Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's publiceren in brochure

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's publiceren in brochure

    Hallo,

    ik kreeg vandaag een mailtje van een copywriter die bezig is aan een brochure over een natuurwandeling ("nature trail leaflet"). Hij vroeg of ik geïnteresseerd zou zijn om enkele van mijn foto's te laten publiceren.
    Nu overvalt die vraag me wel een beetje. Ik zou eerst voor mezelf duidelijk willen maken wat mijn rechten / plichten zijn alvorens hem te antwoorden.
    Hebben jullie een idee waar ik als amateurfotograaf zoal rekening mee moet houden?

    Bedankt,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

  • #2
    Re: Foto's publiceren in brochure

    Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen
    Hallo,

    ik kreeg vandaag een mailtje van een copywriter die bezig is aan een brochure over een natuurwandeling ("nature trail leaflet"). Hij vroeg of ik geïnteresseerd zou zijn om enkele van mijn foto's te laten publiceren.
    Nu overvalt die vraag me wel een beetje. Ik zou eerst voor mezelf duidelijk willen maken wat mijn rechten / plichten zijn alvorens hem te antwoorden.
    Hebben jullie een idee waar ik als amateurfotograaf zoal rekening mee moet houden?

    Bedankt,
    Jeroen
    Vraag een leuk bedrag per foto voor de niet-exclusieve gebruiksrechten voor die ene specifieke publicatie. Dat is een licentie en dat is niet hetzelfde als het overdragen van de auteursrechten (die moet je lekker zelf houden). Je kunt je verder helemaal een bult schrijven aan contracten, maar als puntje bij paaltje komt heb je daat heel weinig aan.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Foto's publiceren in brochure

      en nu ook niet gek veel vragen. je kan het ook als een eer zien om je foto's te laten gebruiken.

      klein of geen bedrag en uitdrukkelijk zeggen dat het enkel vor die publicatie was.


      niet vergeten dat je nadien kunt verwijzen naar die publicatie.. en das mss handig om de volgende keer wél geld te vragen
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's publiceren in brochure

        mijn standpunt (niet als fotograaf, maar als muzikant) is:
        ofwel gratis (mits de wijze raad van miriam)
        ofwel voor een respectabel (=realistisch) bedrag.

        een 'klein' afkoopsommetje wordt meestal niet naar waarde geschat.
        een artiest die iets 'gratis' doen wordt gerespecteerd.
        één die € 1000 vraagt voor een showcase ook.
        iemand die zijn ding doet voor €20 en een pintje of 2,
        krijgt haast nooit afdoende respect.

        (uitzonderingen zijn er altijd)

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Foto's publiceren in brochure

          Kijk even op richtprijzen.org voor eh.. richtprijzen dus .

          Oorspronkelijk geplaatst door mm
          iemand die zijn ding doet voor €20 en een pintje of 2,
          krijgt haast nooit afdoende respect.

          (uitzonderingen zijn er altijd)
          Dan ben ik zeker een uitzondering . Zonder gekheid, ik vraag (en krijg) momenteel €12 per foto (ongeacht afmetingen) voor gebruik in een lokaal krantje met een oplage van 18500 stuks. Echter, er vloeien best veel opdrachten voort uit deze publicatie die ongeveer voor de richtprijzen uit genoemd document gaan, vaak zelfs voor dezelfde mensen die het krantje maken (en weten wat een en ander kost), soms ook door mensen die in het kader van die opdrachten aan mijn gegevens zijn gekomen. Mijn instelling is: respect dwing je af door wat je levert en hoe je levert, niet door wat je er voor vraagt.

          Miriam maakt (wederom) een heel goed punt: maak een eenvoudige overeenkomst waarin je het niet-exclusieve gebruiksrecht vastlegt. Doe niet te ingewikkeld, daar wordt niemand wijzer van en je schept er alleen een sfeer van onbetrouwbaarheid mee, maar hou het eenvoudig en to the point.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's publiceren in brochure

            Bedankt voor de reacties. Mag ik me, als niet-zelfstandige, zomaar een (weliswaar klein) bedrag laten betalen?

            Jeroen
            http://www.jvermeulen.be

            Comment


            • #7
              Re: Foto's publiceren in brochure

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
              Dan ben ik zeker een uitzondering . Zonder gekheid, ik vraag (en krijg) momenteel €12 per foto (ongeacht afmetingen) voor gebruik in een lokaal krantje met een oplage van 18500 stuks.
              joost, neen hoor,

              maar bovenaan mijn post schrijf ik ook dat ik spreek als muzikant, niet als fotograaf.
              €12 per nummer is een 'aanvaardbare' prijs, pér muzikant

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Foto's publiceren in brochure

                - Contractje of e-mail met toestemming exclusief voor die ene publicatie.
                - Gratis doen indien het geen commerciele organisatie is. (Indien het een organisatie is die slechts op zoek is om "tegen een lage prijs" mooie fotos te verzamelen dan zou ik passen vermits je dan problemen op je nek haalt met de fiscus.)
                - Een copietje van het bewuste boekje vragen (en eventueel een gratis jaarabo of een "geschenkje")
                - Naamvermelding bij de foto als bewijs dat het jouw foto is.
                Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's publiceren in brochure

                  Ik heb voor mezelf beslist om niet in te gaan op het voorstel. Ik zoek ooit - nog niet concreet - wel eens iets met mijn foto's te doen, maar in eerste instantie zou ik dan iets verkiezen dat me 'zekerheid' geeft (een foto op de kalender van de plaatselijke duivenbond bij wijze van spreken). Bovendien moet je toch ook wel op de hoogte zijn van wetgeving en zo indien je op een legale manier een vergoeding voor je foto's wil vragen. Ik heb hier op het forum overigens een heel interessante thread teruggevonden die gaat over de verkoop van foto's door een amateurfotograaf.

                  Groeten,
                  Jeroen
                  http://www.jvermeulen.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's publiceren in brochure

                    Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen
                    Bedankt voor de reacties. Mag ik me, als niet-zelfstandige, zomaar een (weliswaar klein) bedrag laten betalen?

                    Jeroen

                    In België mag alles, behalve als je het gaat vragen, dan mag niets meer !

                    groetjes,

                    marcus.
                    zwart & wit & kleur

                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's publiceren in brochure

                      Ik lever artikels en foto's voor een hondenmagazine.

                      Ik krijg 6.5 euro per gepubliceerde foto ongeacht de grootte. Artikel prijs is afhankelijk van aantal pagina's. Foto's mogen door hun onbeperkt gebruikt worden, maar ik mag ze ook gebruiken of aan andere 'klanten' verkopen.

                      't Is misschien geen vette vergoeding, maar ik maak nu ook weer niet de topfoto's hé. En als ze bij een of ander evenement 20 kleine foto's publiceren dikt dat mijn fotografie budget toch wel aardig aan. De hobby wordt op die mannier toch een beetje zelfbedruipend.

                      Wel krijg ik na elk gebruik een keurig overzicht van het aantal foto's en voor welk artikel ze gebruikt zijn + een uitprint van de artikels. De uitbetaling van de vergoeding is m.a.w. bekend en ik moet ze dus opgeven op mijn belastingsformulier.
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's publiceren in brochure

                        Ik heb een tijdje geleden van de toeristische dienst Rijkevorsel een mailtje gekregen met de vraag of ze enkele van mijn foto's mochten gebruiken voor de nieuwe toeristische folders. Die foto's worden dan niet gebruikt om geld aan te verdienen, en dan mogen ze van mij gratis gebruikt worden, als er ergens vermeld wordt wie de foto's gemaakt heeft.

                        Op dit ogenblik werk ik op dezelfde manier mee aan een "eewfeestboek" over Sint-Jozef Rijkevorsel, dat binnenkort verdeeld zal worden (tegen kostprijs, door eventuele sponsors aan te trekken wordt de prijs zo laag mogelijk gehouden).

                        Als mijn foto's gepubliceerd zouden worden in boeken of tijdschriften waar iemand iets aan verdient, dan wil ik er natuurlijk ook wel iets aan overhouden .
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X