Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

    Ik was vandaag zinnens om mijn sensor (Canon 350D) te reinigen aangezien ik binnenkort met vakantie vertrek. Ik heb dit altijd met sensor-swabs en eclipse vloeistof gedaan en dit werkte prima...tot vandaag. Er is één hardnekkige vlek (enfin dat denk ik toch) die er op geen enkele manier af gaat. De vlek is des te vervelender omdat ze reeds bij F8 zichtbaar wordt!!!
    Ik ben echt ten einde raad
    Ik heb eerst geprobeerd met een visible dust borsteltje, zonder succes. Dan heb ik het geprobeerd met sensor swabs (Ik heb er zeker 10 sensor swabs voor gebruikt) -> geen resultaat. En ik die gezweerd had om nooit scotch magic tape te gebruiken... zelfs dat heb ik tot verschillende keer toe geprobeerd -> de vlek blijft zichtbaar. Uiteindelijk heb ik mijn laatste sensor swab die ik nog overhad gebruikt -> geen succes. Ik was ZO ten einde raad dat ik die laatste sensor swab zelfs 4 maal heb hergebruikt... niets aan te doen.
    Zou dit wel een vlek op de sensor zijn, of zou die eventueel een stofje tussen de sensor en het beschermglas zijn, of eventueel een defect op de sensor?

    Als ik de vlek vergelijk met andere vlekken die ik eveneens op de sensor had, dan lijkt die vlek veel kleiner en ook scherper afgelijnd.

    Wie weet raad, want ik den echt ten einde raad...

    Zie hier een foto gemaakt van een effen achtergrond op F22 (zie zwart 'puntje' links onderaan de foto) :

    En hier een detail van de vlek :
    Last edited by flitske; 13 maart 2006, 20:44. Reden: Titel wat duidelijker gemaakt
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Help...ik ben ten einde raad...

    Zomaar wat vraagjes die mij te binnen schieten,

    Heb je het ook eens met een ander objectief geprobeerd ? Is het vlekje zichtbaar op de sensor ?

    En defect sensor zou kunnen maar het lijken toch echt wel meer pixels tegelijk hier. Anders zou ik het niet weten. Kun je anders eens een foto nemen in RAW en die op groot (of vergroot) formaat plaatsen ?

    suc6
    Nikon spul

    Comment


    • #3
      Re: Help...ik ben ten einde raad...

      Yep, 'k heb ook met een andere lens geprobeerd, maar helaas met hetzelfde resultaat
      'k Heb ook eens met sterk licht naar de sensor gekeken, maar die ziet er volledig proper uit (nu ja zo'n vlek zal vermoedelijk niet met het blote oog zichtbaar zijn) Als ik mij niet vergis moet ik toch rechtsboven in de sensor kijken als de vlek op de foto zich linksonder bevindt?
      Ik ben er 100 % zeker van dat die vlek er bij de vorige reinigingsbeurt niet was. Ik vrees ook dat de vlek niet zal verdwijnen indien ik het toestel bij Canon binnenbreng om de sensor te reinigen...om dan nog maar te zwijgen van de lange tijd dat ik mijn toestel zal moeten missen...

      Zou het echt niet kunnen dat er op een of ander manier stof tussen het beschermglas en de sensor terechtgekomen is? (of kan dit niet? is er misschien een hermetische afdichting tussen de sensor en het bechermglas?)

      De foto in origineel RAW-formaat kan je vinden op :
      (pas op 't is wel een file van 6 Mb)

      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Help...ik ben ten einde raad...

        Ik las op een ander forum dat iemand last had van een stofje tussen de sensor en het laagdoorlaatfilter dat ervoor zat, maar dat was een nieuwe camera en waarschijnlijk vanuit de fabriek.

        Ik neem aan dat je weet dat het beeld op sensor op z'n kop en gespiegeld staat?

        Troost Ik ontdekte het op mijn vakantie, zonder schoonmaakspullen en met PS healing brush was het zo weg, als je het al zag.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

          Ik hoop dat je weet dat je beeld gespiegeld is. links onder wil zeggen vlek rechts boven als je in de camera moet kuisen. Je heb toch op de goede plaats geprobeerd?

          Ik heb dit ook eens voorgehad en zat steeds aan de verkeerde kant te reinigen tot mijnen frank viel.


          Je weet nooit hé

          Frans

          edit:
          net telaat met mijn opmerking .....

          Comment


          • #6
            Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

            Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
            Ik hoop dat je weet dat je beeld gespiegeld is. links onder wil zeggen vlek rechts boven als je in de camera moet kuisen. Je heb toch op de goede plaats geprobeerd?
            Dat staat er toch?

            Comment


            • #7
              Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

              Ik zou voor een keer durven proberen met een wattenstaafje en eclipse...

              Comment


              • #8
                Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                Ik zou voor een keer durven proberen met een wattenstaafje en eclipse...
                Een wattenstaafje is wel het laatste middel dat ik zou gebruiken!
                Doe eens een search op het forum naar schoonmaken sensor en je ontdekt de mogelijkheden.

                Ik heb ook het topic even verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #9
                  Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                  ik zou me er even niets van aantrekken.

                  kom even tot rust. koop nieuwe reinigingsmiddelen en mediteer wat ofzo.

                  je zit met 1 stofdeeltje. mss is dit oplosbaar met zon automatische dust-remover (op de foto's dan!) anders heb je (beperkt) cloon werk in PS.

                  begin nu niet net voor je op reis vertrekt te experimenteren: voor je het weet heb je 9 of 20 spikkeltjes en dan is het helemaal "om zeep"

                  heb je tijd dan kan je doen wat pol parasol zegt:
                  je neemt een wattenstaafje met eclips

                  OF

                  je maakt een stevige miniswap (5mm breed en stevig)

                  met die tools richt je je dan op die hardnekkige vlek.
                  (ik zou nu ook niet téveel kracht op je cmos zetten)

                  daarna ga je erover met zon swap of scotch.


                  maar eerst even tot rust komen
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                    ik zou toch eens overwegen wat Parakiet voorsteld ..... en ik zou zeer blij zijn moest dit het enige stofje zijn op mijn censor, maak gebruik van de healing brush of cloonstempel hé wanneer je het per ongeluk ziet. Ik vraag mij echt af wat jullie deden of zouden gedaan hebben in het analoge tijdvak.

                    Ter verduidelijking als het vlekje linksonder zit op je foto, dan zit het linksboven als je het fotoapparaat met de lensopening naar jou houd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                      Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      ... Ik vraag mij echt af wat jullie deden of zouden gedaan hebben in het analoge tijdvak...

                      Zouden ze in het analoge tijdperk mss. ook zo gezeurd hebben over stofjes en condensvlekken op dia's?...
                      Gelukkig waren er toen nog geen forums waar ze hun miserie op kwijtkonden...
                      Maar toen waren er wel de fotoclubs waar sommigen het nodig vonden om oeverloos te zeveren...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                        Gewoon laten zitten, wanneer maak je nu een foto op F22 ? Als dit het enige stofje is waar praat je dan over, 9 van de 10 foto's zie je het niet eens. En als je ze wel ziet, een keer met de clone stempel en hij is weg. Ik heb wel 10 van zulke stofjes met f22 op mijn censor.
                        Mvg, drh

                        "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                          Laten zitten of een keer uitblazen. LET OP: veel gemaakte fout is recht op de sensor blazen. Hiermee verwijder je niets.
                          Blaas in een hoek van het huis. Hiermee krijg je een 'stroom' lucht die van links naar rechts over de sensor blaast.
                          http://www.fotohans.eu

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                            'k Heb vandaag een mail gestuurd naar ETB (de firma die de herstellingen voor Canon uitvoert, en vermoedelijk dus ook de sensors reinigt?) met de vraag wat dit zou kosten om mijn sensor te laten reinigen (aangezien mijn toestel nog geen jaar oud is, valt dit misschien onder de garantievoorwaarden?) Ik heb hen erop gewezen dat in de handleiding vermeld staat dat je je toestel moet binnenbrengen bij een Canon-repaircenter indien je het stof van de sensor niet weg krijgt dmv. een blaaspeer. Ik zal wel zien wat ze antwoorden... (hopelijk vragen ze niet de fixed price die ze voor reparatie hanteren, want die bedraagt 150 euro, hetgeen mij toch wat veel lijkt om een sensor te reinigen )... we zien wel...
                            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help...ik ben ten einde raad... (hardnekkige vlek op sensor)

                              'k Heb al antwoord gekregen van ETB :

                              Goedemorgen,


                              Het reinigen van de sensor is een half jaar na aankoop onder garantie, buiten deze periode, wordt de minimum fix prijs berekend; € 41,60 exclusief BTW.

                              De doorloop tijd is 10 a 15 werkdagen.

                              U kunt uw toestel brengen of opsturen, met kopie van aankoopnota en klacht vermelding,naar;


                              ETB

                              Gewenten 43

                              4704 RE Roosendaal


                              Mvg Natasja.


                              Servicedesk ETBASS
                              Interessant om te weten is dat het reinigen van de sensor een half jaar onder garantie valt, hetgeen nergens vermeld wordt in de handleiding. Voor diegenen die zelf hun sensor niet durven reinigen, lijkt mij dit heel interessant om te weten.

                              Ik ga in ieder geval mijn toestel binnenbrengen, want ik heb tenslotte al 50 euro opgebruikt aan sensor swabs en de vlek is nog steeds aanwezig... uiteindelijk komt het mij goedkoper uit om zo'n weerbarstige vlek door ETB te laten verwijderen...
                              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X