Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300 foto's doorsturen voor afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300 foto's doorsturen voor afdruk

    Hoi,

    Heb 2 vraagjes:

    1. hoe groot moet een foto zijn in Kb voor goede resulaat.
    Al mijn foto's zijn genomen in beste kwaliteit dus zijn 3Mb groot, als ik al die foto's doorstuur zit ik over mijn upload :-(
    Dus ik denk dat ik eerst de foto's moet verkleinen, zoja zie vraag 2

    2. welk programma resize de 300 foto's in een keer en zonder kwaliteits verlies natuurlijk.

    ./steven

  • #2
    Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

    Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
    Hoi,

    Heb 2 vraagjes:

    1. hoe groot moet een foto zijn in Kb voor goede resulaat.
    Al mijn foto's zijn genomen in beste kwaliteit dus zijn 3Mb groot, als ik al die foto's doorstuur zit ik over mijn upload :-(
    Dus ik denk dat ik eerst de foto's moet verkleinen, zoja zie vraag 2

    2. welk programma resize de 300 foto's in een keer en zonder kwaliteits verlies natuurlijk.

    ./steven
    Niet onbelangrijk: hoe groot wil je deze foto's hebben? De meeste afdrukcentrales geven duidelijk aan wat de minimale en optimale (pixel-)afmetingen van een foto moeten zijn bij een bepaald formaat afdruk.

    Der is natuurlijk ook een verschil tussen 300 verschillende foto's en 300 afdrukken van dezelfde foto.

    Voor een 10x15 cm is een gemiddelde van 250 Kb een behoorlijke kwaliteit. Gemiddelde, want een foto met veel detail kan met dezelfde kwaliteitsinstelling voor JPEG dubbel zo groot bestandsomvang hebben dan een eenvoudige foto.
    Wil je geen risico's nemen, dan kan je de fotobestanden op cdr branden en opsturen naar de afdrukcentrale. De meeste centrale's werken ook met cdr's, maar controleer het even.

    Resizers zijn er talloze. Doe maar eens een zoekopdracht in het forum. Ken je het gratis BD-sizer? Veel fotobewerkingsprogramma's kennen een batch-functie om foto's aan te passen. Je zal wel een keuze moeten maken want "zonder kwaliteitsverlies" is relatief.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

      Als je Telenet moest hebben, de datatransfer telt maar voor de helft van middernacht tot tien uur 'smorgens. Voor het overige hangt het veel af van het afdrukformaat.

      Comment


      • #4
        Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

        Niet de grootte in kb is van belang maar de resolutie in pixels.
        Een even grote foto met veel of weinig kleur of contrast zal een groot verschil maken in grootte wat kb's betreft.

        Fotolaboclub hanteert o.a. volgende referentie :

        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

          Ik zou toch voor 300ppi (pixels per inch) gaan voor kleine foto's, voor grotere kan je afzaken naar 200ppi of minder.

          10x15 komt overeen met 4x6 inch --> aan 300 ppi : 1200 x 1800

          Alain

          Comment


          • #6
            Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

            Oorspronkelijk geplaatst door alainD
            Ik zou toch voor 300ppi (pixels per inch) gaan voor kleine foto's, voor grotere kan je afzaken naar 200ppi of minder.

            10x15 komt overeen met 4x6 inch --> aan 300 ppi : 1200 x 1800

            Alain
            Dus de foto resizen naar 300ppi, kan da met BD-sizer? en is dat dan zonder kwaliteit verlies?

            Comment


            • #7
              Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

              Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
              Dus de foto resizen naar 300ppi, kan da met BD-sizer? en is dat dan zonder kwaliteit verlies?
              Technisch niet resize naar 300ppi, wel naar een specifiek aantal pixels (voor jou feitelijk hetzelfde resultaat als je de afmetingen kent). Vermits er informatie uit je foto gehaald wordt, zal er strikt genomen ook "kwaliteit" verloren gaan, maar het zou mij ten zeerste verwonderen of het met het blote oog zichtbaar is.

              De meeste fotocentrales zullen toch maar aan max. 300ppi drukken en dan zullen eventuele kwaliteitsverschillen van andere zaken afhangen. Voor 300 foto's kun je al eens een eerste batch van enkele tientallen foto's duursturen en zien of het resultaat goed is. Zijn ze goed kan je de rest doorsturen, anders moet je verder kijken.


              Alain

              Comment


              • #8
                Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                Technisch niet resize naar 300ppi, wel naar een specifiek aantal pixels (voor jou feitelijk hetzelfde resultaat als je de afmetingen kent). Vermits er informatie uit je foto gehaald wordt, zal er strikt genomen ook "kwaliteit" verloren gaan, maar het zou mij ten zeerste verwonderen of het met het blote oog zichtbaar is.

                De meeste fotocentrales zullen toch maar aan max. 300ppi drukken en dan zullen eventuele kwaliteitsverschillen van andere zaken afhangen. Voor 300 foto's kun je al eens een eerste batch van enkele tientallen foto's duursturen en zien of het resultaat goed is. Zijn ze goed kan je de rest doorsturen, anders moet je verder kijken.


                Alain
                Ok, foto naar 300ppi resizen, maar kan dit met BD-Sizer?. Photoshop kan dit, maar als ik alle 300 foto's manueel moet doen ben ik wel even zoet

                Comment


                • #9
                  Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                  Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
                  Ok, foto naar 300ppi resizen, maar kan dit met BD-Sizer?. Photoshop kan dit, maar als ik alle 300 foto's manueel moet doen ben ik wel even zoet
                  Bepaal gewoon hoeveel pixels je nodig hebt voor de langste zijde in de gewenste grootte. bv. Als je 4x6 gaat laten afdrukken (ong. 10x15) is 6 x 300 = 1800 pixels. Dat kan met bdsizer, maar ook met een aantal andere programma's.

                  PS. Waar ga je ze laten afdrukken? Photobox?

                  Alain

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                    Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
                    Photoshop kan dit, maar als ik alle 300 foto's manueel moet doen ben ik wel even zoet
                    Met Photoshop kun je toch ook in batch werken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                      Met Photoshop kun je toch ook in batch werken?
                      Ik wist niet dat ge een batch kon maken met photoshop? hoe gaat dat in zijn werk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                      Waar ga je ze laten afdrukken? Photobox??
                      Ik dacht deze bij foto.com binnen te doen vooral voor de prijs 0,09€

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                        Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
                        Ik wist niet dat ge een batch kon maken met photoshop? hoe gaat dat in zijn werk?
                        File | Automate | Batch

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                          Oorspronkelijk geplaatst door iSacAt
                          Ik dacht deze bij foto.com binnen te doen vooral voor de prijs 0,09€
                          Ik heb persoonlijk minder goede ervaringen met foto.com. Ik heb betere ervaringen met photobox.ie en in februari is er een promotie dat je bij meer dan 250 foto's in één bestelling je ook maar 9cent moet betalen. Uiteraard kunnen jou ervaringen anders zijn.


                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                            File | Automate | Batch
                            Heb zonet eens gekeken in photoshop, ik vind niet direct de optie om foto's te verkleinen met een batch? kan je me iets meer uitleg geven hoe ik dit moet doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 300 foto's doorsturen voor afdruk

                              Bon, beetje crossposting, maar 'k had geen zin om nog eens een topic te starten...
                              Ben geneigd te geloven dat photobox de beste is, tegen een kleine meerprijs.
                              Maar, volgens de site lig je toch snel aan 35€ of zo voor de verzending. Als dat voor 35 foto's is...
                              Of bestellen jullie altijd dergelijke grote hoeveelheden dat de verzendingskosten niet zo zwaar doorwegen ?

                              groeten,

                              Herzie

                              Comment

                              Working...
                              X