Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Juridisch vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Juridisch vraagje

    Als nederlander ben ik niet zo goed op de hoogte van de wetgeving in belgie dus daarom vraag ik via dit topic om wat advies.
    Ik heb recentelijk via het forum "gevraagd" een camera te koop aangeboden. Een BD-lid heeft mij hierover benaderd en de vraagprijs via PB geaccepteerd. Er is vervolgens nog even telefonisch overleg geweest waarin het BD-lid aangaf enkele dagen nodig te hebben om het geld te organiseren. Ik heb hierop enkele andere geinteresseerde afgezegd.
    Nu bijna anderhalve week later geeft het BD-lid niet meer thuis en zit ik met het probleem.
    Ik zie wel dat het betreffende BD-lid interesse getoond heeft in een ander item via het forum "gevraagd".
    Ik heb dus zowel zwart op wit dat hij het artikel zal afnemen en dit heeft hij mondeling bevestigd.
    Is er een mogelijkheid om mijn gelijk te halen via een juridische procedure of een andere weg.

    Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.
    Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
    Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

  • #2
    Re: Juridisch vraagje

    waarschijnlijk vind je makkelijker een nieuwe koper dan je gelijk...

    Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Juridisch vraagje

      Ik zou ook een nieuwe koper vinden, om hier je gelijk mee te halen zal heeeeeeel wat tijd en geld kosten. En het is nog maar de vraag of er in België wat mee gedaan wordt door de instanties. En ik zou niet meer zaken met die persoon doen.

      Hieruit blijkt maar weer, dat het altijd verstandiger is om eerst te laten betalen alvorens het artikel op te sturen, of dat de koper het bij je thuis komt ophalen.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: Juridisch vraagje

        Voor de duidelijkheid ik heb nog niets opgestuurd en de bedoeling was dat ik de spullen bij het BD-lid zou brengen.
        Wat gewoon vervelend is, is dat je vertrouwen hebt in een BD-lid en dit is gewoon geen stijl.
        Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
        Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

        Comment


        • #5
          Re: Juridisch vraagje

          Ik denk dat je juridisch niets kan doen, een mail of PM is geen bestelbon en je bent ook geen handelaar ... geen echte verkoopsovereenkomst eigenlijk.

          Trouwens moest dit toch zo zijn ... dan maakt die gewoon gebruik van zijn wettellijke bedenktijd

          Voor zover ik weet kan je bij een particuliere verkoop niet veel doen.

          Nu ja ...
          Mocht ik zelf verkopen ...
          1) Nooit een potentiele koper afwijzen zolang het niet effectief betaald is.
          2) Indien een geïnteresseerde geen interesse meer heeft, eens zelf contact opnemen en indien geen antwoord zelf uw besluit nemen.
          3) Misschien is er helemaal geen kwaad opzet in het geheel en is de geïnteresseerde wegens een of andere reden in de onmogelijkheid u iets te laten weten. (Zelf al voorgehad)

          Prettig is het waarschijnlijk niet voor u, best een andere koper zoeken als het moet ... is de goedkoopste oplossing
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Juridisch vraagje

            Laat ik voorop stellen dat ik het niet netjes vind, maar ik denk niet dat het zin heeft hier zoveel tijd en energie in te steken terwijl de uitslag zéér onzeker is. Dat iemand zich bedenkt dat kan en mag in mijn ogen. Maar laat het je koper dan zo snel mogelijk weten, dat zou iedereen zelf ook graag willen als het hem of haar overkwam. Kwestie van respect en beleefdheid.

            Comment


            • #7
              Re: Juridisch vraagje

              Formeel juridisch:
              Het mondeling overeenkomen van een koop is volgens het NBW (Nieuw Burgelijk Wetboek) bindend.
              Het lastige hierbij is het bewijs.
              Als jij over schriftelijke stukken beschikt heb je bewijs en kan je aantonen dat er een overeenkomst tot koop was. De BD'er is verplicht tot afname volgens overeengekomen prijs.

              Juridisch heb je dus gelijk en zou je zonder enig risico een civiel rechtelijke procedure kunnen starten.
              Over de kosten hiervan en of die (deels) verhaalbaar zijn weet ik niet. Je zou kunnen beginnen met hem schriftelijk en aangetekend in gebreke te stellen en dan juridische stappen kunnen overwegen.
              http://www.fotohans.eu

              Comment


              • #8
                Re: Juridisch vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Hansel
                Formeel juridisch:
                Het mondeling overeenkomen van een koop is volgens het NBW (Nieuw Burgelijk Wetboek) bindend.
                Hoe zit het dan met "de bedenktijd"?
                Is dit niet beschreven in art. 80 § 3 van de wet op de handelspraktijken van 14 juli 1991?

                Comment


                • #9
                  Re: Juridisch vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk
                  Hoe zit het dan met "de bedenktijd"?
                  Is dit niet beschreven in art. 80 § 3 van de wet op de handelspraktijken van 14 juli 1991?
                  Als de verkoper dan toch de punt op de i zou zetten om de eventuele geïnteresseerde op zijn plichten te wijzen zoals het voor een handelaar van toepassing is, dan moet de verkoop ook volgens diezelfde wet volgende info beschikken :

                  Bij de tekoopaanbieding op afstand moet de consument ondubbelzinnig, op
                  heldere en begrijpelijke wijze ingelicht worden door elk middel dat aangepast
                  is aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, meer bepaald over
                  de volgende elementen:
                  1° de identiteit van de verkoper en zijn geografi sch adres; => Niet in de aankondiging
                  2° de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst;
                  3° de prijs van het product of de dienst;
                  4° de leveringskosten, in voorkomend geval;
                  5° de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst; => Niet in de aankondiging
                  6° het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; => Niet in de aankondiging
                  7° de wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van
                  de eventueel daaraan verbonden kosten; => Niet in de aankondiging
                  8° de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand,
                  wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend;
                  9° geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs; => Niet in de aankondiging
                  10° waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van
                  overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
                  Bovendien moet in geval van telefonische communicatie de identiteit van de
                  verkoper en het commerciële oogmerk van de oproep aan het begin van elk
                  gesprek met de consument expliciet duidelijk worden gemaakt.

                  En vooral :
                  Art. 79
                  § 1. De consument moet schriftelijk of op een andere duurzame drager,
                  te zijner beschikking staand en voor hem toegankelijk, volgende informatie
                  ontvangen:

                  1° bevestiging van de inlichtingen, vermeld in artikel 78, 1°, 3° tot 6° en
                  10°, evenals de identificatie van het product of van de dienst;
                  2° in voorkomend geval, de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het
                  verzakingsrecht, evenals het volgende beding, in vetgedrukte letters en in een
                  kader los van de tekst, op de eerste bladzijde :
                  “De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van
                  de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen
                  ... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op
                  het sluiten van de dienstenovereenkomst
                  .”
                  Dit beding wordt aangevuld met het aantal werkdagen, dat niet lager mag zijn
                  dan zeven.
                  Bij ontstentenis van dit laatste beding, in de voorwaarden zoals bedoeld in het
                  § 2, wordt het product of de dienst geacht te zijn geleverd aan de consument
                  zonder voorafgaande vraag zijnerzijds en is deze laatste niet gehouden tot het
                  betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan;

                  § 2. Wanneer de verkoper niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel
                  79, § 1, is de verzakingstermijn drie maanden. Deze termijn gaat in:
                  - voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument;

                  Maar nu even serieus ... moet het zover gedreven worden voor een particuliere verkoop op een forum waar men geacht wordt een groep te vormen?

                  De potentiële koper heeft misschien een fout gemaakt door niet (snel) meer te reageren, maar dreigen met juridische stappen is toch een beetje vergaand zelle ... allé, mijn gedacht hé
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment

                  Working...
                  X