Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cmyk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cmyk

    Heeft iemand een idee hoe om te gaan met de instellingen van CMYK?
    Ik denk dat zowat iedereen werkt met de RGB-instelling voor de kleuren van de foto. Ik kreeg de vraag van digidoek om mijn bestand in CMYK om te zetten, het was de eerste keer dat ik daarvan hoorde!!!
    Na even zoeken via google vond ik http://h41139.www4.hp.com/nl/nl/tips_support/tip2.html

    Lijkt mij interessant. Wie kan mij meer vertellen????
    MDB-VL
    Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

  • #2
    Re: Cmyk

    Als je niet precies weet WELKE cmyk-instellingen je moet gebruiken (kleurruimte, puntverbreding, zwartgeneratie) moet je je je foto's NIET omzetten in CMYK. De conversie naar CMYK lijkt heel erg eenvoudig, maar is dat beslist niet. Het is mijn beroep om aan mensen in de grafische industrie uit te leggen wat bij die omzetting zoal komt kijken en het is mijn ervaring dat zelfs die mensen vaak nauwelijk weten wat er echt bij komt kijken. Met andere woorden: hou het maar lekker bij RGB, dat is al ingewikkeld genoeg.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Cmyk

      Graag wil ik hier wel iets meer over weten.
      MDB-VL
      Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

      Comment


      • #4
        Re: Cmyk

        Maar je kan daar toch vrij weinig mee doen, CMYK is vooral voor drukwerk.

        Comment


        • #5
          Re: Cmyk

          Het probleem is dat licht opgebouwd uit RGB-kleuren (Red - Green - Blue), waarbij de afwezigheid van alle kleuren zwart oplevert en de aanwezigheid van alle kleuren wit geeft (= additieve kleurenmenging)

          Alle drukwerk (inkt/pigment) is echter opgebouwd uit CMY(K)-kleuren (Cyan - Magenta - Yellow). De afwezigheid van al deze kleuren geeft wit, de aanwezigheid ervan (bijna) zwart. (= subtractieve kleurenmenging) Om zuiver zwart te bekomen, wordt zwart als apart pigment toegevoegd (dat als "Key" wordt benoemd, vandaar de K in CMYK) Er wordt uiteraard van uitgegaan dat dit op een neutrale witte achtergrond gebeurt.

          Het is dus zo dat kleuren op een sensor of beeldscherm (licht) anders worden samengesteld dan gedrukt op papier (inkt) en dat dient omgezet te worden, maar dan wel op de juiste manier, en dat is een pak minder evident dan het zou lijken.

          seppuku.
          Last edited by seppuku; 21 februari 2006, 21:53.

          Comment


          • #6
            Re: Cmyk

            Om het nog moeilijker te maken, en de goede raad van mvdh te begrijpen :
            In de RGB mode zijn er kleuren die bij CMYK niet bestaan.
            Voorbeeld : bij RGB is zwart een gemakkelijke kleur : geen Rood, geen Groen en geen Blauw geven zwart. Bij CMYK is dat moeilijker. Bij CMYK moet je dan al de inkt boven mekaar drukken op iets dat op zwart lijkt te krijgen. Afhankelijk van de dikte van de inktlaag, afhankelijk van de kleur van de ondergrond. De ondergrond is "wit" papier. Leg eens enkele vellen wit papier naast mekaar : je zal de verschillende schakering "wit" gauw bemerken.

            Wit is ook een gemakkelijke kleur in RGB : 255 Rood, 255 Groen en 255 Blauw geven wit. Bij CMYK is dat moeilijker... "geen" kleur is niet wit maar de kleur van het (schijnbaar) witte papier.

            Zo ook voor de mengkleuren. Er zijn bij RGB kleuren (kleurgebieden) die bij CMYK gewoon niet kunnen, niet bestaan. De vraag is dan : door welke CMYK kleuren vervang je die om een zo goed mogelijk effect te verkrijgen ?

            En een juist antwoord op die vraag geven vraagt veel kennis en ervaring. Ervaring die je in de meeste gevallen alleen maar als professioneel kunt vergaren.

            Groetjes

            Skitch
            Last edited by Skitch; 21 februari 2006, 22:57.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment

            Working...
            X