Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen tegen de zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen tegen de zon

    Als je tegen de zon in fotografeert is dit niet schadelijk voor je sensor ?
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: fotograferen tegen de zon

    volgens mij kan het alleen kwaad bij een lange sluitertijd, omdat er dan langer fel licht in valt, maar misschien zit ik er wel helemaal naast, maar er zijn er hier die het vast beter weten.
    en volgens mij, loopt er hier ergens een draadje over op BD???.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen tegen de zon

      Je lens werkt als een vergrootglas, daarmee kan je in de zomer ook een papiertje in brand steken, dus zal het toch niet zo onschedelijk zijn voor de sensor. Met een DSLR zal de sensor maar heel kort aan dat felle licht blootgesteld worden, en dan zal dat niet zo'n groot probleem zijn. Maar bij een compactje wordt de sensor ook gebruikt om het beeld op je schermpje te krijgen, en dan zal die ook veel langer dat fel geconcentreerde zonlicht te verwerken krijgen.
      Nu is de zon niet zo sterk, en bij zonsopgang/ondergang zal je ook niet gemakkelijk problemen krijgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen tegen de zon

        Wat ik doe als de zon fel is, is eerst framen met de zon net buiten het frame.
        Vervolgens zet ik scherp. Eventueel kan je dan uw AF op uw body afzetten.
        Dan in een korte beweging herframe ik met de zon erbij en druk af.
        Zo'n beetje als de sling shot - kleiduifschiet techniek die hier al is aangekaart.
        Dan is de tijd dat de zon op uw lens zit minimaal.

        Uit ervaring weet ik zowat hoeveel ik moet underexposen als de zon fel is.

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen tegen de zon

          helpt een UV filter niet tegen die schadelijk stralen voor je sensor?
          SHARPimages.be

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen tegen de zon

            Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV
            helpt een UV filter niet tegen die schadelijk stralen voor je sensor?
            UV is 'gewoon' licht, dus op zich niet schadelijk voor je sensor. Wat wel schadelijk is, is de energie van de zon die je sensor gaat opwarmen en eventueel verbranden. Bovendien is het voor je ogen ook niet zo gezond om recht in de zon te kijken, en zeker niet als daarvoor nog een mooie lens zit die het zonnelicht bundelt als een vergrootglas.
            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen tegen de zon

              zon = niet schadelijk

              dingen als een discolaser wel als je veelvuldig recht in de puls fotografeert met langere sluiter)

              brand echt je ccd stuk... ken veel mensen die hun compactje hebbe kunne weggooien omdat er honderden hotpixels in tevoorschijn kwamen na het veelvoudig fotograferen van lasers ( veel toestelle kunne daar niet tegen blijkbaar)

              zal hier natuurlijk wel weer weggeblazen worden maar kheb 't met men eigen ogen gezien

              Comment


              • #8
                Re: fotograferen tegen de zon

                Zou me niet verbazen.

                LASER = Light Amplification by Simulated Emission of Radiation.

                Dus een serieus opgebooste straling. Als je ziet wat een industriële laser kan doen, verbaast het me niet dat CCD's nr de botten gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: fotograferen tegen de zon

                  Zon = wel schadelijk voor sensor.

                  Dit is zeker het geval indien de lens op oneindig gefocust staat en de camera naar de zon gericht wordt. Na enkele seconden is er vrijwel zeker een gat in gebrand.
                  Nikon en Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograferen tegen de zon

                    heb er toch nog nooit last van gehad

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograferen tegen de zon

                      Dit topic past beter in het subforum Algemeen, vandaar de verplaatsing.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograferen tegen de zon

                        Zolang als je door je zoeker kijkt en aan het framen,lichtmeten,scherpstellen bent kan het geen kwaad voor de sensor.

                        Voor je ogen ????? Das een andere zaak

                        Maar zolang je niet op het knopje drukt om de foto te nemen valt er ook geen licht op de sensor. Niet????? We hebben toch een spiegelreflexcamera of niet?

                        En die 1/2000 of korter dat de sensor belicht wordt als je naar de zon richt?????????????? NAAAAAAAAAAAAAAA ik denk het niet

                        Compactjes , dat is een andere zaak.
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotograferen tegen de zon

                          Kan de ingebouwde lichtmeter beschadigd raken door te fel licht?
                          Groeten, David

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotograferen tegen de zon

                            Ik weet het niet voor 100% zeker, maar ik vermoed van niet, mijn losse lichtmeters (Pentax Spot, Lunasix en Polaris) kunnen er toch tegen. En die werken met gelijkaardige meetcellen.

                            Comment

                            Working...
                            X