Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photobox vraagje ivm croppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photobox vraagje ivm croppen

    Gegroet,

    (redelijk dringend) Photobox vraagje :

    Bij het croppen : ik zie een zeer dun wit lijntje binnen het rode kader/afdrukgebied, aan de lange zijde, en hij doet een stukje af aan de korte zijde (allez, 't is maar hoe je 't bekijkt, zie foto). Blijkbaar is de jpeg toch niet exact in 3/2 formaat (nochtans 3456/2304 : 3/2?) Of is hun cropkader dan niet exact ? De paar pixels die hij eraf doet, daar kan ik mee leven, maar dat er overal een wit lijntje zou opstaan is wel minder)
    Moet ik dan echt elke foto opnieuw croppen (op de site, met een nieuw rood kader) ? Of hebben jullie allemaal een papiersnijder voor zo'n werkjes ? Of hoe doen jullie het eigenlijk ? Of is dat wit lijntje niet zichtbaar op de afdrukken ?
    (trouwens, als er zo'n dun wit lijntje opstaat, dan krijg je dat met een papiersnijder niet zo gemakkelijk af, omdat het m.i. te dun is...)
    een screenshot:

    (sorry, 't is een beetje pixelpeepen, maar toch zichtbaar en vrij vervelend, niet ?)

    Help... alvast bedankt daarvoor.

    Herzie

  • #2
    Re: Photobox vraagje ivm croppen

    Hm, meteen nog een vraagje :
    als ik vierkant wil afdrukken, naar 4x4 inch dus eigenlijk (met 2 inch wit), dan weigert hij precies om dat te doen, en hij plaats ongeveer 3,5 inch vierkant op een 6x4, dus met wit kader rondom, ipv twee witte stroken.

    enige suggesties ?

    groeten,

    Herzie

    Comment


    • #3
      Re: Photobox vraagje ivm croppen

      Niemand ? snif
      Intussen ook mail verstuurd naar photobox... ben benieuwd, ik vermoed dat de resolutie van de printer verschilt in verticale en horizontale richting.
      Klein beetje maar hoor, maar toch.
      Enfin, 'k begin mijn photobox-euforie te verliezen...

      groeten,

      Herzie
      (zielig hé, op je eigen topics antwoorden )

      Comment


      • #4
        Re: Photobox vraagje ivm croppen

        ik zie dat ook steeds, maar heb bij de afdrukken nog nooit een wit lijntje gehad. Zou wel eens moeten nakijken of hij iets van de zijkanten eraf knipt.

        Comment


        • #5
          Re: Photobox vraagje ivm croppen

          Dag Fien,

          bedankt voor je reactie.
          't is intussen opgelost door een mailtje naar photobox zelf.
          Hun antwoord :
          - dit kan gebeuren met foto's van hoge resolutie
          - sowieso worden foto's nog 1.5% vergroot, dus dit lijntje zal er niet op staan.

          ik citeer :
          "Hi
          Thanks for your email. The website will sometimes show this on very high resolution images, which 3000 x 2000 is for a 6x4. There will however not be any cropping, however you should be aware that our machines will enlarge images by 1.5% so anything along the very edge will be cut off.
          Regards
          James"

          Zo, misschien toch nog nuttig geweest, deze topic

          Groeten,

          Herzie

          Comment


          • #6
            Re: Photobox vraagje ivm croppen

            Inderdaad interessant! En nu de vraag: waarom 1,5% vergroten
            Groeten, David

            Comment


            • #7
              Re: Photobox vraagje ivm croppen

              Eigenlijk zou iemand als test eens een jpeg 3000x2000 in 3x2 moeten laten afdrukken met om de vijf pixels of zo een kleiner kader van 1 pixel breed. Dan tellen hoeveel lijnen aan welke zijde overblijven...

              enfin, ik zal eens mijn vergrootglas nemen en de foto's vergelijken met de jpegs op mijn scherm voor precieze randen. ik vermoed eigenlijk dat je 't verschil niet echt zult zien, in tegenstelling tot andere afdrukcentrales.

              "There will however not be any cropping, however you should be aware that our machines will enlarge images by 1.5% so anything along the very edge will be cut off."
              Vond ik wel grappig eigenlijk. Geen cropping, wel wegsnijden

              Anyway, we shall see, als ik het niet vergeet, zal ik mijn bevindingen wel eens posten hier...

              groeten,

              Herzie

              Comment


              • #8
                Re: Photobox vraagje ivm croppen

                Oorspronkelijk geplaatst door drd
                Inderdaad interessant! En nu de vraag: waarom 1,5% vergroten
                Als ik het me goed herinner doen de meeste fotolabo's dat. Reden zou zijn dat op die wijze de toleranties van de machine opgevangen worden en er dus geen witte randen tevoorschijn komen.

                Kijk onderaan volgende webpagina: dry creek

                Alain

                Comment


                • #9
                  Re: Photobox vraagje ivm croppen

                  inderdaad, er wordt afgesneden aan (sommige/alle?) randen. Ik heb dit wel degelijk zelf ondervonden en sindsdien probeer ik steeds om (bij bewerkingen, dat is dan nogal veel knip-en-plakwerk bij mij en tekst enzo) niet tot tegen de rand van de foto te werken. Ik wist niet dat dit systematisch gedaan werd, maar werk nu zo 'voor de zekerheid'. Maar dat daar nu een getal op geplakt wordt, is wel interessant ! ga dat in het vervolg eens proberen in het oog houden.
                  Bedankt voor de info !!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photobox vraagje ivm croppen

                    Vandaag foto's ontvangen.
                    zal straks eens iets laten weten.
                    misschien kan iemand met een scanner eens een afgedrukte foto inscannen en ter vergelijking ook de ge-uploade jpeg tonen... 't is maar een idee hé

                    groeten,

                    Herzie

                    Comment

                    Working...
                    X