Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens huren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens huren?

    Ik ga binnenkort naar een concert en ik sta te popelen om foto's te kunnen nemen. Downside is dat ik met een D70 zit met een 28-80mm lens. Daarmee zal ik niet deftig kunnen zoomen denk ik. Ik heb momenteel ook niet het budget om een lens aan te schaffen, en daarom dacht ik eraan om eventueel een lens te huren (liefst in de buurt van Brugge). Maar wordt dit wel gedaan? Welke lens zou ik dan best nemen voor zo'n concertshoot in een stadschouwburg?

    Groetjes,
    sdx

    //edit: heb ondertussen een search gedaan, en blijkbaar is er de mogelijkheid om een lens te huren bij www.bartok.be, maar ben wel wat geschrokken van de borg...€ 400. Als ik dat geld had, dan had ik al een 2dehands lens gekocht.

    Nog suggesties?
    Last edited by sdx; 16 maart 2006, 14:41.

  • #2
    Re: Lens huren?

    sdx,

    eerst en vooral: niet je zoom noch je telebereik is hoofdzaak bij concertshoots, maar de lichtsterkte!

    ik veronderstel dat je niet in het publiek zit om te fotograferen?
    in dat geval kom je zeker toe met een 28-80 hoor.
    (dikwijls komen hier ook prachtige concertshoots langs met een 50 f1.7 of zo ...)

    tenzij je natuurlijk gebonden bent aan je vaste zitplaats, en redelijk wat naar achteren zit.
    in dat geval zou ik toch een 70/80-200 f2.8 proberen te lenen van iemand.
    (of tweedehands? ik heb net een 70-210 f2.8 gevonden voor €200!)

    f2.8 minimaal is bijna noodzakelijk, maar natuurlijk niet alleszaligmakend.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Lens huren?

      mm,

      bedankt voor je reactie. Ik zou natuurlijk liefst een lens lenen van iemand, maar het probleem is dat ik niemand ken die zich bezig houdt met fotografie en die in m'n buurt woont. Daarom dacht ik aan huren, maar dat blijkt ook wel duurder te zijn dan ik dacht.

      Ik kijk eens naar het 2dehands aanbod.


      Gr,
      sdx

      Comment


      • #4
        Re: Lens huren?

        misschien niet direct voor direct, maar ...
        zoek eens een fotoclub op in je omgeving?
        (op een half uurtje sta je in gent, of in brugge, ...)
        gegarandeerd zullen daar mensen zitten die ook fotograferen en misschien,
        als je ze genoeg pintjes trakteert, wel eens een lens willen lenen?
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Lens huren?

          Oorspronkelijk geplaatst door mm
          sdx,

          eerst en vooral: niet je zoom noch je telebereik is hoofdzaak bij concertshoots, maar de lichtsterkte!

          ik veronderstel dat je niet in het publiek zit om te fotograferen?
          in dat geval kom je zeker toe met een 28-80 hoor.
          (dikwijls komen hier ook prachtige concertshoots langs met een 50 f1.7 of zo ...)

          f2.8 minimaal is bijna noodzakelijk, maar natuurlijk niet alleszaligmakend.

          mm
          MM, hier spreek je je toch wel tegen. Je spreekt van minimaal f2.8 en zelfs van 50 f1.7?(1.4 of 1.8). Ik vermoed dat je met die 28-80 al snel aan f3.5 tot f4 zult zitten en dat gaat zeker krap zijn bij een concert.
          Je moet ook navragen of je mag fotograferen want dat is niet altijd toegelaten en als je dan een dslr en een 70-200/f2.8 moet binnen smokkelen, ga je wel dikke binnen zakken hebben.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Lens huren?

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            MM, hier spreek je je toch wel tegen. Je spreekt van minimaal f2.8 en zelfs van 50 f1.7?(1.4 of 1.8). Ik vermoed dat je met die 28-80 al snel aan f3.5 tot f4 zult zitten en dat gaat zeker krap zijn bij een concert.
            Je moet ook navragen of je mag fotograferen want dat is niet altijd toegelaten en als je dan een dslr en een 70-200/f2.8 moet binnen smokkelen, ga je wel dikke binnen zakken hebben.

            Hubert
            ok, ik reken er niet op dat ik een 2.8 zal vinden tegen volgende week, dus ik zal het moeten doen met m'n 28-80 3.5.
            Heb ik kans dat m'n foto's lukken, of moet ik er zelfs nog niet aan denken?

            Gr,
            sdx

            Comment


            • #7
              Re: Lens huren?

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
              MM, hier spreek je je toch wel tegen. Je spreekt van minimaal f2.8 en zelfs van 50 f1.7?(1.4 of 1.8). Ik vermoed dat je met die 28-80 al snel aan f3.5 tot f4 zult zitten en dat gaat zeker krap zijn bij een concert.
              Je moet ook navragen of je mag fotograferen want dat is niet altijd toegelaten en als je dan een dslr en een 70-200/f2.8 moet binnen smokkelen, ga je wel dikke binnen zakken hebben.
              Hubert
              hubert,
              ik denk niet dat ik mezelf tegenspreek.
              enerzijds spreek ik over het optisch bereik (28-80) waarmee hij in dit geval zou toekomen. ik weet niet of zijn lens 2.8 of 3.5 of 5.6 is, daar spreek ik dus niet over. (de mijne is vast f2.8)
              anderzijds spreek ik wél over de lichtsterkte (minimaal f2.8) en daar heb ik het niet over optisch bereik.

              ik snap wel dat het wat verwarrend kan overkomen.
              f3.5 tot f4 is mss wel krap, maar in bepaalde gevallen wel doenbaar.

              sdx,
              eventueel eens gaan checken bij de links die in de topic over SD-concertshoot staan. zeker wat nuttige tips daar.

              en idd, zoals hubert zegt: steeds navragen of je foto's mag nemen!
              sommige mensen nemen het voor lief aan, maar soms hebben de muzikanten liever van niet (om verschillende redenen). flitsen is ook meestal (ook om verschillende redenen) uit den boze, maar niet altijd ...

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Lens huren?

                Niet geschoten is altijd mis...

                Probeer maar eens op hogere iso waarden, de extra ruis zal je er bij moeten nemen, maar kan misschien achteraf verwijderd worden.
                Als de bewegingen traag zijn, en je kan het toestel goed stilhouden is er zeker kans op een deftig resultaat.

                Erosonian heeft hier al hele mooie concertfoto's gepost met een prosumertje zoals ik heb, zoek maar eens in het archief. Dan kan je bij een beetje zoom ook een opening van 2.8 vergeten.

                Veel succes!

                Comment


                • #9
                  Re: Lens huren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door sdx
                  maar ben wel wat geschrokken van de borg...€ 400. Als ik dat geld had, dan had ik al een 2dehands lens gekocht.
                  Gewoonlijk krijg je een borg wel terug hoor

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens huren?

                    kan die borg trouwens niet met een gekruiste check?
                    of ben ik niet meer mee tegenwoordig?




                    in deze reeks zijn de laatste foto's genomen
                    met een EF 100-300 f3.5-5.5 (exifs staan rechts op de foto's).
                    de eerste met de sigma 28-70 f2.8

                    het is dus zeker doenbaar, mits juiste licht, vaste hand en zo.

                    succes.

                    mm
                    Last edited by mm; 16 maart 2006, 17:37.
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens huren?

                      Allé dan zullen we het maar proberen hé, en zien wat ik er van bak...

                      Bedankt voor de info iedereen.

                      Gr,
                      sdx

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens huren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door sdx
                        Allé dan zullen we het maar proberen hé, en zien wat ik er van bak...

                        Bedankt voor de info iedereen.

                        Gr,
                        sdx
                        Ben benieuwd naar je resultaten...

                        Grtz Year62
                        Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens huren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Year62
                          Ben benieuwd naar je resultaten...

                          Grtz Year62
                          Ik ook beste Year62...ik ook

                          Ik verwacht er niet veel van (eerste concert shoot), maar niet gaan en geen foto's nemen brengt mij ook niks bij hé.

                          Gr,
                          sdx

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens huren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm
                            met een EF 100-300 f3.5-5.5 (exifs staan rechts op de foto's).
                            de eerste met de sigma 28-70 f2.8
                            "Schaamteloos" off-topic, ik weet het en het spijt me, maar heb je dat manueel gedaan of is daar een "tool" voor gebruikt?
                            Groeten, David

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens huren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door drd
                              "Schaamteloos" off-topic, ik weet het en het spijt me, maar heb je dat manueel gedaan of is daar een "tool" voor gebruikt?
                              wat bedoel je, drd? die exifs?

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X