprak.
                        Dat kan normaal gezien enkel de Raad van Bestuur (als ze bereikbaar zijn).

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                        Wist ik niet. Zie ik ook niet terug als ik de properties van de foto's bekijk.
                        Hall of Fame archief: http://www.belgiumdigital.com/fotos

                        Poll i.v.m. het hosten van foto's door BD: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=68566 (hoewel een aantal personen ondertussen van gedacht is veranderd).


                        seppuku.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                          Heb in afwachting al mijn geposte fotos verwijderd.
                          Is absoluut niet nadelig voor het forum gezien weinig of zelfs geen bezoekers vroegere postings nog bekijken. Iedereen stort zich op de nieuwe oogst. Heb dit al herhaaldelijk vastgesteld door eens een oude posting van een collega-BD-er op te halen uit de vergeetput. Plots ziet iedereen dat als nieuw.
                          Daarbij is het tevens een opkuis van de foto-parking.

                          Henri
                          Last edited by kodachrome; 19 maart 2006, 16:05.
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                            Als ze die foto's in een diamontage zetten om te vertonen, en het zou een gewone fotoclub of zoiets betreffen, dan zou ik daar geen probleem van maken.
                            Hier worden die foto's echter misbruikt door de Makro om geld mee te verdienen, en daar zouden ze zwaar moeten voor boeten. Dat zijn echt verwerpelijke praktijken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Makro Vilvoorde toont BD foto's

                              Naar mijn bescheiden mening gaat Makro hier toch zwaar zijn boekje te buiten. Als het waar is dat dezelfde slideshow te zien is in meerdere winkels kan je moeilijk spreken van een onschuldig initiatief van een onwetende Makro-medewerker die uit eigen beweging iets ondernomen heeft waar zijn werkgever niet achter staat.

                              Hoewel strikt juridisch waarschijnlijk een klacht moet komen van de betrokken fotografen, lijkt het mij dat BD hier het voortouw kan nemen als belangenvereninging. Trouwens, enige publiciteit rond dit voorval lijkt mij alvast voor de toekomst een nuttige zaak. Al te veel aandacht wordt besteed aan het illegaal downloaden en copiëren van software waar "stiekemerds" achter hun computer zich schuldig aan maken. Als er een minderjarige een paar dagen geleden opgepakt wordt en ter beschikking gesteld van de jeugdrechter omdat hij auteursrechterlijk beschermd werk illegaal copieert, dan heeft een argeloze fotograaf evenveel recht op gepaste actie waneer een zo gekend bedrijf als Makro hier in de fout gaat.
                              DigiCam

                              Comment

                              Working...
                              X