Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 10.5 of Sigma 12-24

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 10.5 of Sigma 12-24

    Hallo,

    Ik zou graag een groothoeklens kopen, waarbij natuurlijk rekening gehouden moet worden met de cropfactor.
    De 10.5 zou 16mm geven en de 12-24 geeft 18-36.

    Heeft iemand al ervaring met het gebruik van deze lenzen? Wat vinden jullie ervan?

    Kan je met zo'n lens nog vanop statief werken?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Nikon 10.5 of Sigma 12-24

    ..............
    Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 16:44.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 10.5 of Sigma 12-24

      Helemaal eens met TheBigPicture.

      De Nikon 12-24 is een zeer prettig werkende groothoek. Meestal heb ik aan de 17-55/2.8 voldoende, maar als ik de 12-24 op de camera zet, staat ie de meeste tijd op 12 mm ingesteld. Of dat voor jou voldoende is kan ik niet bepalen. Natuurlijk geeft de 10,5 m een nog grotere beeldhoek (180 graden over de diagonaal, ongeveer 135 graden in de breedte) maar dan heb je wel de kenmerkende fish-eye vervorming. Die kun je wel verwijderen met speciale software, maar dan worden de pixels aan de rand van het beeld zo sterk uiteengetrokken dat het beeld daar behoorlijk aan scherpte verliest. Voor supergroothoekopnames gebruik ik beide genoemde objectieven, maar dan in combinatie met PTGUI (www.ptgui.com) om een aantal opnames aan elkaar te plakken. In dat geval is een statief juist zeer aan te raden (zo niet noodzakelijk).

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 10.5 of Sigma 12-24

        Oorspronkelijk geplaatst door danikon
        Hallo,

        Ik zou graag een groothoeklens kopen, waarbij natuurlijk rekening gehouden moet worden met de cropfactor.
        De 10.5 zou 16mm geven en de 12-24 geeft 18-36.

        Heeft iemand al ervaring met het gebruik van deze lenzen? Wat vinden jullie ervan?

        Kan je met zo'n lens nog vanop statief werken?

        Bedankt!
        De foto's onderaan deze topic zijn allemaal op statief gemaakt. Niet dat het fototechnisch nodig was. Wel om telkens een foto te hebben vanuit hetzelde camera standpunt.

        Merk dat een rechtgetrokken fish foto scherpte verliest in de hoeken. Omdat de pixels daar uitgerokken worden.
        Fish-eye foto's maken doe je om fish-eye foto's te hebben. Rond en bol dus. Het plezier dat je hebt om er iets moois van te maken dat rond en bol is, is enorm. Het is een andere manier van fotograferen. Maar ook niet iets dat je elke dag lust.....

        Merk ook op dat een gewone 12mm foto met de 12-24 Sigma iets meer "groothoek" geeft dan een rechtgetrokken 15mm fish.

        Als je echter alleen maar veel groothoek wil dan ben je beter af met een echte (super) groothoek.
        Het enige voordeel dat bvb een Sigma 15mm Fish je dan geeft i.p.v. een (betaalbare) groothoek te gebruiken is de f2.8 opening. Als je de foto rechttrekt heb je weer het nadeel van onscherpte in de hoeken.

        De Sigma 12-24 is een prettige lens. Eén van mijn lenzen die altijd in de fototas zitten, zoniet op de camera. :-)

        Groetjes
        Skitch
        Last edited by Skitch; 27 februari 2006, 22:53.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment

        Working...
        X