Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mirror lock-up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mirror lock-up

    Ik heb zonet een boeiend artikel gelezen over mirror lock-up
    http://luminous-landscape.com/tutori...ror-lock.shtml

    maar ik begrijp niet wat de nadelen zijn :
    is het verstandig deze feature permanent te laten AAN staan? Of zijn er situaties waarin je dit echt wel uit wil laten ?
    Canon 350D - Sigma 18-50mm F2.8 en Canon 70-300 IS

  • #2
    Re: mirror lock-up

    Euh, dat is zeker niet handig als dat altijd aan staat, dan kan je toch nooit snel enkele beelden na elkaar nemen... Het is vooral bedoelt voor lange sluiters. Zodat je geen bewegingsonscherpte kan krijgen op je cmos door de trilling van de spiegel. Maar stel dat je een portret maakt, dan wordt de foto's werkelijk enkele seconden nadat je afduwt gemaakt, traag dus
    Last edited by Maarten_T; 9 maart 2006, 22:48.

    Comment


    • #3
      Re: mirror lock-up

      Oorspronkelijk geplaatst door zebra
      maar ik begrijp niet wat de nadelen zijn :
      is het verstandig deze feature permanent te laten AAN staan? Of zijn er situaties waarin je dit echt wel uit wil laten ?
      Doe het eens, je zult het snel merken .

      MLU is enkel nuttig op statief en dan feitelijk enkel met een draadontspanner of met de self-timer. Je zal het ook enkel gebruiken van relatief lange sluitertijden. Bij heel lange sluitertijden heeft het trouwens geen effect.

      Comment


      • #4
        Re: mirror lock-up

        met mijn D200 heb ik regelmatig onscherpe foto's (met E10 zelden). Ik maak me wat zorgen dat het door de klap van de spiegel komt...
        http://www.stich.be

        Comment


        • #5
          Re: mirror lock-up

          Oorspronkelijk geplaatst door axat
          met mijn D200 heb ik regelmatig onscherpe foto's (met E10 zelden). Ik maak me wat zorgen dat het door de klap van de spiegel komt...
          MLU gebruiken dan

          Comment


          • #6
            Re: mirror lock-up

            Oorspronkelijk geplaatst door zebra
            maar ik begrijp niet wat de nadelen zijn :
            is het verstandig deze feature permanent te laten AAN staan? Of zijn er situaties waarin je dit echt wel uit wil laten ?
            Nou, een van de nadelen is dat je niks door je zoeker kunt zien. Dus permanent aan laten staan??

            Comment


            • #7
              Re: mirror lock-up

              Oorspronkelijk geplaatst door axat
              met mijn D200 heb ik regelmatig onscherpe foto's (met E10 zelden). Ik maak me wat zorgen dat het door de klap van de spiegel komt...
              Het trillen dat door de spiegel veroorzaakt wordt heeft de meeste invloed bij sluitertijden van tussen de 1/10 en 1/30 seconde. Als je op veel hogere of veel lagere snelheden zit zou ik het dus ergens anders zoeken...

              Comment


              • #8
                Re: mirror lock-up

                Waar ik wel een mirror lock-up gebruik is met tele opnamen maken van de maan.
                Dan kan je het verschil wel zien, met of zonder.
                Mvg, drh

                "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                Comment


                • #9
                  Re: mirror lock-up

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                  Het trillen dat door de spiegel veroorzaakt wordt heeft de meeste invloed bij sluitertijden van tussen de 1/10 en 1/30 seconde. Als je op veel hogere of veel lagere snelheden zit zou ik het dus ergens anders zoeken...
                  Zou wel kunnen. Op 1/30 en 1/40, maar ook al onscherpe op 1/250ste...
                  Ben niet gewoon van onscherpe foto's te nemen (nooit met E10). Nu is het steeds wat bang afwachten. Op lcd schermpje kan je het niet beoordelen. Txs for the comment.
                  http://www.stich.be

                  Comment

                  Working...
                  X