Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenshuis portet fotos maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Binnenshuis portet fotos maken

    hallo,

    graag had ik enkele richtlijnen hoe ik in beperkte omstandigheiden het beste kan halen van binnenhuis portret opnamen. (bvb op locatie bij mensen thuis)


    Dit met een digitale reflex(D70 met standaard 18-70 kitlens)

    Ik heb ook een SB24 flash, die handmatig ingesteld moet worden op diafragma, ISO en zoom.

    Ook heb ik nog een standaard analoge lens, 80-200(1:4.5-5.6D)

    Ik zoek dus tips hoe en waar ik kan verbeteren. Om de nadelen die je niet in een studio hebt, te beperken. Om het harde licht en schaduwen te beperken.

    alvast bedankt,
    Carlo

  • #2
    Re: Binnenshuis portet fotos maken

    Ik zou zeggen :
    - lichtsterke lens à la 50mm 1.8 om genoeg licht te hebben en je onderwerp te isoleren van de achtergrond, of anders een 80mm 1.2 of zo (beetje duur)
    - flitsen met omnibounce voor zachter licht

    maar ben nog maar een beginneling

    groeten,

    Herzie

    Comment


    • #3
      Re: Binnenshuis portet fotos maken

      Ben ook maar een beginneling, maar indirect flitsen lijkt mij wel het minste te zijn! Muren, plafond... Kan eventueel kleurbalans aantasten als het geen witte oppervlakken zijn, maar daar is Photoshop (Elements) voor

      Alternatief voor deze oppervlakken is zelf geschikte oppervlakken mee te brengen: een reflectiescherm dus, eventueel gewoon een wit stuk karton of piepschuim. Geen ervaring mee, 't is van horen zeggen. Maar wacht als ik eens een groot stuk karton tegenkom Je hebt witte reflectieschermen voor een natuurgetrouwere kleur, goudkleurige voor een warmere tint, zilverkleurige... en misschien nog wel een aantal andere mogelijkheden. Valt ongetwijfeld over te lezen op dit eigenste forum.
      Groeten, David

      Comment


      • #4
        Re: Binnenshuis portet fotos maken

        Kan eventueel kleurbalans aantasten als het geen witte oppervlakken zijn, maar daar is Photoshop (Elements) voor
        Met een dergelijke instelling zal er nooit een technisch goede foto worden genomen en de stelling slaat overigens nergens op.

        Tip: Koop een boek van John Freeman, die heeft er een heel boek over geschreven. Helder en duidelijk naslagwerk.
        http://www.fotohans.eu

        Comment


        • #5
          Re: Binnenshuis portet fotos maken

          Oorspronkelijk geplaatst door Hansel
          Oorspronkelijk geplaatst door drd
          Kan eventueel kleurbalans aantasten als het geen witte oppervlakken zijn, maar daar is Photoshop (Elements) voor
          Met een dergelijke instelling zal er nooit een technisch goede foto worden genomen en de stelling slaat overigens nergens op.
          OK, ideaal is het niet, en ik doe dat ook niet. Mijn plafond is gelukkig mooi wit. Een "instelling" is het al helemaal niet. Maar wat ik bedoelde is dat je kleurzwemen achteraf kan corrigeren. Ideaal? Nee. Maar kan m.i. beter zijn dan geen foto, of een foto met harde schaduwen. Of ben je niet akkoord hiermee?
          Groeten, David

          Comment


          • #6
            Re: Binnenshuis portet fotos maken

            Tip1: probeer indien mogelijk gebruik te maken van het natuurlijke aanwezige licht, zoals dat uit een raam komt bv. Dit is meestal het meest plastische licht.
            Licht/schaduwwerking kan zeer mooi zijn in dit geval. Verhoog desgevallens de isowaarde. Fotografeer vanaf statief gerust op 1/30 indien nodig.

            Tip 2: invulflits via muur of plafond. Maar zeker geen direkt flitslicht.

            Tip 3 : haal bv bestaand licht erbij, staanlampen.... bv een situatie waarbij de persoon aan één zijde veel zonlicht krijgt door een raam, aan de andere zijde opgelicht door een lampekap....

            Tip 4 : koop een stel studioflitsers. Ik weet het is erg duur, doch er zijn vandaag toch zeer betaalbare modellen.

            Comment


            • #7
              Re: Binnenshuis portet fotos maken

              Oorspronkelijk geplaatst door picasso
              Tip1: probeer indien mogelijk gebruik te maken van het natuurlijke aanwezige licht, zoals dat uit een raam komt bv. Dit is meestal het meest plastische licht.
              Licht/schaduwwerking kan zeer mooi zijn in dit geval. Verhoog desgevallens de isowaarde. Fotografeer vanaf statief gerust op 1/30 indien nodig.

              Tip 2: invulflits via muur of plafond. Maar zeker geen direkt flitslicht.

              Tip 3 : haal bv bestaand licht erbij, staanlampen.... bv een situatie waarbij de persoon aan één zijde veel zonlicht krijgt door een raam, aan de andere zijde opgelicht door een lampekap....

              Tip 4 : koop een stel studioflitsers. Ik weet het is erg duur, doch er zijn vandaag toch zeer betaalbare modellen.
              Ipv Tip 3: gebruik een reflectiescherm om de 'donkere' kant op te lichten.

              hesy.be
              BD0319BE

              Comment


              • #8
                Re: Binnenshuis portet fotos maken

                Dan zal ik om te beginnen maar een reflectiescherm aanschaffen.

                En dan beginnen oefenen.

                Alvast bedankt voor de tips.
                Carlo

                Comment


                • #9
                  Re: Binnenshuis portet fotos maken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Carlos63
                  Dan zal ik om te beginnen maar een reflectiescherm aanschaffen.

                  En dan beginnen oefenen.

                  Alvast bedankt voor de tips.
                  Carlo
                  Verwacht maar niet te veel van dat reflectiescherm, een stuk witte schuim plaat of aluminium folie op stuk karton geplakt doet dezelfde wonderen.
                  Een reflectiescherm “ ziet” er professioneler uit. ( een scherm kan je langs de andere kant wel in goudkleur hebben om het wat warmer van kleur te maken, maar ja, dit doe je met ps)

                  Mvg Remip
                  Nieuwe website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Binnenshuis portet fotos maken

                    idd een reflectiescherm aanschaffen en in hetzelfde materiaal als het reflectiescherm kan je zo'n achtergrond aankopen ( bedoel ook zo opvouwbaar en in een zakje he ! ). Dat kan je overal mee naartoe sleuren
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Binnenshuis portet fotos maken

                      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                      idd een reflectiescherm aanschaffen en in hetzelfde materiaal als het reflectiescherm kan je zo'n achtergrond aankopen ( bedoel ook zo opvouwbaar en in een zakje he ! ). Dat kan je overal mee naartoe sleuren
                      Die 2e persoon vinden voor da vast te houden vind ik nooit , vraag dat dan maar aan mijn vrouwke maar die weet nooit vanwaar dat de wind komt misschien kan het wel verkopen,het ligt daar toch maar

                      Mvg Remip
                      Nieuwe website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Binnenshuis portet fotos maken

                        Een goedkoop en zeer goed alternatief is een overlevingsdeken. Dit is aan de ene kant zilverkleurig en aan de andere kant goudkleurig. Kleef dit op een plaat piepschuim (=isomo).

                        Om je reflectiescherm te kunnen gebruiken als je alleen bent, kun je een statief gebruiken.
                        Ik gebruik hiervoor een "waardeloos" statief van €15.

                        hesy.be
                        BD0319BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Binnenshuis portet fotos maken

                          Oorspronkelijk geplaatst door remip
                          Die 2e persoon vinden voor da vast te houden vind ik nooit , vraag dat dan maar aan mijn vrouwke maar die weet nooit vanwaar dat de wind komt misschien kan het wel verkopen,het ligt daar toch maar

                          Mvg Remip
                          Bwahh, Ik zou mijn vrouw nu toch niet direct verkopen omdat ze niet weet uit welke richting de wind komt hoor . Misschien kan je haar iets anders laten doen, bv uw rugzak met fotomateriaal dragen of zo

                          Buiten in de wind is het idd niet simpel om met zulke schermen te werken ( uit ervaring )
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Binnenshuis portet fotos maken

                            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                            Bwahh, Ik zou mijn vrouw nu toch niet direct verkopen omdat ze niet weet uit welke richting de wind komt hoor . Misschien kan je haar iets anders laten doen, bv uw rugzak met fotomateriaal dragen of zo
                            Ik heb dat ooit eens gevraagd, ze vroeg toen aan mij of ze zwart was .
                            Maar ze kan koken als één uit de duizend en dan de dokter maar altijd zeggen dat ik om mijn eten moet letten Ik eet nochtans nooit met mijn ogen dicht.

                            Mvg Remip

                            Ps:het was zeker niet de bedoeling om iemand te kwetsen,verander tekst eventueel wel.
                            Nieuwe website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Binnenshuis portet fotos maken

                              Ik heb onlangs een hele sessie kunnen doen in gelijkaardige omstandigheden.
                              Geen budget voor de huur van materiaal -> dus wat creatiever/DHZ uit de hoek moeten komen.

                              Het was op een school, ze hadden daar nog 3 grote kartonnen platen van 2.5 x 2.5. Die heb ik als achterwand gebruikt. Met wat tape aan mekaar gekleefd om een mooie egale achterwand te creeren. (er was nergens een wittte muur te vinden, anders heb je dit niet nodig)

                              Dit voor een groot raam met noorderlicht gezet zodat het het licht per definitie al redelijk diffuus is, zonder al te veel schaduwen te werpen.

                              Lage tafel neergezet recht voor mijn camera (op statief!) op ca. 1.5 m van de camera en 1.5 m van het scherm.

                              Naast de tafel een grote piepschuim-plaat onder een hoek vastgezet.
                              Onder de tafel een kleine spot die recht op de piepschuim gericht was; dit zorgde voor gereflecteerd licht naar boven om de linkerkant van de gezichten een beetje op te lichten.

                              Dit alles in combinatie met de 50mm op 2.0/2.4 en iso 200 gaf eigenlijk heel mooie resultaten. (was er zelf een beetje trots op, vooral omdat het allemaal zo gebricoleerd overkwam maar toch mooie foto's produceerde )

                              Niet ideaal allemaal maar het heeft me geen cent gekost

                              Comment

                              Working...
                              X