Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

    Hallo,

    Ik ben hier relatief nieuw, maar volg al enkele maanden het forum op de voet. Ik heb op deze manier veel bijgeleerd en heb nu zo goed als zeker beslist welke apparatuur ik mezelf ga aanschaffen. Eind deze week zou ik de Nikon D70s bestellen bij cornevaniperen. Over de camera ben ik dus al 100% zeker. De D200 was wel aanlokkelijk, maar mijn budget laat het jammer genoeg niet toe. Verder sparen is geen optie omdat het festivalseizoen weer voor de deur staat. Maar uiteindelijk zal de D70s voor mij al een hele vooruitgang zijn qua kwaliteit, wetende dat ik vroeger met een Sony Compacttoestel fotografeerde. En uiteindelijk, oefening baart kunst en dan kan ik misschien later toch nog overstappen.

    Qua objectieven ben ik er nog niet helemaal uit. Over de AF 50 f/1.4D (249.00 €) lens eigenlijk wel. Wel dubbel zo duur dan de f/1.8D. maar voor concertfotografie volgens mij net nog een tikkeltje beter. De grootste twijfel heb ik omtrent een zoomlens omdat ik er nog te weinig van af weet. In de kit die cornevaniperen aanbiedt zit voor 300 € extra een AF-S DX 18-70 maar daar heb ik een beetje mijn twijfels over na wat ik er al over gelezen heb. Ik ben op zoek naar een zoomlens die geschikt is voor concertfotografie op iets verdere afstand, alsook voor de iets algemenere dingen zoals mensen fotograferen en monumenten etc. Kunnen jullie me hier tips geven?

    Cornevaniperen biedt de camera aan met 1GB Ultra II kaart (samen 779.00 €). Ik zou vanzelfsprekend nog wat extra geheugen bij aanschaffen en liet me verleiden door de snellere schrijfsnelheid van de Extreme kaarten. Maar kan de D70s deze wel aan? Ik bedoel, loont het wel om toch de iets duurdere/snellere kaarten aan te kopen?

    Qua fototas had ik gedacht aan een Lowepro Stealth Reporter 200 AW (119.00 €) wegens de compactheid en het preferen van een schoudertas. Er zou ook nog wat extra plaats zijn voor een extra lens en flash moest ik deze later nog beslissen aan te kopen.

    Zoals aangegeven koop ik (nog) geen extra flash aan. Voor concertfotografie heb ik deze normaalgezien niet tot weinig nodig en bij pure noodzaak heb ik nog de flitser op het toestel zelf.

    Heb ik nog iets over het hoofd gezien of heb je andere en betere suggesties/raad voor mij? Laat het maar horen!

  • #2
    Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=104288
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=104177
    Last edited by pol parasol; 7 maart 2006, 11:50.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

      Wat de CF-kaart betreft biedt een Extreme III je geen winst aan wegschrijf snelheid op een D70(s), eventueel een klein voordeel mocht je een cardreader (aanrader) gebruiken
      Wat concertfotografie betreft, hiervan ben ik niet erg goed op de hoogte (SD in het vooruitzicht om bij te leren), maar waar ik een beetje bedenkingen bij heb is het volgende : lichtsterke lenzen zoals 1.4 en 1.8 op volle opening geven een erg kleine DOF; werkt dit uiteindelijk niet in het nadeel ? (natuurlijk ben ik wel akkoord wat AF en helderheid betreft)
      Last edited by mexicano; 7 maart 2006, 12:12.
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

        [QUOTE=rockstarbaby]

        Qua objectieven ben ik er nog niet helemaal uit. Over de AF 50 f/1.4D (249.00 €) lens eigenlijk wel. Wel dubbel zo duur dan de f/1.8D. maar voor concertfotografie volgens mij net nog een tikkeltje beter. De grootste twijfel heb ik omtrent een zoomlens omdat ik er nog te weinig van af weet. In de kit die cornevaniperen aanbiedt zit voor 300 € extra een AF-S DX 18-70 maar daar heb ik een beetje mijn twijfels over na wat ik er al over gelezen heb. Ik ben op zoek naar een zoomlens die geschikt is voor concertfotografie op iets verdere afstand, alsook voor de iets algemenere dingen zoals mensen fotograferen en monumenten etc. Kunnen jullie me hier tips geven?

        Zoals aangegeven koop ik (nog) geen extra flash aan. Voor concertfotografie heb ik deze normaalgezien niet tot weinig nodig en bij pure noodzaak heb ik nog de flitser op het toestel zelf.

        QUOTE]
        Ik heb voor concert fotografie een Sigma 24-70 2.8 en die bevalt mij prima daar voor. Het enige probleem zou het gewicht kunnen zijn en de schroefmaat is 82mm, dus je betaald je blauw aan filters.

        De pop-up flits is voor concert foto's nutteloos, hoogstens te gebruiken voor de achterhoofden van de mensen voor je. Het enige waar ik hem wel eens voor gebruik is als commander flits en dan probeer ik mijn SB600 op de boxen naast het podium te plaatsen. Dan wel het gereed piepje van de flits uitzetten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

          Dé concertlens is natuurlijk de Nikon 180mm f2.8! Nikon zeg: "Superieur teleobjectief voor sportstadions en concerthallen." Wel een prime dus, maar wat voor één! Ech gigantisch goed glas van pro-kwaliteit. Ik heb hem zelf tweedehands gekocht met B&W UV-filter voor €325,-. Rond die prijs zijn ze te vrij veel te vinden, geen geld (vind ik zelf).

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
            Dé concertlens is natuurlijk de Nikon 180mm f2.8! Nikon zeg: "Superieur teleobjectief voor sportstadions en concerthallen." Wel een prime dus, maar wat voor één! Ech gigantisch goed glas van pro-kwaliteit. Ik heb hem zelf tweedehands gekocht met B&W UV-filter voor €325,-. Rond die prijs zijn ze te vrij veel te vinden, geen geld (vind ik zelf).
            Hangt er natuurlijk wel af wie je fotografeerd, de concerten waar ik kom kan ik meestal tot enige meters van het podium, nou ja podium, de laatste keer was er niet eens een podium, en dan is de 200 mm weer lastig, want dan zou ik buiten moeten staan. Maar het is een prachtige lens, zag hem vorig jaar staan, used, eerst mijn cash controleren thuis en terug: weg!
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

              80-200 F2.8 (D) is dan ook een leuke optie de niet-D versie gaat 2ehands voor 400e de D versie voor 600 a 700 terwijl die D niet echt toegevoegde waarde heeft.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
                Hangt er natuurlijk wel af wie je fotografeerd, de concerten waar ik kom kan ik meestal tot enige meters van het podium, nou ja podium, de laatste keer was er niet eens een podium, en dan is de 200 mm weer lastig, want dan zou ik buiten moeten staan. Maar het is een prachtige lens, zag hem vorig jaar staan, used, eerst mijn cash controleren thuis en terug: weg!
                Voilà, soms heb ik dan wel frontstage toegang en anders moet ik me tussen het gewone publiek begeven. Het hangt er allemaal een beetje van af en dus zoek ik een objectief die 'geschikt' is voor beide toestanden wegens geen geld om er verschillende te kopen.

                Voor concerten laag bij de grond/zonder podium waar ik makkelijk vooraan/op het podium geraak zou ik die 50 mm f:1.4 gebruiken. Die werd me aangeraden door verschillende mensen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wopper
                  80-200 F2.8 (D) is dan ook een leuke optie de niet-D versie gaat 2ehands voor 400e de D versie voor 600 a 700 terwijl die D niet echt toegevoegde waarde heeft.
                  Staat die D voor digitaal of voor iets anders?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                    ik gebruik de Nikkor 50mm 1.8 en de 105mm 2.8 micro op concerten

                    voor foto's : klik op signatuur en dan verder via albums-link (Obituary, Rock Ternat en No Mercy Fest)

                    andere concerten waren met kitlens 18-70 en sigma 100-300 f4
                    Last edited by Dirtyharry71; 7 maart 2006, 19:58.
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door rockstarbaby
                      Staat die D voor digitaal of voor iets anders?
                      Nikon D-lenzen geven afstandsinformatie door aan de body
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                        Bedankt voor de info want het is allemaal nogal nieuw voor me

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                          Ik kreeg net mail van een kennis die me de volgende lens aanraadt:

                          Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G.


                          Dit 11,1x Zoom-Nikkor objectief is een uiterst all-round stuk gereedschap voor elke fotograaf. Het is geschikt voor het fotograferen van landschappen, portretten, trouwerijen, natuur, vakantie, enz. Vanwege het grote zoombereik (kleinbeeldequivalent 27-300 mm) hoeft men geen andere objectieven mee te nemen, dit is de alles in één oplossing. Bovendien is het objectief uitgerust met de nieuwe generatie Vibratie Reductie-technologie - VR II, waarbij uit de vrije hand tot maar liefst 4 stops langere sluitertijden kunnen worden gebruikt in situaties met weinig licht.

                          Prijs bij Cornevaniperen: € 675


                          Wat denken jullie hiervan? Ik had natuurlijk wel liever geopteerd voor een lens met 2.8 lichtsterkte, maar omdat deze lens ook nog voor iets meer algemener gebruik moet dienen en de prijs iets zachter is zegt deze me wel wat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door rockstarbaby
                            Ik kreeg net mail van een kennis die me de volgende lens aanraadt:

                            Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G.


                            Dit 11,1x Zoom-Nikkor objectief is een uiterst all-round stuk gereedschap voor elke fotograaf. Het is geschikt voor het fotograferen van landschappen, portretten, trouwerijen, natuur, vakantie, enz. Vanwege het grote zoombereik (kleinbeeldequivalent 27-300 mm) hoeft men geen andere objectieven mee te nemen, dit is de alles in één oplossing. Bovendien is het objectief uitgerust met de nieuwe generatie Vibratie Reductie-technologie - VR II, waarbij uit de vrije hand tot maar liefst 4 stops langere sluitertijden kunnen worden gebruikt in situaties met weinig licht.

                            Prijs bij Cornevaniperen: € 675


                            Wat denken jullie hiervan? Ik had natuurlijk wel liever geopteerd voor een lens met 2.8 lichtsterkte, maar omdat deze lens ook nog voor iets meer algemener gebruik moet dienen en de prijs iets zachter is zegt deze me wel wat.

                            Prijs is zachter, maar met die f-waarde haal je het alleen bij hele goede lichtomstandigheden.. 2,8 is echt geen luxe bij concertfotografie..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70s - welke zoomlens voor concertfotografie?

                              zeker geen luxe

                              ik werk met de 50mm op 1.8 en gebruik dan nog minstens ISO800
                              dikwijls zelfs ISO1600

                              ofwel zijn de shows kleinschalig en dan valt 't licht dikwijls ni mee
                              ofwel is 't een grote show met goeie belichting maar dan mag je enkel fotograferen met perskaart
                              of whatever

                              't is altijd iets

                              die mannen van de belichting zouden eigenlijk een fotografie-achtergrond moeten hebben ;-)
                              (gebruiken ze dan tenminste wa minder rode spots)
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X