Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag Over Scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag Over Scherpte

    Mensen ik heb sinds kort een Konica Minolta 5d top apparaat,nu het volgende ik heb er nu een 1.7 50mm lens bijgekocht omdat die vreselijk scherp moet zijn en ik binnenshuis zo min mogelijk wil flitsen.

    Maar nu ben ik aardig bezig geweest om bv mijn dochtertje van 1,5 jaar er scherp op te krijgen maar dat is een ramp bijna alles onscherp,
    Wat voor F getal moet ik bij deze 50mm lens gebruiken als ik haar hele gezicht scherp wil hebben?

    Heb ook geprobeerd wat bloemen ermee te fotograferen maar als ik bv een hele bloem scherp wil hebben zit ik toch al gauw aan F5.6 is dat normaal,zo jah wat is dan het nut van bv 1.7?

    bedankt hoor

  • #2
    Re: Vraag Over Scherpte

    je hebt scherpte en scherptediepte.

    hoe kleiner je diafragma dicht geschroefd wordt (F/8, F/16,...) hoe meer scherpte diepte.

    een open diafragma (F/1, F/2.8) laat veel licht door maar heeft een kleine scherptediepte
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Vraag Over Scherpte

      Dat basis principe begrijp ik,maar ik snap niet welke instelling(F nummer)ik moet nemen voor superscherpte en dus ook scherpdiepte om haar hele gezicht superscherp te krijgen

      Bedankt weer,
      Die 1.7 50MM lens is toch uistekend geschikt voor Portret?

      Comment


      • #4
        Re: Vraag Over Scherpte

        Oorspronkelijk geplaatst door jeroni
        Mensen ik heb sinds kort een Konica Minolta 5d top apparaat,nu het volgende ik heb er nu een 1.7 50mm lens bijgekocht omdat die vreselijk scherp moet zijn en ik binnenshuis zo min mogelijk wil flitsen.

        Maar nu ben ik aardig bezig geweest om bv mijn dochtertje van 1,5 jaar er scherp op te krijgen maar dat is een ramp bijna alles onscherp,
        Wat voor F getal moet ik bij deze 50mm lens gebruiken als ik haar hele gezicht scherp wil hebben?

        Heb ook geprobeerd wat bloemen ermee te fotograferen maar als ik bv een hele bloem scherp wil hebben zit ik toch al gauw aan F5.6 is dat normaal,zo jah wat is dan het nut van bv 1.7?

        bedankt hoor
        Top -apparaat maar geen topkennis

        Basis : groot diafragma (klein getal) weinig scherpte dietpe, MAAR DAAROOM NIET ONSCHERP, dus je kan je dochter van 1.5 gerust op1.4 fotograferen, ogen mooi scherp

        Je spreekt daar over een standaard objectief, daar kan je in principe makkelijk en zeer scherp fotograferen, probeer uit en leer uit je zelf

        Maar stel dat je f8 kan krijgen bij 125, dan moet het lukken. Want je spreekt wel over je diafragma, maar niet over je sluitertijd, ook wel niet ech onbelangrijk

        het nut van 1.7 ? wel luister, als je een foto van jedochter in een lichtarme situatie kan nemen waarbij je dan idd je grootste opening nodig hebt.... en je hebt de foto van het jaar.... tja....
        Last edited by Arousal; 27 februari 2006, 20:36.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag Over Scherpte

          Een diafragma 1.7 laat je toe om, zoals je zegt, bij weinig licht foto's te maken zonder te flashen. Bovendien kan je er artistieke effecten mee bereiken door bijvoorbeeld op 1 bepaald deel van de foto scherp te stellen (de rest is dan inderdaad flou, op een mooie manier). Een 50mm prime lens met een heel groot diafragma heeft als ander voordeel dat ze licht (gewicht) en scherp is. Zet ze bijvoorbeeld op f8.0, en ze zal scherpere foto's maken dan veel andere (vooral zoom-) lenzen.

          Groeten,
          Jeroen
          http://www.jvermeulen.be

          Comment


          • #6
            Re: Vraag Over Scherpte

            Maar goed voor de duidelijkheid,

            Als ik mijn dochterje bv fotofrafeer op F1.7 dan heb ik toch geen scherpdiepte dan is toch maar 1 kant van haar gezicht scherp?of alleen haar ogen,ik wil zo graag mooie fotos van haar maken maar het schijnt maar niet te lukken,

            Als het wel zou lukken het hele gezicht scherp op F1.7 wat zijn de beste sluitertijden die ik daarbij kan handhaven?ik bedoel het toestel heeft beeldstabilisatie dus hoe ik mijn sluitertijden moet\kan maken vind ik door de stabilisatie mischien verwarrend.

            Het mooist is dus het hele gezicht mooi scherp en de rest zo vaag(onscherp)als mogelijk is

            Reuze bedankt
            (bleef mijn dochtertje maar eens stilzitten dat zou een stuk makkelijker zijn)

            Comment


            • #7
              Re: Vraag Over Scherpte

              Gooi er eens wat foto's op en niet vergeten...EXIF
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag Over Scherpte

                Je hebt het over 1 kant van het gezicht. Betekent dat dat je niet van voren fotografeert? Kijk eens hier:

                Je hebt hier maar vrij weinig scherptediepte nodig om het gezicht scherp te krijgen en de achtergrond wazig. Kijk eens bij een DOF-calculator om een idee te krijgen. De sluitertijd laat je dan afhangen van je gewenste diafragma.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag Over Scherpte

                  Heb eens gekeken naar die Dof Calculator,maar hoe weet ik nu ongeveer hoeveel centimeter ik nodig heb om scherp te krijgen(bv haar hoofdje)

                  Als ik bv invoer Focal Length 50mm
                  en dan bij F bv 2.8
                  En dan object Distance 50cm
                  hoeveel cm heb ik dan scherp,of snap ik het niet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag Over Scherpte

                    Bijna twee cm, 1.53 om precies te zijn. Maar je hoeft toch niet haar hele hoofd scherp te hebben? Van het voorste puntje van de neus tot het diepste gedeelte (de ogen) zal toch geen twee cm zijn. Als je op de ogen scherpstelt en de neus ook scherp wil zul je dus een DOF van 4 cm moeten kiezen. Of 1.53 cm laten en voor lief nemen dat het puntje van de neus iets minder scherp is. Als de ogen scherp zijn is dat geen probleem hoor.

                    Nu ik erover denk zal die neus toch niet gauw 1.53 cm uitsteken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag Over Scherpte

                      Ik heb even de juiste camera gekozen (KM 5D) en door de FOV-factor veranderen de waarden wel iets. Waar ik hierboven 1.53 cm schreef wordt dat dan 1.02 cm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag Over Scherpte

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroni
                        Heb eens gekeken naar die Dof Calculator,maar hoe weet ik nu ongeveer hoeveel centimeter ik nodig heb om scherp te krijgen(bv haar hoofdje)

                        Als ik bv invoer Focal Length 50mm
                        en dan bij F bv 2.8
                        En dan object Distance 50cm
                        hoeveel cm heb ik dan scherp,of snap ik het niet
                        Afstand tot onderwerp 50cm
                        Ga eens op 1 meter staan, (De afstand tot het onderwerp is ook een bepalende factor voor de DOF) en neem dan F/4 of F/5.6 dan is de scherptediepte al direct een goede 8 tot 11 cm (bij 1.5 meter het dubbele).
                        Je kan daarna nog altijd een crop maken om haar hoofdje beeldvullend te hebben.

                        Op F/1.7 is de lens misschien wat soft maar op F/5.6 à F/8 is ze zeker op haar scherpst.
                        Met een 50 mm mag je gerust tot 1:30 gaan zonder bewegingsonscherpte te krijgen, zeker met AS.

                        Greetz
                        Last edited by zunoel; 27 februari 2006, 22:18.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag Over Scherpte

                          Als je met een 50 mm lens op een afstand van +-50 cm van je object afstaat, en je stelt scherp op je object dan heb je bij een diafragma van f1,8 maar een DOF van 1cm.

                          Dus die 1 cm is dan nog eens verdeelt in twee zones, nl de zone voor het scherpstelpunt en de zone achter het scherpstelpunt.

                          Dus om het gezichtje van een kindje volledig scherp te krijgen zul je dus een diafragma moeten hebben dat een DOF heeft van +-15cm(hoe dik is eigenlijk een kinderhoofdje?)

                          Dus als je scherpstelt op de ogen zul je een afstand ervoor(tot het puntje van de neus) en een afstand erachter(tot de oorlellen?)willen scherp hebben?

                          Bij een diafragma van f 16 heb je nog maar +- 6 cm DOF op een scherpstelafstand van 0.5 m.

                          Bij een diafragma van f 27 heb je nog maar +- 11 cm DOF. Maar in deze omstandigheden(f 27 en groter zul je zeeeeer veeeeel licht nodig dat er binnenshuis niet is.


                          Als je nu je afstand tot het onderwerp vergroot; inplaats van die 0.5 m neem je nu eens 2 meter en we nemen dezelfde diafragma's eens .

                          Bij f 1.8 heb je nu al 11cm DOF.

                          Bij f 16 heb je nu 1.09 meter DOF.

                          Bij f 27 heb je meer dan 2.10 meter DOF.

                          Probeer gewoon je afstand wat te vergroten zodat je een compromis vindt tussen diafragma/DOF enerzijds en sluitertijd anderzijds zodat je op een goede manier(redelijke sluitertijd) je foto kunt nemen. Een goede scherpe foto kun je altijd nog bijsnijden om de compo beter te maken zonder veel kwaliteits verlies.

                          Je diafragma moet je ook niet te klein(groot getal) gaan nemen, want dan wordt je achtergrond ook meer en meer scherper.

                          Oefenen met je lens, zodat je de afstanden met de bijhorende DOF afstandjes uit je hoofd kent(ongeveer), is de enige manier om resultaten te krijgen die je voor ogen had.
                          Groetjes
                          ----JO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag Over Scherpte

                            Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                            Dus om het gezichtje van een kindje volledig scherp te krijgen zul je dus een diafragma moeten hebben dat een DOF heeft van +-15cm(hoe dik is eigenlijk een kinderhoofdje?)
                            Ik begrijp niet waarom jullie het zo moeilijk maken. Bij een portretfoto hoeft het hele hoofd toch niet scherp te zijn? Kan je de achterkant zien dan? Kijk nou eens naar die link hierboven voor een perfect portret met een minimale scherptediepte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag Over Scherpte

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                              Ik begrijp niet waarom jullie het zo moeilijk maken. Bij een portretfoto hoeft het hele hoofd toch niet scherp te zijn? Kan je de achterkant zien dan? Kijk nou eens naar die link hierboven voor een perfect portret met een minimale scherptediepte.
                              Ik antwoord op zijn vraag hoe hij het hoofdje volledig scherp kan krijgen Dit kan ook een bloem zijn zoals hij geprobeert heeft.

                              Of dat dit een mooie foto is laat ik over aan de in/verbeelding van de TS en doet hier niet ter zake. Zijn vraag was hoe hij het hoofdje en/of bloem volledig scherp kon krijgen.
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment

                              Working...
                              X