Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doek voor lens te reinigen wassen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doek voor lens te reinigen wassen?

    Hey,

    Ik heb hier zo'n speciale doek voor de lenzen te reinigen. Kan het kwaad als die eens mee in de wasmachine gaat of mogen die niet uitgewassen worden?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

    Ik denk niet dat het een goed idee is om zo'n doekje uit te wassen. Er zal altijd wel wat kalk of restjes wasmiddel achterblijven en daarmee kan je krassen maken. En het is ook mogelijk dat er achteraf een heleboel stofjes in het doekje achterblijven waardoor je nog meer vuil op de lens krijgt.

    Een nieuw doekje kopen is dus veel veiliger, en misschien ook veel goedkoper omdat je dan zeker geen beschadiging krijgt van het lensoppervlak (coating).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

      nee niet verstandig, blijft tè veel vuil achter in het doekje ook al denk je van niet, pak gewoon een nieuwe voor die prijs, zou jammer zijn als je er je lens mee om zeep helpt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

        Ok, bedankt voor de reacties
        Weet iemand waar die los te verkrijgen zijn? Deze doek zat samen met een hoop ander reinigingsspul (voor sensor oa), zou een beetje stom zijn alles nieuw te kopen terwijl dat nog lang niet op is
        Of kan ik gewoon zo'n doekjes voor een bril gebruiken?

        Comment


        • #5
          Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

          Een brildoekje van Rodenstock, heb ik bij Grobet los gekocht.
          Er staat bij dat je het mag wassen, maar ik ga dat toch ook niet doen.
          Ik denk dat ik 5€ betaald heb.

          Comment


          • #6
            Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

            allez kom nu!

            feine krasjes op je frontlens hebben geen effect.. en als je dan toch een herwasbaar doekje hebt mag je het gerust wassen. gewoon geen kalkwater gebruiken.

            ipv te kuisen een vetlaagje aan je lens aanbrengen is nu ook niet aan te raden.

            wil je het dan toch perse wegsmijten: koop dan onmiddelijk wegwerpdoekjes
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

              Parakiet, je hebt gelijk.

              Comment


              • #8
                Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

                Nu iemand die het tegengestelde beweert, dat ze wel mogen gewassen worden, wordt een verwarrende boel
                Zal het anders eens mee in de wasmachine gooien, en vervolgens op een uv-filtertje ofzo gebruiken, kan ik eens zien wat het geeft

                Comment


                • #9
                  Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

                  ik vraag me het volgende af:
                  waar bewaar je dat doekje? hoe gebruik je het?

                  als je zo'n doekje enkele weken gebruikt dan hangt het toch ook al vol met stof en vuil van op je lens. steek je dat doekje in een zak, jaszak, rugzak,... dan komt er nog wat meer "vuiligheid" op. desondanks heb je er dan wel telkens je lens mee afgekuist. het doekje nu niet durven wassen zou me wat gek lijken, niet?
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doek voor lens te reinigen wassen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    ik vraag me het volgende af:
                    waar bewaar je dat doekje? hoe gebruik je het?

                    als je zo'n doekje enkele weken gebruikt dan hangt het toch ook al vol met stof en vuil van op je lens. steek je dat doekje in een zak, jaszak, rugzak,... dan komt er nog wat meer "vuiligheid" op. desondanks heb je er dan wel telkens je lens mee afgekuist. het doekje nu niet durven wassen zou me wat gek lijken, niet?
                    'k heb het nog niet zo lang, gebruik het enkel voor m'n lens mee te kuisen, en bewaar het in zo'n klein, plastic zakje, dat je zo kan toeknijpen aan de opening zodat het geen lucht meer doorlaat. 'k hoop dat je snapt wat ik bedoel, ik ken de exacte naam niet van die dingen.
                    Dus het is weldegelijk in een zeer propere omgeving bewaard. Maar vuil is blijkbaar onvermijdelijk, want het laat een vetlaagje achter (geen krasjes, en daar vreesde ik voor na het wassen, dat het daardoor mss wat stijver zou worden ofzo)

                    Comment

                    Working...
                    X