Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verplichting vermelden prijs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verplichting vermelden prijs?

    Stoort het jullie niet dat bij de zoekertjes in veel gevallen geen prijs vermeld staat?
    Het onderhandelen gebeurt dan altijd via PM's.

    Op vele forums is het opgeven van een prijs verplicht, en dat vind ik wel een goeie zaak.

  • #2
    Re: verplichting vermelden prijs?

    Door niet direct een prijs te noemen vang je soms meer dan je zelf in gedachten had, dat snap ik wel Maar voor de duidelijkheid en om scheve gezichten te voorkomen vind ik alles open en bloot in de topic ook de beste manier. Dus niet alleen een richtprijs, maar ook aangeven wie er belangstelling heeft.

    Comment


    • #3
      Re: verplichting vermelden prijs?

      Hi,

      Voor aanbiedingen ben ik voorstander van:

      a) Een richtprijs moet vermeld worden, vind ik.
      Er kan dan nog altijd een opbod ontstaan dat de prijs verhoogt.

      b) Ik vind niet dat de potentiele kopers een post moeten doen. ALs zij min of meer anoniem willen blijven, kan voor mij PMmen.

      De verkoper zou er dan goed aan doen een regelmatige edit te doen, stijl "Het hoogste bod is nu:..."

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: verplichting vermelden prijs?

        Veel nuttiger is dat verkopers hun woonplaats invullen in hun profiel of toch de "afhaallocaties" in de post vermelden.

        Comment


        • #5
          Re: verplichting vermelden prijs?

          De beste oplossing vindt ik gewoon dat de geinteresseerden alles afhandelen via PM, maar een richtprijs kan wel nuttig zijn.

          Comment


          • #6
            Re: verplichting vermelden prijs?

            Tsja, die discussie komt hier af en toe terug blijkbaar. De verkoper beslist hoe hij/zij het wil afhandelen maar zelf zet ik liever alles duidelijk in het topic, dan hoef je geen 75 pm's en emails te beantwoorden over woonplaats, bedrag, welk bod er al is en ga zo maar door... En dan is het ook duidelijk wie eerst was e.d., geen misterieuze toestanden!

            Comment


            • #7
              Re: verplichting vermelden prijs?

              Volgens mij heeft eenieder nog steeds het recht iets te verkopen op de manier dat hij dat wil en ook aan wie hij wil. Het moet niet altijd noodzakelijk de eerste zijn die een bod doet dat het moet halen ...

              Het belangrijkste is dat je de mensen blijft informeren over de situatie of iets al gereserveerd of verkocht is en dat het voorwerp duidelijk beschreven is.

              Niet elke verkoper is enkel geïnteresseert in het hoogste bod maar ook kunnen andere argumenten een rol spelen. Een vorige koper of een vriend dat plots opduikt en interesse vertoont ... om maar iets te zeggen. Een verkoop is geen wedstrijd hé ...

              Ook loopt het vermelden van een prijs niet altijd even correct ... ook op andere sites wordt dit regelmatig toegepast en gaat een verkoper na een paar biedingen zelf met een andere naam een bod doen om de prijs op te drijven ... iets dat uitgesloten is als je enkel via PM werkt bijvoorbeeld ...

              Alles heeft zijn voor en nadelen. Ik denk dat ieder voor zich een beetje moet uitmaken hoe hij het beste werkt en dat niet alles steeds via regeltjes moet opgelegd worden.

              Als je dergelijke regeltje zou opleggen, dan moet je er ook opleggen voor de bieders ... verplicht te kopen eens interesse getoond ... een nieuwe eBay is dan geboren.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: verplichting vermelden prijs?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                Als je dergelijke regeltje zou opleggen, dan moet je er ook opleggen voor de bieders ... verplicht te kopen eens interesse getoond ... een nieuwe eBay is dan geboren.

                ik vind net dat het hier een soort ebay aan het worden is. " doe een bod" staat er meestal in de advertentie.
                Het verschil is dat je hier geen enkel idee hebt wat de richtprijs is, of wat iemand anders biedt.

                Ik zeg niet dat er niets meer via PM's mag gebeuren. Ik heb het gewoon over een verplichte vermelding van een prijs. Hoe je het daarna afhandelt, of aan wie je verkoopt beslis je nog altijd zelf.

                Comment


                • #9
                  Re: verplichting vermelden prijs?

                  Kijk onder "gezocht" eens naar de advertentie "Nikon F5 gezocht"

                  Daar staan ondertussen 6 posts waarin compleet nutteloze informatie zit voor de andere forum gebruikers.
                  Het hele gebeuren had beter via PM's gebeurd.

                  De rest van de mensen kan dan maar raden wat die kerel voor zijn F5 zou willen hebben. terwijl anderen misschien ook wel interesse hebben voor dat toestel.

                  Dus, ofwel doe je alles open en bloot, ofwel zwijg je en doe je alles via PM's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: verplichting vermelden prijs?

                    Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter
                    doe een bod" staat er meestal in de advertentie
                    ...
                    Ik heb het gewoon over een verplichte vermelding van een prijs.
                    Ik heb ook al zaken aangeboden op deze manier ... geen prijs en vragen een bod te doen.
                    Reden daarom was dat ik gewoon geen enkel idee had van wat zoiets tweedehands nog zou mogen kosten.
                    Ja ... diegenen die in dergelijke posts geen genoegen vinden moeten er dan ook maar niet op ingaan hé ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: verplichting vermelden prijs?

                      Oorspronkelijk geplaatst door DIY_peter
                      Dus, ofwel doe je alles open en bloot, ofwel zwijg je en doe je alles via PM's.
                      Ofwel lees je dergelijke posts niet als je je daarin druk maakt ... da's ook een oplossing

                      Hier commentaar geven over een verkoop van een ander is niet veel zinvoller hoor ...
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: verplichting vermelden prijs?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                        Ik heb ook al zaken aangeboden op deze manier ... geen prijs en vragen een bod te doen.
                        Reden daarom was dat ik gewoon geen enkel idee had van wat zoiets tweedehands nog zou mogen kosten.
                        Ja ... diegenen die in dergelijke posts geen genoegen vinden moeten er dan ook maar niet op ingaan hé ...
                        Vind ik ook.

                        Ik weet ook lang niet altijd wat een redelijke prijs voor iets is. Als je er dan zelf bv. €100 op kleeft, krijg je mogelijk geen enkele reactie omdat je prijs 75% te hoog zit, of je zit misschien wel 75% te laag ? Als je geen idee hebt, ga je beter af op wat anderen zelf voorstellen, dus op wat het voor hen waard is...
                        Als je natuurlijk weet dat je minstens €100 wil omdat je anders gewoon niet verkoopt, dan kan je dat natuurlijk beter vermelden.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: verplichting vermelden prijs?

                          Ah, vandaar dat er ook veel mensen belachelijk lage boden uitbrengen ... in de hoop dat jullie niet weten hoeveel het waard is

                          Comment


                          • #14
                            Re: verplichting vermelden prijs?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
                            Ah, vandaar dat er ook veel mensen belachelijk lage boden uitbrengen ... in de hoop dat jullie niet weten hoeveel het waard is
                            Zoals je zelf zegt ... belachelijk.
                            Het is nog steeds aan de verkoper hierop in te gaan of niet hé ...

                            En om toch zoals sommigen met eBay te vergelijken ... als je geen redelijke minimumprijs instelt begin je daar ook met 1€ voor een Mercedes full option maar wordt daar na verloop van de tijd het hoogste bod als definitief beschouwd volgens "de regeltjes" die sommigen zo graag willen ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: verplichting vermelden prijs?

                              Ik ben ook eerder voor openheid. Noem het gerust naïviteit.

                              Voor mij komt het er niet op aan wie iets koopt, maar wel hoeveel iets waard is, zodat als ik zelf iets tweedehands wil kopen, ik niet "in 't zak" gezet word...

                              Een afsluitende post genre "dit item is uiteindelijk verkocht voor ... €" lijkt me wel handig voor iedereen om iets van te leren. Dat heeft ook zijn nut buiten BD, als je naar de lokale fotoboer stapt en eens zijn tweedehands-markt bekijkt ! Dit lijkt me dus een minimum, misschien kan zoiets wel geregeld worden door de mods...

                              En dat dingen per opbod verkocht worden, lijkt me logisch. Hoe zou je zelf zijn...
                              Met een systeem zonder PM zal je uiteindelijk een faire prijs voor iedereen bekomen, à la vrije markteconomie. Te hoog : niemand koopt, te laag : bod gaat omhoog.
                              Enfin soit, money makes the world go around.
                              Indien een PM over personalia gaat (adres, leveringstoestanden, ...), moet het natuurlijk wel kunnen !

                              Groeten,

                              Herzie

                              Comment

                              Working...
                              X