Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtvervuiling in vlaanderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtvervuiling in vlaanderen

    Ik las in het nieuws dat ik gemist heb dat alle steden snachts de lichten uit deden

    Zijn er hier nog mensen die de verschrikkelijk lelijke oranje straatlampen liever kwijt dan rijk zijn ? Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en vond een Franse fotograaf die een landskaart heeft gemaakt van de lichtvervuiling in Belgie.

    http://avex.org.free.fr/cartes-pl/belgique/index.html

    tis echt te erg om te zien
    Canon 350D - Sigma 18-50mm F2.8 en Canon 70-300 IS

  • #2
    Re: lichtvervuiling in vlaanderen

    Enerzijds is het verveldend wanneer je foto's van vallende sterren of dergelijke wil maken of gewoon naar de sterren te kijken.
    Anderzijds hoor je mij niet klagen dat hier voor mijn deur een lamp staat die het mij mogelijk maakt om op een deftige manier mijn sleutelgat te vinden als ik thuis kom wanneer ik vallende sterren heb gefotografeerd

    Ze mogen wel veel meer zo'n "nacht van de duisternis" organiseren.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: lichtvervuiling in vlaanderen

      Ik heb het geluk vlak bij een groot natuurgebied te wonen en als ik enkele meters wandel is het zo donker als in het hol van pluto
      Aan de andere kant is verlichting handig en draagt het ook bij tot meer veiligheid soms. Al zijn er ook erg veel gevallen waar men nutteloos overdadig licht gebruikt en daar zou men dan toch wat aan mogen doen.
      Onlangs was er op het VRT nieuws nog een bijdrage te zien over de sterrekijkdagen. Als ik me niet vergis lieten ze een aantal mensen met hun telescoop zien in Oostende. Die stonden allemaal vlak naast een in licht badende etalage. Niet echt bevordelijk om de hemel af te turen.
      Nu heb ik geen telescoop meer, maar vroeger had ik gelukkig niet al te veel last van de lichtvervuiling en kon ik de melkweg nog zien. Een veel groter probleem was de bewolking
      Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

      Bezoek mijn foto's online

      Comment


      • #4
        Re: lichtvervuiling in vlaanderen

        Ik las deze morgen dat 43 van de 44 Limburgse gemeenten hebben deelgenomen aan de nacht van de duisternis. In het Waasland liggen de cijfers hoogstwaarschijnlijk anders. Erg erg erg, willen steeds gezien worden .
        Maar een voor het enthousiasme en de inzet van de leden van de sterrenwacht die, ondanks de oranje-gekleurde hemel, de kou trotseerden om ons te laten meegenieten van een blik in de ruimte.

        Comment


        • #5
          Re: lichtvervuiling in vlaanderen

          gezien op TV ja, leuk idee hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: lichtvervuiling in vlaanderen

            Bij "Nacht van de Duisternis" is het zo, dat niet alle gemeenten worden verplicht mee te doen.
            Het doven van de straatverlichting is ook geen must. Nu, de gemeentelevrancier van electriciteit speelt in dit verhaal een enorm flauwe, maar harde noot. Namelijk, het feit dat de gemeente uitzonderlijk de lichten wenst te doven, wordt zwaar in rekening gebracht.
            Nu, lichthinder is er hier in dit land overal. Je kan hier niet meer met het blote oog de melkweg zien. Wens je dat toch te doen, dan moet je dringend andere oorden op te zoeken. Hier is de zwarte nacht, al lang geen zwarte nacht meer maar een vervuild bruin, orangje ...
            Het doven van lichten is een heerlijke ervaring, vooral als je in het bos loopt, ... Dan kan je genieten van de lichtstilte ... maar, er is hier ook een grote maar aan gebonden, dat betekent dan ook wel dat het voorbij is met he nemen van nachtopnames, buiten de sterrenhemel om en het gebruik van maanlicht als primaire lichtbron.
            't wordt moeilijk kiezen...
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: lichtvervuiling in vlaanderen

              Ik meen dat in Belgie alle hoofdwegen permanent van straatverlichting voorzien zijn? In Nederland neemt dat langzamerhand weer iets af. Wat mij betreft mag het licht ook wel uit .

              Een mooi overzicht van lichtvervuiling in Europa vindt je overigens hier.

              Comment


              • #8
                Re: lichtvervuiling in vlaanderen

                Bij helder weer kan ik hier toch nog de melkweg zien hoor Purlut, maar ik besef dat ik tot de minderheid behoor want als je ziet hoeveel licht er in ons landje de lucht ingaat...
                Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

                Bezoek mijn foto's online

                Comment


                • #9
                  Re: lichtvervuiling in vlaanderen

                  Oorspronkelijk geplaatst door zebra
                  Zijn er hier nog mensen die de verschrikkelijk lelijke oranje straatlampen liever kwijt dan rijk zijn ?
                  Straatlampen kwijt zijn is bijna rechtevenredig met je TV, camera, juwelen, kaders, ... kwijt zijn.

                  Doe het licht uit en de dieven zullen u dankbaar zijn.

                  Ja, als je 's nachts naar de sterrekes wil kijken is dat inderdaad storend maar als ge in uw bed ligt hebt ge daar geen last van
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtvervuiling in vlaanderen

                    @Verseg
                    Er nergens, nergens, maar ook nergens een waardemeter die ooit bewezen heeft dat het niet hebben van straatverlichting evenredig is met het toenemen van diefstallen. Ik zou soms eerder het omgekeerde denken.
                    De enorme belichting op straat en vaak om en in huizen zelf is als een etalage. Het is uitnodigend en als je dan illegaal aktief bezig bent, valt het minder op.
                    Zo maar een bedenking
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment

                    Working...
                    X