Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

*** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

    Voor een presentatie zou ik de belangrijkste voordelen van digitale fotografie op een rijtje zetten. Graag had ik een beroep gedaan op BD, mijn publiek zijn volslagen amateurs dus niet te technisch aub
    Ik dacht aan:

    bijna onbeperkt aantal opnames
    rode ogen correctie
    Croppen (die term leg ik hen wel uit)
    afdrukken wat ik wil
    ..... Vul maar aan!

    Groetjes Janvangent
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

  • #2
    Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

    bekijken en dus beoordelen onmiddellijk na opname, zodat je bij redelijk statische onderwerpen indien nodig een nieuwe (betere) opname kan maken
    het hoeft niet donker te zijn in de donkere kamer (je pc = je doka)
    (niet al tè) slecht belichte opnamen vaak nog te redden in nabewerking
    collages en montages

    een groot nadeel is het potentieel verlies van "geschiedenis": omdat er geen negatieven meer zijn en dat héél veel mensen nalaten back-ups te nemen en/of af te drukken ik ben er van overtuigd dat over een aantal jaar heel wat argeloze kiekjesmakers hun archief kwijtgeraakt zullen zijn na een crash
    Last edited by pol parasol; 16 februari 2006, 20:34.

    Comment


    • #3
      Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

      wb aanpasbaar aan licht situatie (analoog : op voorhand type film kiezen)
      gemakkelijke en keuze ts z/w of kleur weergave

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

        ISO vrij te kiezen naargelang de omstandigheden
        ook geen keuze moeten maken tussen kleurenfilm of zwartwit (ik had vroeger altijd minstens 2 bodies mee, een kl lage iso, een kl hoge iso en eventueel nog een zw/w)

        Comment


        • #5
          Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

          Enkele voor de hand liggende:

          - Quasi onbeperkt aantal opnames: ja, maar je moet er wel iets mee doen. Experimenteren met belichting, witbalans, dieptescherpte enz. En vooral: veel deleten !
          - Minder mislukte foto's. Je hebt een schermpje om je foto direkt te bekijken. Zeker niet perfect, maar wat daar al niet goed is, kun je direkt weggooien. En dan opnieuw proberen ...
          - Heel veel mogelijkheden om je foto op de computer te bewerken: compo, fouten verbeteren enz.
          - Geen donkere kamer nodig, je kan alles zelf doen op PC.
          - Foto's delen met vrienden via Internet. Kost niks.
          - Verslavende fora zoals BD !

          Vergeet ook niet wat nadelen te vermelden:
          - Foto's bewerken op computer vraagt toch oefening en veel tijd, trouwens ook een flinke computer en soms dure SW.
          - Ga je nog een echt fotoalbum maken of zet je iedereen voor je PC ?

          Digitaal is onvermijdelijk.
          Vr. gr.
          Walter

          Comment


          • #6
            Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

            groot voordeel!! TIJD!!

            tijdens het maken van foto... zoals eerder vermeld... en erna de makkelijke nabewerkingen.... Daar kun je breed in gaan..

            voordelen? ja, en zeker ook nadelen..
            -Prijs!!!
            -Technologie gaat véééél te snel!!!
            -Reinigen sensor... (alé, klein nadeel)
            -verbruik batterij tov analoog...

            hopelijk ben je hier iets mee... (er zullen nog wel dingen zijn se...)
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

              ook nog....

              - steilere leercurve (omdat je je veel meer opnames kan maken die je bovendien onmiddellijk kan bekijken/corrigeren/verder experimenteren...)
              - multimedia mogelijkheden bij het bekijken achteraf (presentaties, dvd-formaat,..)
              - fraaie fotoboeken die je zelf kan samenstellen en laten afdrukken
              - foto's uploaden via internet & 2 dagen later in de bus
              - meer controle bij bepaalde truukjes (zoals bvb bewust onderbelichten je sluitertijd snel genoeg te houden, correctie doe je nadien op de PC).
              - fraaie panoramamogelijkheden mits wat PC werk achteraf

              voor- en nadeel bij heel wat DSLRs: de cropfactor, naargelang of je veel zoom dan wel breedhoek nodig hebt.

              Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

              Comment


              • #8
                Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                -Reinigen sensor... (alé, klein nadeel)
                Dat vind ik geen nadeel, eerder een ongemakje. En je lenzen moet je toch ook proper houden, en bij analoog moet je je negatieven ook stof en krasvrij houden bijvoorbeeld...
                Het reinigen van een sensor is trouwens kinderspel met (Giotto) blaaspeer, eclipse en een zelfgemaakte swab.

                Comment


                • #9
                  Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                  Ik denk dat het meeste gezegd is! Veel dank voor jullie bijdrage!
                  Ik zou mijn presentatie wel online willen zetten maar weet niet echt goed hoe. Iemand tips?

                  Janvangent
                  Last edited by janvangent; 16 februari 2006, 21:44.
                  Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                  Comment


                  • #10
                    Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                    Nog een kleintje -en wellicht ook niet belangrijk- maar toch eventjes
                    vermelden.
                    Het herondekken van de fotografie.

                    Ik heb een aantal vrienden en bekenden voor wie ooit fotografie een
                    in mindere of meerdere mate een hobbie was. Om diverse redenen zijn
                    die mensen afgehaakt. Tijdsgebrek, kostprijs, vrouw & kinderen, er op
                    uitgekeken. Er zijn zovele redenen.

                    Heel vaak zie je dan ook dat deze mensen zich eerst ietwat aarzelend,
                    een point & shoot kopen (je moet toch een beetje mee zijn met je tijd)
                    maar gaandeweg leren ze de voordelen en mogelijkheden van 't digitaal
                    fotograferen ontdekken, en er zo opnieuw zin in krijgen.

                    Ook dit is een voordeel (of gevolg) van de digitale fotografie, lijkt me.
                    Voor een handjevol meer prenten....

                    Comment


                    • #11
                      Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                      idd mijn pa z'n Hassie ligt in de kast en hij gebruikt nu mijn oude coolpix 995

                      Jo.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Louis
                      Nog een kleintje -en wellicht ook niet belangrijk- maar toch eventjes
                      vermelden.
                      Het herondekken van de fotografie.

                      Ik heb een aantal vrienden en bekenden voor wie ooit fotografie een
                      in mindere of meerdere mate een hobbie was. Om diverse redenen zijn
                      die mensen afgehaakt. Tijdsgebrek, kostprijs, vrouw & kinderen, er op
                      uitgekeken. Er zijn zovele redenen.

                      Heel vaak zie je dan ook dat deze mensen zich eerst ietwat aarzelend,
                      een point & shoot kopen (je moet toch een beetje mee zijn met je tijd)
                      maar gaandeweg leren ze de voordelen en mogelijkheden van 't digitaal
                      fotograferen ontdekken, en er zo opnieuw zin in krijgen.

                      Ook dit is een voordeel (of gevolg) van de digitale fotografie, lijkt me.
                      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                      Nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                        Oorspronkelijk geplaatst door Louis
                        Heel vaak zie je dan ook dat deze mensen zich eerst ietwat aarzelend,
                        een point & shoot kopen (je moet toch een beetje mee zijn met je tijd)
                        maar gaandeweg leren ze de voordelen en mogelijkheden van 't digitaal
                        fotograferen ontdekken, en er zo opnieuw zin in krijgen.
                        Inderdaad, is bij mij exact zo gegaan. Vanaf mijn Canon A1 / AE1 een gat van bijna 15 jaar tot ik twee jaar geleden een Canon iXUS aanschafte. Het begon weer te kriebelen en ik miste de mogelijkheden van een SLR dus een jaar later de 20D aangekocht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D
                          ook nog....


                          voor- en nadeel bij heel wat DSLRs: de cropfactor, naargelang of je veel zoom dan wel breedhoek nodig hebt.
                          ja, maar daar bestaan toch aangepaste lenzen voor hé! dus nog voor- noch nadeel lijkt mij dit
                          een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

                          Comment


                          • #14
                            Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                            Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                            voordelen? ja, en zeker ook nadelen..

                            -Technologie gaat véééél te snel!!!
                            Sinds wanneer is dat een nadeel? Kan voor mij niet snel genoeg gaan .

                            't Is toch niet omdat er een nieuw toestel uitkomt dat het oude plots niet goed meer is

                            Comment


                            • #15
                              Re: *** Voordelen digitaal fotograferen uw mening aub***

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
                              ja, maar daar bestaan toch aangepaste lenzen voor hé! dus nog voor- noch nadeel lijkt mij dit
                              Naargelang.... Indien je zoals ik veel zoom nodig hebt, dan is de cropfactor wel degelijk een voordeel. Ik kan hetzelfde resultaat bereiken met kortere brandpuntafstanden en eventueel langere sluitertijden. Voor breedhoek zal je dan extra moeten investeren. Maar voor gemiddeld gebruik is het idd voor- noch nadeel.

                              Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                              Comment

                              Working...
                              X