Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schaduwdetails op LCD monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schaduwdetails op LCD monitor

    of dan vooral het gebrek eraan is een beetje een probleem.
    Als ik thuis foto's bewerk en die bv op BD zet, is het af en toe schrikken als ik die op het werk op m'n goeie ouwe NEC cad monitor zie verschijnen. Er verschijnen nogal wat zaken die ik thuis niet zag.
    Bij het afstellen van het LCD scherm krijg ik het niet gefixt om de laatste twee zwarte blokjes van de grijswaardenbalk te onderscheiden. Ik heb het al bij verschillende flatscreens geprobeerd, ook op laptop...
    Is dit eigen aan LCD of staat er gewoon 'boecht-van-dunaldi' voor mijn neus?
    (voor het overige zeer tevreden over de pc boecht-van-dunaldi).

    Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

  • #2
    Re: schaduwdetails op LCD monitor

    Hoewel mijn monitor hardwarematig gecalibreerd is zie ik ook bijna geen verschil tussen de twee laatste vakjes, dit komt denk ik omdat het balkje zo breed is, bij andere grijstintbalkjes geen probleem. Zoek in google eens andere grijstintbalkjes of een tooltje om het scherm te calibreren.

    Comment


    • #3
      Re: schaduwdetails op LCD monitor

      Geen enkel probleem hier op mijn monitoren, ookniet op de Dell-monitor die toch eigenlijk voor kantoor-applicaties bedoeld is. Het is in iedergeval niet een probleem dat kenmerkend is voor alle LCD-schermen.

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: schaduwdetails op LCD monitor

        Dat is een probleem waar blijkbaar veel BD-mensen last van hebben. Zie ook hier:
        Een boom bij zonsondergang. O ja, en die 'hot pixel' is Venus.


        Op de monitor op het werk (een gewone Iiyama-CRT(!)) zijn de rechter 3 a 4 blokjes niet te onderscheiden, ongeacht brightness- / contrastinstellingen.

        Op mijn laptopscherm heb ik afhankelijk van de kijkhoek geen onderscheid in of de linker 3 of de rechter 3 blokjes.

        Op mijn CRT's thuis (ook Iiyama's) zie ik alle tinten zonder problemen. Ik denk dat als je niet alle tinten kunt onderscheiden je altijd een probleem zult ondervinden met het beoordelen van andermans maar ook je eigen foto's.

        Comment


        • #5
          Re: schaduwdetails op LCD monitor

          heb hier niet van dat dure spul, maar kan wel van begin tot eind, verschil in de blokjes zien hoor, nooit wat aangedaan sinds een paar jaar.
          Packard/Bell.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: schaduwdetails op LCD monitor

            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
            Geen enkel probleem hier op mijn monitoren, ookniet op de Dell-monitor die toch eigenlijk voor kantoor-applicaties bedoeld is.
            Dell monitoren zijn (vaak) Samsung panels. Die staan er bekend om dat ze goed zijn qua bereik. Ik heb een simpel Acer TFT scherm die ook de schaduwdetails redelijk goed toont, maar op m'n laptop is het huilen met de pet op. Het laptop scherm lijkt werkelijk nergens op.

            Het hangt echt van je scherm af. Wel is een hardwarematige calibratie aan te raden. Met software is het mij nog nooit gelukt om enigzins goede resultaten te krijgen.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: schaduwdetails op LCD monitor

              Zit nu toevallig voor een Sony lcd scherm, de schaduwdetails zijn gewoon fenomenaal. Als ik ooit van scherm verander zal het een Sony worden...

              Smt.
              Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

              Comment

              Working...
              X