Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twee of drie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twee of drie ?

    Gegroet,

    Na uitvoerig experimenteren met kitlens en de 50mm 1.8, wil ik zoals de meesten op zoek naar een beetje betaalbaar kwaliteitsglas. Over de specifieke lenzen kan ik wel een search doen (al gebeurd hoor), maar wat ik me afvraag is of ik nu best twee of drie lenzen koop...

    Ik dacht eigenlijk aan :
    tokina 12-24 (of analoog)
    tamron 28-75 f2.8 (of analoog)
    sigma 70-300 APO macro (of analoog)

    ofwel ga ik voor
    sigma 18-50 f2.8
    sigma 70-300 APO macro

    Dat de gaten ertussen geen probleem vormen, heb ik al gelezen.
    De meesten die 28-75 bezitten, vullen dit wellicht aan met een groothoek ? En de bezitters van 18-50 komen misschien wat "echte" groothoek tekort ?
    Mijn vraag is eigenlijk of die 20 à 30 mm niet net het gebied is waar meest foto's genomen worden en dus in mijn geval meest geswitched zal worden... ? Ik vind het leuk om van lens te kunnen wisselen, maar dat het voor iedere foto ook moet, zou ik minder goed nieuws vinden...

    Allez, 't is maar een vraag hé.

  • #2
    Re: Twee of drie ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Herzie
    Gegroet,

    Na uitvoerig experimenteren met kitlens en de 50mm 1.8, wil ik zoals de meesten op zoek naar een beetje betaalbaar kwaliteitsglas. Over de specifieke lenzen kan ik wel een search doen (al gebeurd hoor), maar wat ik me afvraag is of ik nu best twee of drie lenzen koop...

    Ik dacht eigenlijk aan :
    tokina 12-24 (of analoog)
    tamron 28-75 f2.8 (of analoog)
    sigma 70-300 APO macro (of analoog)

    ofwel ga ik voor
    sigma 18-50 f2.8
    sigma 70-300 APO macro

    Dat de gaten ertussen geen probleem vormen, heb ik al gelezen.
    De meesten die 28-75 bezitten, vullen dit wellicht aan met een groothoek ? En de bezitters van 18-50 komen misschien wat "echte" groothoek tekort ?
    Mijn vraag is eigenlijk of die 20 à 30 mm niet net het gebied is waar meest foto's genomen worden en dus in mijn geval meest geswitched zal worden... ? Ik vind het leuk om van lens te kunnen wisselen, maar dat het voor iedere foto ook moet, zou ik minder goed nieuws vinden...

    Allez, 't is maar een vraag hé.
    Dat kan jij alleen bepalen, hangt af hoeveel groothoek je wilt. Op een APS camera zou ik eerder voor een 10-20 (hoe breder hoe beter, en 1 mm is een wereld van verschil in breedhoek), 17-50 of 18-50 (of ff wachten op de 16-50 van tokina) en een 70-200

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Twee of drie ?

      Herzie,

      Je zegt dat je voor kwaliteit wil dus ga voor optie 1 maar vervang die 70-300
      door de 70-200 2.8. Dan heb je een mooie polivalente lichsterke set die het grootste deel van je behoefte opvult. Als je een langer moet dan 200mm zet er dan een 1.4 TC tussen.

      Zoals zelf al aangeeft de 28-75 geeft je geen groothoek. 18mm is bij een Dslr 27mm, dus een beetje groothoek. De tokina is mooie lens, ga er voor
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Twee of drie ?

        Dag,

        Wel, voor een zoomlens die ik maar 5% van de tijd gebruik, is 800 euro (voor de 70-200 f2.8) toch wel een investering die voor mij niet zal renderen (ik twijfel niet aan de meerwaarde van die lens hoor)...
        Ook de 1:2 macrofunctie leek me leuk op de sigma 70-300, die ik toch zeker niet indoor wil gebruiken...

        Ik onthou vooral ook dat een 18-50 blijkbaar beter als wandellens dient dan de 28-75. Uitkijken naar het broertje dus van de tamron 28-75, ofwel toch voor de sigma gaan.

        enfin, het wordt nog wel even wikken en wegen, maar da's ook leuk.

        groeten,

        Herzie

        Comment


        • #5
          Re: Twee of drie ?

          Voor de groothoekkant zou ik kiezen:
          Sigma 10-20 en Sigma 24-70 2.8 dan heb je een mooie EX set van Sigma.

          De tele 70-300 APO kan ik niet echt aanbevelen vanwege het slechte focussen aan het lange eind.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Twee of drie ?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
            De tele 70-300 APO kan ik niet echt aanbevelen vanwege het slechte focussen aan het lange eind.
            Ik heb de sigma 70-300 APO DG versie, speciaal gekocht als aanvullend lensje om te gaan wandelen wat ik met de 2.8 niet echt zie zitten

            Voor wat ik ze gebruik (beetje allround) vind ik ze niet echt slecht maar om ze te omschrijven als kwaliteitsglas
            Ik denk dat je voor de prijs van zo een lens bij geen enkel merk kwaliteitsglas aantreft.

            Niet scherp en trage focus op 300.
            Redelijk van 70 tot +/- 250.
            "In all things, the supreme excellence is in simplicity."

            Comment


            • #7
              Re: Twee of drie ?

              Hm, jullie hebben natuurlijk gelijk.
              in mijn openingspost heb ik het over "betaalbaar kwaliteitsglas", maar eigenlijk kan ik me dat niet permitteren. (beter gezegd : ik wil me dat niet permitteren). Die 70-300 is misschien wel as good as it gets voor een 70-300 (ok, de canon DO IS is misschien beter, maar de prijs is navenant). Ik zal nog eens een beetje vergelijken, maar in de prijsklasse tot 400€ zoek ik toch iets te vinden.
              Bij mijn analoog toestel had ik de twee standaardlenzen. Dit zou betekenen dat ik nu gewoon een 55-200 bij koop, maar ik heb er toch iets meer voor over, vooral voor scherpte en lichtsterkte.
              Eigenlijk zoek ik om te beginnen een haarscherpe standaardzoom rond de 400€. Ik vond de Tamron 28-75 een goed gedacht, aan te vullen aan de breedhoek-kant.
              Hé, weet je wat : ik heb natuurlijk nog de 28-80 liggen bij mijn analoog toestel. Ik ga die er eens opzwieren voor een wandeling door het oude Brugge, en zien of dat bereik me een beetje ligt. Wat een geweldig idee van mezelf
              Of mezelf eens forceren om 100 foto's te nemen met al het bereik dat ik nu heb (18-300), en zien via exif wat ik meest gebruik. Bestaan daar geen tools voor, om exif statistieken te maken ?

              Allez, kan niet wachten om te proberen...
              Bedenkingen over 10-20/12-24 + 24-70/28-75 of 18-50 nog steeds welkom.

              Herzie

              Comment


              • #8
                Re: Twee of drie ?

                Zat een beetje met hetzelfde probleem verveeld. Maar ik ben er een beetje (tijdelijk waarschijnlijk ) uit. Ik dacht ook dat ik met de 18-50 een perfecte "wandel"-lens had... Maar dat was tot ik, een 24-70 op de kop heb ik kunnen tikken voor een goed prijsje. Nu zit deze lens er zo goed als altijd op. Natuurlijk mis je wat breedhoek, maar die mis je met de 18-50 ook hoor. Die 18-50 heb ik ondertussen alweer verkocht. Geen slechte lens, maar men 24-70 ligt me duidelijk beter (en focust ook sneller...). Nu zou ik nog een "echte" breedhoek bij willen (genre 10-22 of een prime) en dan ben ik een beetje gesteld. Dan volgt de vervanging van men bestaande lenzen door L-lenzen... en zo blijf je bezig he
                Maar dit alles is mijn meningen en die verschillen nu eenmaal (gelukkig). Verder nog veel succes in je zoektocht!
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Twee of drie ?

                  Als je in één lens een ruim bereik zoekt met nog redelijke kwaliteit, dan zou ik ook eens naar een Tamron 24-135 gaan zien vooraleer iets anders te kopen...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment

                  Working...
                  X