Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

    Vijf jaar na de aankoop van mijn overpriced Optio 330 (maar hey, welk toestel was dat niet die periode), heb ik maar eens beslist om een stapje verder te gaan op het pad van de digitale fotografie. Na veel veldwerk en research (volgens mij even leuk als de aankoop zelf) heb ik besloten de Pentax *ist Ds te kopen. Wat mij uiteindelijk overtuigd heeft is naast de prijs de compacte maar stevige body, de iso 3200 aanwezigheid en de mogelijkheid om ook gewone batterijen te kunnen gebruiken.

    Nu nog wat glas kiezen dus, en daar voor leg ik mijn oor graag eens te luister bij mensen die er wat meer van kennen. Ik ben van plan mijn camera bij Topvision in Duitsland te kopen en daar is de body maar 60 euro goedkoper dan het pakket met de kitlens (18-55) bij. Het lijkt me dus sowieso geen slecht plan om die erbij te kopen, tenzij ze niet echt de moeite is? Hoewel ik dat voor die prijs betwijfel, zijn er mensen die iets meer kunnen zeggen over die lens?

    Om verder uit te breiden in lenzen neem ik aan dat jullie willen weten dat ik allemaal van plan ben. De camera gaat mee op reizen, dus voor het algemene werk kan die kitlens misschien dienen? Daarnaast zou ik ze graag iets hebben om bij weinig licht omstandigheden te gebruiken. Optredens (waarbij ik zo weinig mogelijk wil flitsen, om de sfeer van de lichten te behouden) maar ook zaalvoetbalmatchen (in sporthallen is er weinig licht heb ik al gemerkt, dat is onbegonnen werk voor mijn compactcamera). Het zal dus iets moeten zijn dat compatibel is met de Pentax, een diaframga van minstens 2.8 en die ook nog redelijk snel scherpstelt, niet? De lens mag ook wat bereik qua zoom hebben, maar dat is van ondergeschikt belang daar ik van mening ben dat een fotograaf niet op één plaats moet blijven staan


    Gentlemen, start your engines en stel maar wat voor.
    Flickr

  • #2
    Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

    Ik heb de ist ds en de kitlens en ik ben heeeel erg tevreden!


    Er bestaat een 85 mm 1.8 van pentax maar of die in je budget past?
    =122.5mm KB Equivalent

    Zelf heb ik de sigma 70-300 4/5.6 APO DG Macro een dijk van een lens maar voor jou niet voldoende lichtsterk


    Geyst
    Geyst

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

      Hey Jorre,
      Geluk gewenst: de IstDS is één van de meest ondergewaardeerde DSLRcamera's. Ik heb hem al meer dan een jaar en bijna 4000 opnames.
      Lenskeuze: de Pentax 16-45 is een veel beter alternatief voor de kitlens, of de nieuwe Sigma 17-70 (f/2.8). Voor binnensporten is de Sigma 70-200 f/2.8 heel geschikt. De 50mm objectieven van Pentax (f/1.2, f/1.4, f/1.7) zijn legendarisch en op dslr prachtige portret- en lowlightlenzen.
      Op je toestel kan je alle objectieven met de K-bajonet en mits adapter zelfs de M42 schroefdraadlenzen blijven gebruiken met lichtmeting, scherpstelindicatie en TTLflits-sturing!
      PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

        Oorspronkelijk geplaatst door Chip
        Op je toestel kan je alle objectieven met de K-bajonet en mits adapter zelfs de M42 schroefdraadlenzen blijven gebruiken met lichtmeting, scherpstelindicatie en TTLflits-sturing!
        Volgens mij alleen maar als de diafragmaring een A stand heeft, is die niet aanwezig kan je wel foto's nemen op gevoel maar doet je automaat weinig meer.

        leo
        Pentax K10D

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

          alle info over pentax lenzen :http://kmp.bdimitrov.de/

          als binnenlens voor optredens en zaalsporten : de 135 mm 2.8 is licht en
          redelijk snelle af ;lichtsterke zooms zitten bij pentax (nog) niet in het programma ; ik kijk wel uit naar de nieuwe 50-135 zoom met f:2.8

          mvg etienne

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

            Oorspronkelijk geplaatst door leoverhagen
            Volgens mij alleen maar als de diafragmaring een A stand heeft, is die niet aanwezig kan je wel foto's nemen op gevoel maar doet je automaat weinig meer.

            leo

            Jawel hoor, Leo. In de "Custom"instellingen moet je "Using Aperture Ring" toestaan (pag 100 handleiding), lichtmeting gebeurt dan met de AE-L knop bij (eventjes) gesloten diafragma. De AF indicatie in de zoeker blijft werken, en met een TTLflitser heb je perfect belichte opnames, zelfs met een 50 jaar oude Takumar 50mm f/1.4... zelfs met een volledig manueel balgapparaat met een vergrotingslens op.
            PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens/lenzen voor de Pentax *ist Ds?

              Merci voor de reacties.. kga de limieten van die kitlens wat aftasten en dan beslissen wat er van glas nog bijkomt. Die Sigma 70-200 f/2.8 ziet er leuk speelgoed uit, maar ook redelijk duur (hoewel dat in vergelijking met andere merken wel meevalt). Die 28-70 f/2.8 spreekt me ook wel aan en is helemaal niet duur, maar dan weer wat beperkt in tele.

              Enfin, nog wat rondsnuffelen
              Flickr

              Comment

              Working...
              X